גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


הודעה בשם המרן: "אין לחתום על כרטיס אדי"

בניגוד לפרסומים שיצרו אווירה כאילו הרב עובדיה תומך בתרומת אברים להשתלות, מודיע ומבהיר הרב: "תמיכתי בחוק מוות נשימתי לא נוגעת להשתלות. אין לחתום על כרטיס אדי בשום אופן"

אבישי בן חיים | 15/4/2008 22:51 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הודעה בשם הרב עובדיה יוסף: "אין לחתום על כרטיס תרומת אברים (אדי) בשום אופן". מכה נוספת ניחתה בימים האחרונים על התקווה ש"חוק המוות המוחי נשימתי" שעבר לפני כשבועיים בכנסת יביא למהפכה בתחום ההשתלות ותרומות האיברים על ידי שומרי מסורת בכלל וחרדים ספרדים בפרט.

כשברקע, התקפות קשות מצד החרדים האשכנזים, כבר הבהירו תומכי החוק, הרב עובדיה יוסף והרב הספרדי הראשי הרב שלמה עמאר כי כלל לא התכוונו לנושא ההשתלות, אלא רק לעניין ניתוק ממכונות הנשמה. ובכל זאת לפני ימים אחדים יצאה הודעת הבהרה נוספת שמכריזה על ניתוק נחרץ עוד יותר מהרושם שיצר "חוק המוות המוחי נשימתי". אם לא די בכך שהמציאות טפחה על פני התקווה שהרבנים ישמיעו קול ברור בדבר החשיבות הדתית שבתרומת איברים ושעל ידי כך ייווצר שינוי ערכי וחינוכי בנושא, ההודעה כוללת אפילו מסר הפוך: איסור בשם הרב עובדיה לחתום על כרטיס אדי.

ההודעה פורסמה תחת הכותרת: "הודעה חשובה לקוראי ההלכה היומית", באתר "הלכה יומית מפסקי מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א", אותו עורך האברך יעקב ששון, אחד מהנכדים הקרובים במיוחד לרב עובדיה.

וכך נכתב בה: "ברצוננו להביא לידיעת הציבור לצורך הסרת מכשול, כי דעתו של מרן הרב שליט"א בעניין תרומת אברים, לא השתנתה כלל מנוסח הפסק שחתם עליו בשנת תשכ"ז, כי אין להתיר השתלת אברים מן המת, (וכל שכן מן המת מוות מוחי), אלא במקרה של פיקוח נפש מיידי, ועל פי הוראת גדולי הדור לכל מקרה לגופו. וכן נמסר לנו מפי הגאון הראשון לציון רבי שלמה משה עמאר שליט"א.
וכל מה שנתפרסם בימים אלו בתקשורת כאילו יש שינוי בעמדת הרבנים בנושא זה, אינו נכון כלל. וכמו כן דעת מרן הרב שליט"א, כי אין לחתום על כרטיס תרומת אברים (אדי) בשום אופן. ושומע לנו ישכון בטח. וה' יגדור פרצות עמו ישראל".
תומכים בחוק מוות נשימתי. לא בהשתלות

כזכור, החוק הועבר בתמיכתם של מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף והרב הספרדי הראשי הרב שלמה עמאר והתלווה אליו פרסום "דעת תורה" על פיו המוות נקבע על פי רגע מות המוח. מדובר בפסיקה המנוגדת לעמדת חשובי הרבנים האשכנזיים ובראשם הרב יוסף שלום אלישיב, על פיה רגע המוות נקבע על פי המוות הלבבי. יצוין כי תרומת והשתלת איברים דוגמת לב, כבד וריאות אינה אפשרית לאחר מוות לבבי, אלא רק לאחר מוות מוחי.

ההודעה מטילה צל גם על הישג היסטורי מרכזי שיוחס לחוק, היינו פיתרון בעיית האמון בין הרבנים לרופאים. מתמיכת הרבנים החשובים בחוק, השתמע שלראשונה הם מסכימים לתת אמון בקביעת המוות המוחי על ידי הרופאים. דבר שאמור היה לאפשר שינוי משמעותי בעניין תרומת איברים כגון

לב, כבר וריאות, לפחות לפי רבנים הקובעים ברוח החלטת מועצת הרבנות הראשית כבר לפני עשרים שנה ש"נתקעה" רק בגלל בעיית האמון כי רגע המוות נקבע על פי מות המוח.

כבר לפני שבועיים, כשברקע המתקפה החרדית אשכנזית הקשה התייצב הרב עמאר, על פי סיכום מוקדם עם הרב עובדיה, בישיבת "חזון עובדיה" והבהיר כי תמיכתו ותמיכת הרב עובדיה יוסף ב"חוק מוות מוחי נשימתי" ופסיקתם כי רגע המוות נקבע על פי מות המוח כלל לא נוגעת לענייני השתלות איברים, אלא רק לנושאים כמו ניתוק מכשירי ההנשמה מחולים. "לגבי השתלת איברים כתבתי בפירוש עוד באותו יום והתפרסם: שזה לא דיברנו ולא עוסקים בזה כלל", אמר הרב עמאר והוסיף:  "גם בזה כתבתי בפירוש שמה שהתיר מרן הוא רק לגבי הדין של ניתוק".

"חוק הרצח"

פעילים בכירים בציבור החרדי אשכנזי הסבירו כי כתוצאה מהתקפלות הרבנים הספרדים והבהרותיהם הורידו את רמת המתקפות נגדם. אם כי בביטאון ה"עדה החרדית" נכתב על ההבהרה: "כבוכים על חלב שנשפך  יצאו הללו בהבהרות והסברים... ומי יודע אם מעוות יוכל לתקון?".

אחד הגורמים הבכירים ביותר ב"עדה", שם מכנים את החוק "חוק הרצח", קינטר ואמר: "אני לא מבין את ההתקפלות של הרבנים. אם הם אומרים שמוות מוחי הוא מוות זו צריכה להיות מצווה לתרום איברים והם צריכים להורות לחתום על הכרטיס". פעילים חרדים אחרים בנושא אמרו כי כיוון שברור למה הרבנים הספרדים התכוונו מלכתחילה, הם למרות ההתקפלות ההצהרתית, דוחפים לחדש את המתקפה נגדם בנושא, שכן למרות ההצהרות במקרים פרטיים עדיין אפשר על פי פסיקתם לקחת איברים ממי שמת מוות מוחי.

יוזם החוק חבר הכנסת עותניאל שנלר מ"קדימה" אמר בתגובה: "אף על פי שהפרסומים במעריב עד כה לא תרמו להצלת נפשות ותרומת איברים, ראוי להבהיר פעם נוספת את דעתו של מרן כפי שהבהיר לי בשיחתי עמו וכפי שהעביר לידי בכתב את פסק ההלכה. הרב עובדיה חזר והדגיש כי לגבי כל מקרה שניתן תיאורטית לקחת איברים מנפטר במוות מוחי – נשימתי חייבים להיוועץ בכל מקרה לגופו עם רב הבקיא בהלכה. אילו היה אסור קטגורית מדוע פסק הרב עובדיה יוסף שיש לבחון כל מקרה לגופו? ומכאן שבמידה ולא עלינו יהיה מקרה יש לשאול רב ואין לשלול אוטומטית את הזכות לקיום מצוות הצלת נפשות".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''יהדות''

לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים