שליפות עם פרופסור ידידיה שטרן
חוקה לישראל? מכשיר הכרחי. יהדות ודמוקרטיה? אין סתירה. זו משימת הדור. ברסלב? נ-נמ-נמאס. יגאל עמיר? רשע. אבל אסור לקפח את זכויותיו. פרופ ידידיה שטרן שולף
למד בישיבת נחלים ובכרם ביבנה, שירת במסגרת הסדר בחיל השריון. דוקטור למשפטים מטעם אוניברסיטת הרווארד, שם גם שימש בתור מלומד אורח.
פרופ' בבר אילן וסגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, שם הוא עומד בראש הפרויקטים "דת ומדינה" ו"דמוקרטיה ועסקים". עורך משותף של כתב העת "תרבות דמוקרטית" ושל סדרת הספרים "יהדות ישראלית". בעבר כיהן כדיקן הפקולטה למשפטים בבר אילן.
מעורב בפעילות מקצועית וציבורית מגוונת: ממחברי "חוקה בהסכמה", יועץ לוועדות הכנסת, חבר בוועדת השופטים של פרס ישראל בתחום חקר המשפטים, חבר הוועדה המייעצת למפקח על הביטוח ועל שוק ההון, חבר בנשיאות מועצת יח"ד (יחסי חרדים, דתיים וחילונים) ועוד.
כתב וערך ספרים ומחקרי מדיניות, ביניהם: "תכלית החברה העסקית", "הבעלות בחברה העסקית", "צדק בין תרבויות", "יהדות פנים וחוץ: דיאלוג בין עולמות", "דברים ושברי דברים: על יהדותה של מדינה דמוקרטית", "המשפט בישראל: מבט לעתיד", "הרצל אז והיום: יהודי ישן – אדם חדש?". בימים אלה הוא שוקד על עריכת הספר "זהות יהודית בראי ספרות השו"ת".
נשוי ואב לשישה, מתגורר בירושלים.
אלוהים
השותק הנוכח ביותר בחיי. בידו אפקיד רוחי. ידידי – ה.
שבת
זמן מחוץ לזמן למען עבדי הזמן.
דתיים וחילוניים
שונאים, סיפור אהבה.
דתל"שים; חרד"לים
כישלון חינוכי של התנועה הציונית דתית. מי שבחרו שלא לחיות בשניות תרבותית ומעדיפים וויתור על פני מורכבות.
ציונות דתית
ערוגה משובחת בשדה הישראלי. נמצאת בשמיטה ארוכה ומתמשכת. זקוקה בדחיפות לגנן מומחה שיעשב ויזבל וישקה ויזרע בדמעה. ואז כולנו נקצור בשמחה.
פוסט ציונות
קיקיונו של יונה שצמח בשלולית של העדר מחויבות. ייבש עם בוא השמש.
חרדים
משאב אנושי נדיר שהפוטנציאל שלו – התורני, החברתי, הלאומי, הכלכלי והאנושי - ענקי לאין שיעור מהמימוש שלו. יש לי סימפטיה לאנשים ונשים שתורתם אמנותם. גם אני כזה. אבל, איך אפשר
ערבים
מופלים לרעה בניגוד לערכים דמוקרטיים – שוויון, ובניגוד לערכים יהודיים – יחס לגר. ואולם בהיותם מיעוט עליהם להכיר ביהדותה של המדינה על כל המשתמע מכך. אסור להתפשר עמם בענייני זהות המדינה והאופי היהודי של המרחב הציבורי; אך גם אסור להתפשר עם עצמנו על הענקת שוויון אזרחי מלא לאדם הערבי. האיזון – אתגר לאומי אדיר.
פלשתינאים
בראשונה, בני אדם. בשנייה, עיניים שחורות רושפות. פצצת זמן מופעלת עם מנגנון השהיה קצר. מקור האנרגיה שלה ב"צומוד", בהעדר המעצורים, בייאוש, בדת. אומה ללא היסטוריה, חסרת הווה ועלומת עתיד. בשלישית, שכנים.
גדר ההפרדה
בטון אפור כאשליה של ביטחון. כיצד מכשול פיזי יכול להיות פתרון לבעיה מורכבת? גדר יכולה לעבוד רק אם היא תוצאה של הסכם: "ויקרא לו לבן יגר שהדותא ויעקב קרא לו גלעד".
בג"ץ
מדינת מרובת מיעוטים ועמוקת שסעים זקוקה למוסד מכריע אמין, שאם לא כן – "איש את רעהו חיים בלעו". ואולם כשבג"ץ מכריע בשאלות של זהות, ומוציא עבורנו את הערמונים מן האש, הוא נכווה. כמו רבקה ליעקב, כך גם בג"ץ אמר לאזרחי ישראל: "עלַי קללתך בני". ועתה, הקללה מרחפת מעל שמיו.
הר הבית
ההר הגבוה בעולם. והמסוכן ביותר. והמרגש ביותר. ומעורר הגעגוע מכולם. הר שהוא בית.
חלוקת ירושלים
ססמה.
שלום עכשיו
ומה אחר כך? זו השאלה.
סירוב פקודה
נשק יום הדין. בנסיבות אישיות, ראוי להערכה, בתנאי שהמסרב מוכן לשלם את מלוא המחיר האזרחי של מחדלו. בנסיבות קבוצתיות, ראוי לגינוי מהדהד משום שזהו כוח מפרק של הבית השלישי. הוראה רבנית לסירוב פקודה קולקטיבי היא הפקרות דתית שאינה מבינה את המשמעויות העמוקות של "הלכות מדינה".
הרבנות הראשית לישראל
מוסד שנשבה.
היתר מכירה
רעיון גרוע. כיצד ניתן להתנות קיום מצווה התלויה בארץ במכירת הארץ לגוי?! מנגד, זהו רעיון הכרחי. בלעדיו, השמיטה, שהיא מצווה חברתית, תפגע בעניים ובחקלאים. לכן נדרש הלל הזקן שיישם את רעיון השמיטה, מחדש, עבור דורנו.
הרב אלישיב
איננו הלל הזקן. גדולה וענווה בכתר אחד.
הרב סולובייצ'יק
הרב. כתביו הם הקוד הגנטי שלי.
הרב אברהם יצחק קוק
מנהיג, פוסק, משורר, נביא.
מרכז הרב
מוסד חינוכי בעל השפעה מכרעת על תולדות המדינה. הרחם שהרה את השינויים הדרמטיים באידאל הדתי-לאומי: ממסחר לחינוך, מהלכה למחשבה, משפלת החוף אל ההר, מהשירות אל ההנהגה, מפיכחון פרגמאטי לחזון משיחי.
תנועת נוער מעורבת
חיונית לבריאות נפשית ודתית. אין דרך לחנך לעולם אמיתי בלא התמודדות עם מרכיביו. המין השני הוא עובדה שיש ללמוד לחיות עמה – בפתיחות, עם גבולות - מגיל צעיר.
קול באישה ערווה
דוד המלך לא היה מכיר את ההלכה של רבן יוחנן בן זכאי שלא היה מכיר את ההלכה של ר' יוסף קארו. אין סיבה שההלכה תיעצר בהילוכה דווקא עכשיו. הגדרת קול אישה כ"ערווה" בדורנו היא עלה תאנה לרצון להשתיק את האישה.
כיסוי ראש
מקסים. הצהרה סמלית של שייכות. אבל יש גם הצהרות סמליות אחרות.
קולך
מנהיגות דתית-חברתית אמיצה. שילוב מרשים של מחויבות להמשכיות עם מאבק חריף למען שינוי.
נישואים אזרחיים
אין ברירה, יש להתירם, ובלבד שייעשו בדרך שאין בה כדי ליצור "ספק נישואין" על פי ההלכה.
הון ושלטון
הזוגיות המבטיחה ביותר במשפחה הישראלית.
ארגון המורים
האם מורים צריכים לשלם מס על הכנסתם? במסורת היהודית הם קיבלו פטור, מתוך רצון למשוך את הטובים להוראה. במדינת ישראל הם – חלק מהם – מקבלים פטור, משום שהמשכורת שלהם נופלת מהמינימום שעליו משלמים מס. התשובה – זהה; ההסבר – הפוך.
חב"ד
תנועה שהפנימה את יתרונות הגלובליזציה לפני שהללו נוסחו. "ופרצת" – תכנית שהגה גאון – האדמו"ר מלובביץ, לשיווקה של התנהגות – יהדות חמה ותמימה, בכל מקום בעולם – קטמנדו כמשל, על ידי כוח אדם זול – שליחים, המונע על ידי אנרגיה בלתי קונבנציונאלית – משיחיות. התנועה המרתקת והמסוכנת בעולם היהודי.
ברסלב
נ-נמ-נמא-נמאס.
יונתן פולארד
כיעורה המלא של "פוליטיקה ריאלית". מדוע לא מזכירים את שמו בברכה לפדיון שבויים לצד שבויי צה"ל?
אוניברסיטה דתית
תרתי דלא סתרי. האפיון של המוסד בתור מוסד "דתי" איננו אמור לסתור את מקצועיותו, אלא להבהיר את ההקשר שבתוכו מתנהלת המקצועיות. ואולם השפעתה של האוניברסיטה על עולם הדת ועל המרחב הציבורי קטנה מהראוי. הקמפוס המרהיב חייב להתמלא בחזון מרהיב.
שיטת רבדים
כל שיטה שתאהיב את לימוד הגמרא – רצויה.
פרופ' הלל וייס
איש קצוות יצרי שנע בין יצירה והריסה, מצויד בעומק ראיה ובסימאון מובנה, מאופיין בכישרונות מצוינים וברוח שטות.
יגאל עמיר
רשע. במלוא השמעות ההיסטורית של המונח. ואף על פי כן זכאי לזכויות אדם. יש לדוחקו אל מחוץ לשיח הציבורי; רק שם – בשכחה – תהא קבורתו האמתית.
אמנת גביזון מדן
בארץ הליליפוטים קמו שני גוליברים שהוציאו מתחת לידם מסמך שמראה אפשרות מעשית לקיום משותף – להבדיל מדו קיום – בין יהדות הלכתית לבין דמוקרטיה יהודית. מסתבר, שכשיש חוט שדרה אפשר להתגמש; כשיש מטרה משותפת אפשר לגלות אומץ לב דתי, תרבותי וחברתי.
חוקה לישראל
מכשיר חברתי הכרחי להבטחת המשך קיומו של הבית השלישי. תעודת זהות משותפת לשבטים שמהם מורכבת החברה הישראלית. המסמך שעתיד לגבש – כלפי פנים וכלפי חוץ – את הזהות היהודית של מדינת ישראל. פוליסת הביטוח של הפרט ושל המיעוטים מפני דריסתם על ידי הרוב.
המכון הישראלי לדמוקרטיה
ביתי הירושלמי. מוסד פטריוטי, רב זכויות, שפועל בתפר שבין חשיבה לבין מעשה לשם קידום השילוב בין מדינה דמוקרטית למדינה יהודית. מקום קטן, בעל השפעה גדולה, שמתפקד במקצועיות ובעצמאות בנושאים המרכזיים המעסיקים את החברה הישראלית.
יהדות ודמוקרטיה
אם תרצו – אין זו סתירה. מי שרוצה להציג סתירה, יבחר בפרשנות פונדמנטליסטית של "יהדות" או של "דמוקרטיה". אך הדבר לא הכרחי ולא מתבקש. משימת הדור היא להציף אל פני השטח היהודי והדמוקרטי את האפשרויות המכילות, המחבקות, המאפשרות קיום הרמוני בין השתיים.
משפט עברי
אוצר נדיר של חָכמה אנושית. מערכת הפעלה התנהגותית ששימרה את היהודים, כקבוצה ייחודית, נגד כל הסיכויים. סובל מהזנחה מתמשכת זה מאתים שנה וזקוק לתחייה באמצעות אקטיביזם הלכתי של פוסקי הלכה אמיצים. או אז ישמש מקור השראה ל"חיים טובים" ומחסום בפני השתלטות הערכים הגלובליים על הציביליזציה היהודית.
ציונות דתית
ערוגה משובחת בשדה הישראלי. נמצאת בשמיטה ארוכה ומתמשכת. זקוקה בדחיפות לגנן מומחה שיעשב ויזבל וישקה ויזרע בדמעה. ואז כולנו נקצור בשמחה.
פוסט ציונות
קיקיונו של יונה שצמח בשלולית של העדר מחויבות. ייבש עם בוא השמש.
ערוץ 2
ובשמו האמיתי: "ערוץ 0". בשלט שלי הספרה 2 בלתי לחיצה.
נינט
מאן דכאר שמיה? אתייעץ עם ערוץ 2 – ואשוב אחר הפרסומות.
סושי
אוכל לשבעים.
מוזיקת היפ-הופ
מוזיקה לרעבים.
אינטרנט
מגדל בבל פוסט מודרני.
nrg יהדות
מעבדה חיה לחיוניות יהודית. קצה קרחון של עיסוק ביהדות – שרובו עדיין מתחת למים.