שליפות עם הרב חנן פורת

גוש קטיף? פצע פתוח שותת דם. סירוב פקודה? מעשה שלא ייעשה. אהוד אולמרט? ייזכר כאפיזודה חיוורת ועלובה שפינתה את מקומה בלא חמדה. ברוך גולדשטיין? מעשה נורא שלא ייעשה. הומאים דתיים? סתירה פנימית. רחל המשוררת? אהבת נעורים שלא פגה

ירעם נתניהו | 12/8/2008 12:17 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
חנן פורת
חנן פורת 

הרב חנן פורת נולד בכפר פינס בתש"ד (1943 ) וגדל כפר עציון. למד בישיבת כפר הרוא"ה, "כרם ביבנה" ומרכז הרב". שירת בצנחנים ולָחם במערכה על ירושלים ובתעלת סואץ'. היה ממקימי כפר עציון וגוש אמונים והקים יישובים רבים ביש"ע. היה פעיל במפד"ל, סייע להקים את "התחיה". נבחר לכנסת ה-10 (התחיה), ה-12 עד ה-14 (המפד"ל). היה יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט. בכנסת ה-15 היה חבר ב"תקומה" וב"איחוד הלאומי".

הרב פורת היה גם מעורב בפעילויות של סמינר "גשר", לימד בישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים, ב"בית אורות", במדרשה לבנות במגדל עוז, ב"מדרשת הרובע" ובישיבת ההסדר בשילה. כיום מלמד ב"מכללת הרצוג" שבאלון שבות, בישיבת ההסדר במעלה אדומים ובמקומות נוספים.

עומד בראש עמותת "אורות חסד" המספקת מזון לאלפי משפחות. חבר "תקומה", חבר הנהלת מועצת יש"ע המתחדשת, עורך עלון פרשת השבוע "מעט מן האור". כתב את הספרים: "את ענת אנוכי מבקש", ו"מעט מן האור" – קובץ מאמרים לפרשת השבוע.
נשוי ואב לעשרה ילדים, מתגורר בכפר עציון. 
מעיין עין סג'מה בגוש עציון
מעיין עין סג'מה בגוש עציון עמותת תיירות גוש עציון

תעלת סואץ'
נפצעתי קשה מאוד במלחמת יום הכיפורים בתעלה זו. פרפרתי בין חיים למוות. התאוששתי בנס. מכל החֵילות מי שזכאי לאות מיוחד למלחמת יום הכיפורים הוא חיל הרפואה.

ענת
מבוסס על דמות אותנטית בשם ענת, בחורה חילונית מתל אביב שיצרה עמי קשר לאחר מלחמת ששת הימים. חלופת המכתבים עמה על נושאים של אמונה וכפירה, חיים ומוות, שאלות שבינו לבינה, זכו להתפרסם בספר. היא חזרה בתשובה והקימה משפחה לתפארת. היום אנחנו בקשר אחת ל...

סבסטיה
היא שומרון, אבל לאנשי גוש אמונים היא אות לפריצת הדרך ולהתיישבות הרחבה בשומרון. סביב סוגיה זו של ההתיישבות ביש"ע עדיין יש מחלוקת בעם, אבל המציאות שנוצרה בעקבות סבסטיה היא כה גדולה ואיתנה, ולדעתי גם רוח שאינה מצויה לא תוכל לעקור אותה.

הרב מנחם פליקס
ידיד ורע בלב ונפש. אחד השותפים המרכזיים בפריצת הדרך של ההתיישבות. הוא מצפן ישר כסרגל, וראוי להציבו כמודל לכל אוהבי ארץ ישראל.

"מלכה נפלה"
את המילים הללו שמעתי במו אוזניי, בהיותי עם חבריי ילדי כפר עציון, במרתף במנזר רטיסבון, בתקופת המצור על ירושלים בתש"ח. באותו רגע שנתקבלה הידיעה הזו, הפכו מרבית שומעיה ליתומים ולאלמנות. אבל כבר אז ידענו שכך זה לא ייגמר, וכשם שמלכה נפלה כך מלכה תקום.

גוש קטיף
גוש של אהבת הארץ, העם והתורה. פצע פתוח שותת דם מאז עקירתו וגירוש מתיישביו לפני 3 שנים.

גירוש
קו משותף ומחבר בין הגירוש בגוש עציון לגירוש בגוף קטיף, על אף ההבדלים הגדולים. כשם שחשתי בהיותי ילד בגוש עציון את אימת העקירה והגירוש כך חשתי בעת הגירוש בגוש קטיף, ואולי אפילו יותר מכך, בשל העובדה שהגירוש נעשה על ידי יהודים. וכשם שזכינו לשוב לגוש עציון, כך אני מאמין באמונה שלמה שנשוב לגוש קטיף.

מלחמת אחים
אני מתפלל בכל לבי שגילויי האלימות לא ילכו ויסלימו. הדרך המושחתת והמשפילה שבה נהגה הנהגת המדינה באנשי גוש קטיף הביאה לכך שהיום יותר מתמיד אנו קרובים למאבק כוחני. ואני חרד מכך.

עמונה
אני כופר בהבחנה החדה בין עצמונה לעמונה. בשניהם לא נחצה הקו האדום שאומר "לא לאלימות ולמלחמת אחים". עם זאת אין ספק שטראומת הגירוש מהגוש ומעצמונה הובילו לגילויי מחאה חריפים יותר בעמונה.

סירוב פקודה
ככלל, מעשה שלא ייעשה. אבל הכול יודעים שלפקודה בלתי חוקית בעליל מותר ואף חובה לסרב. עקירת יישובים וגירוש מתיישבים הם פקודה בלתי חוקית המנוגדת למוסר היהודי

והאנושי ולכל יסודות שיבת ציון, ואסור למלא פקודות אלו. מנגד, איני סבור שצריך להפוך את הסירוב לדגל, אלא לומר בכנות "איני יכול למלא פקודה מזעזעת זו". 

בג"ץ
בעיקרון, ראוי שלמדינה יהיה בית דין גבוה לצדק שיש בו הד וקול להיררכיה שמציב משה רבנו בעת ייסוד מערכת המשפט. ואולם לצערי, בג"ץ נגוע בהרבה חשבונות שאינם טהורים. השיא לכך היה במשפטו המעוות שתמך בגירוש, תוך התכחשות לעקרונות המנחים של בג"ץ עצמו בתחום זכויות הפרט, הקניין ועוד.

שלום עם מצרים
גם במסגרת הסכם שלום צריך לדעת שעקירה וגירוש אינם שלום אלא הרס השלום. וכשם שסאדאת יצא לומר "לעולם לא", כך בגין היה צריך לומר זאת.

ימית
שם נזרעו זרעי הפורענות של העקירה והגירוש מגוש קטיף, וגם אז האחראי לכך היה אריאל שרון.

אהוד אולמרט
נושא באחריות ישירה לעימות החריף במקום. הצענו לו פשרה והוא דחה אותה בשפלות. חבל עליו וחבל על הזמן שנדרש להקדיש לו ולמלל הרב שנשפך עליו בתקשורת. בתולדות האומה ייזכר כאפיזודה חיוורת ועלובה שפינתה את מקומה בלא חמדה.

חומש תחילה
איני יודע אם תחילה או סוף, אבל יש לנו כל הזכות והחובה להקים מחדש את חומש שנהרסה במהלך שפל ומעוות שהיה מנוגד לאינטרסים הלאומיים והביטחוניים גם יחד.

מועצת יש"ע החדשה
חרף החולשות והשגיאות מדובר בכלי מחזיק ברכה שראוי לחזקו. אני נותן להתחדשות שבה צ'אנס.

נוער הגבעות
אינו עשוי מקשה אחת. אני מעריך ואוהב את דבקותו בארץ, אבל חרד מפני הסטיות מדבקות בעם העלולות להכשילו.

ערביי ישראל
לפי מיטב הכרתי, יש מקום לאוכלוסייה נוכרית בארץ ישראל, ואין רק פתרון בלעדי בנוסח טרנספר. עם זאת התנאי לכך צריך להיות הכרה מלאה בריבונות ישראל וקבלת הכללים האלמנטאריים של מוסר אנושי. מי שמערער על כך ומנסה בפועל להרוס את המדינה מבפנים – אין לו מקום בתוכנו. בפני דילמה זו ניצבים היום ערביי ישראל משני צדי הקו הירוק, ואם לא נבהיר להם זאת בדרך נחרצת, נכשיל אותם ונגרום לכך שיאבדו את זכותם לחיות כאן.

הבעיה הדמוגרפית
בעיה רצינית שאי אפשר להתעלם מקיומה ומחייבת התמודדות הן במישור הפוליטי והן במישור האנושי. אבל בעיה זו אינה חזות הכול, ואל לנו ליצור בהלת שווא. מאז מלחמת ששת הימים ועד היום נותר היחס שבין האוכלוסייה היהודית לערבית. כמו כן, עיקר ההתמודדות עם בעיה זו נעוצה במבט נכון לעתיד ובבנינו של העם היהודי, הן בהמשך מהלך של קיבוץ גלויות והן בריבוי הטבעי. אבל לא על ידי דיכוי האוכלוסייה העברית.

חזון ארץ ישראל השלמה
חלק בלתי נפרד מחזון הגאולה ומעוגן במישרין במורשת היהדות הקובעת את הזכות והחובה להתיישב ולשלוט בכל מרחבי ארץ ישראל. אין ספק שיהודה ושומרון ורמת הגולן ובקעת הירדן וחבל עזה הם חלק בלתי נפרד מארץ ישראל, גם לאלה המצמצמים את גבולות הארץ על פי התורה. המשפט השגור בפי כמה אנשים ירודים כי נסתם הגולל על חזון זה מעיד על מגמת השפלה, ואינו משקף שום מציאות אמתית. אפילו לא בהווה ובטח שלא בעתיד.

פוסט ציונות
הציונות עבורי היא היסוד לכל מפעל שיבת ציון שבו אנו חיים. "הפוסט" הוא פשיטת רגל מוחלטת במובן היהודי והלאומי.

תל אביב
בציניות היה אפשר לומר שמקור השם נמצא בספר יחזקאל כתיאור לגולה, ובאמת לעתים המשוטט בתל אביב נדמה לו כי נמצא בתוך הגולה. אבל במקורו, משמעות השם היא שֶלַתל הישן והעתיק והחרב עוד יהיה אביב. ואני חוזה גדולות לעיר תל אביב החדשה על כל משׁוגותיה.

הרב אברהם יצחק הכהן קוק
האדם הגדול בענקים, בדורות האחרונים. בלעדיו לא היינו מוצאים את ידינו ואת רגלינו בגן המבוכה שזימנה לנו המציאות המודרנית ומהלכי שיבת ציון שבהם משמשים אור וצל בערבוביה.

מאמר הדור
יורד לעומק נבכי דורו, ומתאר את מחלת הדור ואת הדרך לרפואתו בשאלת ההבנה וההכרה בשכל. מאמר הרלוונטי מאוד גם לדורנו. שימת האצבע על מחלת דורנו בשאלת ההכרה והאמונה נכונה היא, אלא שלצערנו כמו במחלה ממארת עבר החולי מן השכל גם אל הלב ולגרורות נוספות של יצר אפלים. לפיכך הטיפול במחלת דורנו אינו יכול לפסוח גם על ההתמודדות עם שחיתות המידות ומחלות נפש נוספות.

אורות
המצפן ומורה הדרך שלאורו אני משתדל לנווט את חיי, הן אישית והן לאומית.

ממלכתיות
אשרינו שזכינו לכך שיש לנו מדינה, מוסדות, והכול משלנו. לפיכך ממלכתיות אינה "מילה גסה" אלא אדרבא – מילה גדולה ומבורכת. עם זאת יש לזכור שבשעה שבשם הממלכה והמדינה באים מנהיגים לסטות מעיקריה של הממלכתיות היהודית, כגון עקירה וגירוש יהודית מאדמתם, או אז אין כאן ממלכתיות אלא אנטי ממלכתיות.

הרב צבי יהודה
בהקשר של "ממלכתיות" אצטט משפט נפלא שהוא אמר: "יש פעמים שכדי להיות בקואליציה עם המדינה, צריך להיות אופוזיציה לממשלה רעה הנושאת את שם המדינה לשווא".

ציונות דתית
אינה בהכרח מפלגה אלא תנועה וזרם רוחני וחברתי. המפתח לשילוב אמתי בין תורה למדינה. תנועה העתידה להנהיג את המדינה כולה.

פוליטיקה
אינה מילה גסה. מדינה חייבת מערכת פוליטית ואנשים פוליטיים. כדברי הרב צבי יהודה "יש פוליטיקה אלוקית". איני מצטער על השנים שהייתי חבר כנסת, מעל 10 שנים, אבל עם זאת נראה לי שאני מגשים את יעודי טוב יותר בתחום החינוכי, התורני, ההתיישבותי והחברתי.

מפלגה מעורבת
אני מאמין בשילוב שבין ציבור הדתי לבין ציבור שאינו מגדיר עצמו ככזה. אישית הייתי שותף למפלגה מעין זו, ב"תחיה", ואיני מצר על כך. אבל כדי שלמפלגה כזו תהיה אוריינטציה אמונית ברורה, חייב להיות לה מצע שדאינו מותיר ספקות באשר לרוח האמונה, והמשקל הדומיננטי בהנהגתה צריך להיות של אנשי תורה ואמונה.

ברוך גולדשטיין
בלי לדון בדמותו ובאישיותו שעליה מספרים חבריו דברים יקרים, מעשה הטבח היה מעשה נורא שלא ייעשה. דבריי אלו אינם נאמרים כאפולוגטיקה, אלא אותם אמרתי מיד באותו פורים גם באוזני התקשורת. הניסיון לתלות באמירתי "פורים שמח" ביטוי להזדהות עם מעשהו של גולדשטיין אינה אלא עיוות וסילוף מוחלט ומדובר ברצון לרצח אופי.

ערוץ 2
מהדורה ירודה לערוץ 1, שאף הוא אינו טלית שכולה תכלת. למעט הבזקים פה ושם, יש כאן תת רמה של תרבות ישראלית.

נינט טייב
נמנית עם הזן של הכוכבים הנולדים בחיפזון, והַכּבָים לאחר זמן קצר. היא אינה טובה מהם, אבל גם אינה גרועה מהם. לעתים ניתן אפילו לשמוע איזה צליל דק של אמת בים הדמעות שהיא מפזרת.

רחל המשוררת
רחל ושיריה הם לי אהבת נעורים לא פגה. הם מוסיפים ללוות אותי ואת עולם הדימויים שלי עד עצם היום הזה. אני סבור כי שלמות החרוז והצליל והאמת הפנימית הבוקעת משיריה הקצרים אין כמותם בשירה העברית החדשה.

שירה
מצליחה לגעת במקום שאליה הפרוזה לא מגעת. על כן גם התורה נקראת שירה "ועתה כתבו לכם את השירה", ללמדך שיש בה הרבה מעבר לפשט הפשוט על פני השטח.

רבי יהודה הלוי
גדול המשוררים שקמו בישראל. שילב במופלאות בין דיוק בצליל, חריזה וריתמוס לבין הביטוי הנפשי העמוק. לעתים שירתו נוגעת ברוח הקודש ממש. כל מה שביטא בשיריו ביטא גם בחייו בפועל, בעיקר כיסופיו לארץ ישראל.

אורי צבי גרינברג
גדול המשוררים בדור התקומה ובדורנו. עצמת הכיסופים לגאולה המתגלמת בשירתו נושקת לזו של ריה"ל. אישית, לשירתו הייתה השפעה רבה מאוד על תפיסת עולמי.

קבר רחל
כיסופים להגשמת בשורת הנחמה של הקב"ה לרחל, המייצגת את כנסת ישראל. ברגע האחרון הצלחנו למנוע את מסירתו לידי הפלסטינים בהסכמי אוסלו האומללים, אבל היום יש לעתים רושם שמערכת הביטחון החליטה לקבור את רחל פעם שנייה תחת אלפי טונות של בטון מזוין, חומות גבוהות ושערים נעולים, ומכבידה על הגישה החופשית לקבר. קיבלתי על עצמי בלי נדר  כי עד י"א בחשוון תשס"ט, יום פטירתה, אעשה כל שביכולתי להסיר את המגבלות ולאפשר גישה חופשית לקבר.

יונתן פולארד
אחינו הוא. מסר נפשו למעננו וזכה מעם הנהגת המדינה לכפיות טובה איומה המסב לכל המדינה בושה וחרפה. אסור לנו להשלים עם כפיות טובה זו ועלינו למקד את כל המאמצים כדי שישוב הביתה.

 קבר רחל
קבר רחל ארכיון

חב"ד; ברסלב
הצימאון לחסידות, ודווקא בחברה הישראלית החדשה, מעורר השתאות והוא יקר עד מאוד. לי יש אהבת נפש כלפיה, איזה שהוא צליל אמתי מאוד שבה מבקשת הנפש את מקורה החי. עם זאת הצליחה החסידות במתכונתה הנוכחית ליצור מסכים רבים המעיבים על החסידות הראשונה, ולעתים נוטלת סממנים המזכירים כמעט עבודת אלילים. יש לטפח את ספר התניא וספרי רבי נחמן תוך זהירות מופלגת משיעבוד לסממנים החיצוניים, ובכללם אלה המאפיינים את הכת המשיחית בחב"ד.

קולך
כעיקרון, אני מעריך את קולן של הנשים ואת הצליל המיוחד שהן משמיעות ומחדשות גם בתחום המורשת והאמונה. עם זאת לעתים יש רושם שבקולך גובר הרצון לפרובוקציה והתרסה על פני האמת הפנימית.

רפורמים; קונסרבטיבים
גם הם יהודים, ורבים מהם אפילו יהודים טובים. אין להתנכר להם בשל השקפת עולמם, גם אם בפנים רבות היא מעוותת בעיניי. יש להבחין בין רפורמים לרפורמה. את הרפורמה, במתכונתה הקיימת יש לשלול, אבל לא את הרפורמים. בבחינת יתמו חטאים ולא חוטאים.

אלוקים
"האלוקים לא יוגדר", קובע הרמב"ם. מגוחך לנסות להגדירו בשליפות. כל שאוכל לומר, מן ההיבט האישי, שמדובר במקור החיים ובלעדיו אין טעם לחיים ואין להם קיום כלל.

אמונה
המילה "אמונה" מקיפה את כל הערכים שבהם מאמין האדם, והם נותנים לו כיוון לחיים. אבל כגודל ערכהּ של האמונה כך רבים הצללים היכולים להביא לאמונות כזב, ואף רשע, כגון הפונדמנטליזם האיסלאמי, ובמסווה של חיים מובילים למוות.

אהבה
שורשהּ בהכרה הנפשית הפנימית ש"לא טוב היות האדם לבדו". ורק מתוך דבקות במה שמעבר לאגוצנטריות של האדם יש טעם לחייו. גם באהבה, כמו באמונה, כגודל האור כן עומק הצללים, ועל כן מחייבת האהבה טהרה.

אמת
לאמת יש שני פנים: אובייקטיבית וסובייקטיבית. האובייקטיבית היא אמת אלוקית מוחלטת שאני מאמין בלב שלם בקיומה וסבור שיש לחתור אליה, גם אם קשה עד מאוד להגיע אליה. הסובייקטיבית היא אמת שבה על האדם להפנים ולחיות אותה בלי לזייף ולא להיות בבחינת אחת בפה ואחד בלב. היודע לחבר את האמת האובייקטיבית לסובייקטיבית הוא האדם השלם.

הומואים דתיים
משכב זכור הוא איסור גמור מהתורה, כך שההגדרה הזו מכילה סתירה פנימית, וכמוה כאמירת "דתיים מחללי שבת". שאלת ההומואים בכללותה היא שאלה כבדה, המחייבת התמודדות ברמה הרוחנית והפסיכולוגית מתוך רגישות למציאות הנפשית האובייקטיבית והסובייקטיבית גם יחד. עם זאת, בשורש הדברים, להוציא מקרים אחדים, לא ניטל כוח הבחירה, ולפום צערא אגרא, ודי לחכימא.

משיח
כיסופים שבראש ובראשונה, בהבנה הפשוטה, הם כיסופים להנהגה אידיאלית לעם ישראל ולעולם כולו. אבל בשורש מדובר בכיסופים לעולם אידיאלי של אושר ואור. על כן אורו של משיח הוא היסוד המניע את כל מהלך התפתחותו של העולם מתוהו ובוהו ועד לתיקון עולם במלכות שדי.

אינטרנט
כשאני נזקק למשהו, אני מבקש שיעזרו לי. עולם חדש לי. אני שייך לדור הישן.

nrg יהדות
עוד לא נכנסתי לאתר. כדי לראות את הריאיון אבקש מהמזכירה שלי שתכניס אותי.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

שליפות

איך חושבים אנשים חשובים – השקפת עולם במנות קצובות.

לכל הכתבות של שליפות

עוד ב''שליפות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים