תעברו להסעות
ועדת הכספים של הכנסת תדון היום (ג') בהפחתת התמריצים לשימוש במכונית פרטיות ממקום העבודה. ארגון תחבורה היום ומחר: אם לא יופחת שיעור המשתמשים במכוניות, צפוי תהו ובוהו סביבתי
חברי הועדה יתכנסו היום על מנת לדון בתיקוני משרד האוצר לתקנות מס הכנסה: שווי השימוש ברכב וניכוי הוצאות רכב. מרשות המיסים נמסר כי מדובר ברפורמה, שמשמעותה מהלך בן ארבע שנים במהלכו יעלה שווי השימוש בכלי רכב לחברות בצורה הדרגתית החל מינואר 2008. המהלך נועד לתקן את העיוות שנוצר במיסוי של ענף הרכב: "עובדים מעדיפים לקבל רכבים מהעבודה כיוון ששווי השימוש שנזקף לשכרם, נמוך מהערך הריאלי וכלכלית זה משתלם יותר".
ואכן במחקר שנערך לאחרונה על ידי הארגון ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה, שמתמקד בעידוד עובדים לריסון השימוש ברכב הפרטי נקבע, שלמעלה מ- 60% מהמועסקים מחוץ לביתם מגיעים לעבודה ברכב פרטי, בעוד שחלופות אחרות כמו הסעות, הולכות ונעלמות. כן נקבע באופן חד משמעי, שעל מנת להימנע מתוהו ובוהו תחבורתי וסביבתי, יש לנקוט בצעדים שיפחיתו את השימוש ברכב הפרטי, בעיקר כאמצעי הגעה לעבודה.
קינן מספרת שהארגון תומך בעקרונות של הצעת משרד האוצר ושבכוונתם לקרוא לחברי הוועדה לתמוך במתן ערך ריאלי לשווי
זקיפת המס של רכב ממקום עבודה, כצעד ראשון ומשמעותי להפחתת עידוד השימוש ברכב הפרטי. לדבריה: "כיום המדינה מעודדת שימוש יומיומי במכוניות פרטיות כאמצעי הגעה לעבודה, באמצעים כלכליים והטבות כספיות כגון הטבות מס לקבלת רכב ממקום העבודה ושווי נמוך של שימוש ברכב ממקום העבודה. לתופעה בהיקפה הנוכחי בישראל אין אח ורע בכל העולם".
"מזה מספר שנים שכל מדינות העולם מדברות ועושות למען הפחתת השימוש ברכב הפרטי, תוך שהן עוברות לשימוש בחלופות כגון, תחבורה ציבורית, הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. ישראל לצערנו, מככבת כבעלת מגוון תמריצים לשימוש ברכב פרטי דווקא כגון, מיסוי נמוך על רכב ממקום עבודה, רכיב אחזקת רכב לעובדי המגזר הציבורי ומקום חנייה חינם למרבית העובדים. מנגד, כמעט שלא קיימים אמצעי עידוד להגעה באמצעים אלטרנטיביים", מוסיפה קינן.
עוד היא מציינת: "הממשלה היא אחד המעסיקים הגדולים, שפועלים נגד המדיניות המוצהרת שלה עצמה להפסקת השימוש ברכב פרטי, הן על ידי מתן רכב גם במגזר הממשלתי ובמערכת הביטחון בצורה רחבה מאוד וגם על ידי אחזקת רכב כמרכיב שכר מרכזי. חשוב להדגיש שאין אנו רוצים להוריד את רמות השכר, אלא שהוא לא יהיה קשור לאחזקת הרכב".
קינן מדגישה שלא די בפיתוח טכנולוגיות למניעת זיהום אויר כגון כלי רכב היברידיים, כיוון שאלה פותרים רק חלק קטן מתוך רשימה ארוכה של בעיות תחבורתיות. כדוגמה היא מציינת את הפרוייקט של שי אגסי: "זה בעייתי מבחינתנו כיוון שהוא לא עוסק בתחבורה אלא רק בטכנולוגיה של המכונית ובצמצום זיהום אויר. חשוב שיזמים כדוגמתו יהיו קשובים להשפעות התחבורתיות בכללותן".