המיצ"ב: פערים בחינוך בישראל
תוצאות מבחני המיצ"ב מציגים תמונת מצב מדאיגה: הפער בין התלמידים היהודים לערבים נותר

המבחן מורכב מקבוצות מדגם של תלמידים משכבות ב', ה' ו-ח', אולם עקב השביתה שהתקיימה בשנה שעברה נבחנו רק חלק מתלמידי כיתה ח', מה שהפך את קבוצת המדגם לקטנה מדי, עובדה שהביאה לכך שהציונים של אותה שכבה לא עובדו. לפיכך, המספרים בכתבה זו מתייחסים רק לכיתות ב' ו-ה'.
אחד מהתחומים בהם מתגלה פער בין התלמידים היהודים לערבים, הם מבחני העברית, בהם השיגו התלמידים היהודים 79 בממוצע, לעומת התלמידים הערבים שקיבלו 60 - ציון הנמוך באופן משמעותי מעמיתיהם היהודים.
גם כשמסתכלים על הנתונים בחלוקה על-פי מינים, ניתן להבחין כי למרות התחושה שיש מקצועות גבריים ונשיים בלימודים, ברוב המקצועות לא נמצא פער מעל ארבע נקודות בין הקבוצות. התחום היחיד בו מובילים הבנים הוא המתמטיקה והמדעים. במגזר הערבי הפערים לטובת הבנות מובהקים הרבה יותר, והבנים לא זוכים להוביל באף אחד מהמקצועות.
אך אולי השאלה החשובה ביותר, היא מה קורה לאורך שלבי החינוך בבית הספר היסודי. מהבדיקות שנערכו במגזר היהודי בכיתה ב', עולה כי הציון הממוצע של התלמידים הצעירים עומד על 85, אז כיצד אם כן מתרחשת ההתדרדרות הזו?
כמובן שהפערים בין המגזרים מעידים על פערים שנגזרים מהישגים כלכליים, זאת מאחר שככל שעולה הרמה הכלכלית-חברתית של התלמידים, כך הציונים גבוהים יותר. במדעים השיגו התלמידים היהודים 10 נקודות יותר מתלמידים מרקע חברתי חלש. במתמטיקה 16 נקודות, בעברית 11 נקודות ובאנגלית 10 נקודות.
אחת הסיבות לכך היא ככל הנראה השיעורים הפרטיים, שמורעפים ברובם על בני המעמדות
חלק מעניין נוסף של המיצ"ב הם הנתונים על תחושות התלמידים והאווירה שהם חשים בבית הספר. בכל תחומי האקלים הבית ספרי, ניתן לראות נסיגה בין תלמידי היסודי לחטיבה. 40% מהתלמידים בחטיבות הביניים אינם מרוצים מבית הספר שבו הם לומדים, אך התמונה הכללית לא פחות גרועה. 44% תלמידים דיווחו שהם אינם אוהבים להיות בבית הספר, 30% מהם אמרו שהיו מוכנים לעבור לבית ספר אחר לו היו יכולים.
ייתכן ואחת מהסיבות לאווירה השלילית היא הקשר בין התלמידים למורים. 54% מהתלמידים דיווחו על יחסים לא טובים בין המורים לתלמידים. 66% מהתלמידים בכיתות ה' ציינו שגם אם עצוב או רע להם הם לא יבואו לדבר עם המורים שלהם.
53% אמרו שאין יחסי כבוד למורים בבית ספרם. כמו כן, מחצית התלמידים בטוחים שלמורים לא איכפת מהם, בכל מה שקשור לחייהם הפרטיים. מהמבחנים עולה גם כי 60% מהתלמידים חושבים שמורים מעדיפים ילדים אחריהם על פניהם וש-57% מרגישים שהמורים מעליבים ופוגעים.
שליש מהתלמידים מרגישים שהמורים לא מאמינים בהצלחתם, נתון זה יכול להיות משמעותי אם נזכרים בעובדה כי מספיק שעשרה תלמידים בכל כיתה בארץ לא יהיו מרוצים, על-מנת לגרור אירועי אלימות, הפרעות, תסכול וחוסר הצלחה בציונים.
ומה חושבים המורים? שליש מהמורים אינם מרוצים מבית הספר שלהם. אם מסתכלים לעומק הנתונים התמונה מורכבת הרבה יותר. 69% מהמורות מרגישות עומס עבודה, 34% חשות עייפות מהעבודה ולעומת זאת 86% מהמורות חשות שביעות רצון מעבודתן. אז למה התלמידים לא מצליחים נשאלו המורים? רובם ייחסו זאת לחוסר השקעה של התלמידים ויכולות נמוכות. הסיבה הכי פחות הגיונית להצלחה לטענת המורים הינה עבודתם עצמם.