בגלל הרגיעה: מטוסי הריסוס חוזרים לדרום
במשך כשנה וחצי נאסר על מטוסי הריסוס לפעול סמוך לגדר ברצועת עזה. בעקבות הסכם הרגיעה אישר אהוד ברק את חידוש הטיסות

מטוס ריסוס בנגב. צילום ארכיון: יהודה לחיאני
ברק אישר את חידוש טיסות הריסוס בשטחים החקלאיים הסמוכים לגדר ברצועת עזה, זאת בתיאום בין משרד התחבורה לחיל האוויר, תוך ביצוע הערכת מצב מתמשכת. בכדי שהטיסות אכן ייצאו לפועל, הדבר דורש גם את אישורו של שר התחבורה, שאול מופז.
לפני כשנה וחצי אסר משרד התחבורה על ביצוע של טיסות ריסוס ברדיוס של 3 קילומטר מהגדר בשל החשש שארגוני הטרור הפלסטינים יפגעו במטוסים. החקלאים באיזור התרעמו על ההחלטה, שלחו מכתבים לשרים השונים ואיימו בעתירה לבג"ץ. בשל האיסור, נאלצו החקלאים להשתמש בטרקטורים לצורך הריסוס, דבר שסיכן אותם מאוד וגם עלה יותר – בזמן שמטוס מרסס במשך מספר דקות, טרקטור עושה זאת בארבע שעות.
קברניטי האיזור נלחמו במשך תקופה ארוכה לשנות את רוע הגזירה. ח"כ שי חרמש מקדימה עסק בצד הפרלמנטרי, ראשי המועצות האיזוריות אשכול ושער הנגב, חיים ילין ואלון שוסטר, ייצגו בכל דיון את התושבים, ומנכ"ל חברת מושבי הנגב, אילן פרץ, ייצג את החקלאים.
"גם הטייסים שותפים למאמץ"
"מבחנו של ברק איננו בהחלטה המתבקשת ומובנת מאליה, מבחנו יהיה ביום שהאש תחזור והצלפים יחזרו לצלוף - האם גם אז יגידו לטייסים שאסור להם לבצע טיסות ריסוס?", אמר היום ל-nrg מעריב ח"כ חרמש.
הוא הוסיף כי "מי שנתן את ההוראה על האיסור הפריד בין דם לדם ואמר טייסים לא, אבל חקלאי על טרקטור לא ממוגן – כן. הרי איש לא העלה על דעתו שלא יעבדו את השדות". לדבריו, "היום, כשלרגע יש תחושה שהגזרה רגועה יותר, מוכנים להתיר לטייסים לעשות מה שהחקלאים עשו תחת אש צלפים. אולי הלקח שצה"ל ילמד לקראת העתיד הוא שאם אסור להיות בשדה, אז לאף
אחד אסור להיות שם".
גורמים שונים באיזור התקשו להבין מדוע שר הביטחון החליט בעניין, זאת על אף העובדה שתעופה אזרחית ומטוסי הריסוס אינם תחת אחריותו, אלא תחת אחריות שר התחבורה. "חוות הדעת של שר הביטחון היא קריטית", אמר שוסטר. "ברגע שאיזור שלם נמצא תחת איום ממשי, גם טייסים שותפים למאמץ. אנחנו חיים מחקלאות, אני מקווה שמשבוע הבא יתחילו לרסס".