ההרקולסים יעזבו את לוד בפעם האחרונה
ה"קרנפים" שחילצו, בין היתר, את חטופי אנטבה יעזבו היום את משכנם הקבוע בבסיס חיל האוויר שבנתב"ג, ויעברו רשמית לבסיס החיל בנבטים

מטוס הרקולס - קרנף חיים איסרוביץ'
חיל האוויר התנדב להיות החיל הראשון שסוגר את בסיסו במרכז הארץ לטובת ירידת בסיסי הצבא במרכז דרומה, ביוזמתו של מפקד החיל הקודם, האלוף אליעזר שקדי.
מסלול הנחיתה הארוך ביותר בארץ, 3.6 קליומטרים, נבנה לצורף המשימה, בתקציב של 1.6 מיליארד שקלים. בתוך כך, נבנו גם מבנים לטייסות ולמטוסים, תשתיות מתקדמות ומבנים למשפחות הטייסים ואנשי הצוות הטכני. כל אלו נועדו כדי לקלוט את כל טייסות התובלה הכבדה, שמשתרעים בסך הכל על שטח של כ-50,000 דונם.
"הקמנו את הטייסת בשנת ,1973 במהלך מלחמת יום הכיפורים, בזכות 12 מטוסים שהגיעו מארצות הברית", סיפר סא"ל (מיל') דוד פורת, מפקד הטייסת הראשונה של מטוסי ההרקולס בחיל האוויר. "היום, כשאני שומע על סגירת הבסיס בלוד ועל המעבר לנגב, הלב שלי נצבט".
עם זאת, מודה פורת כי מדובר במהלך חיובי. "הדור של היום הרבה יותר טוב מהדור שלי, וטוב שכך," פירגן פורת. "אין לי ספק שהמעבר לנבטים יפריח את הנגב ויחזק את הפריפריה".
עכשיו מחכים לטייסים
קצינים בחיל האוויר טענו עם מעבר הבסיס כי הירידה לנגב תסייע לטייסים בקרבה לשטחי האימונים ותחסוך שעות טיסה ודלק, בנוסף לחיזוק הפריפריה. עם זאת, עד כה רק כמאה וחמישים משפחות אנשי קבע קיבלו את ההצעה לעבור לנגב כחלק מהעברת הבסיס, וביניהם משפחות של טייסים.
קצינים בכירים בחיל לא מסתירים את החשש שאם לא יהיה מעבר מאסיבי של מאות משפחות משרתי הקבע מאיזור המרכז לנגב, תוגדר העברת בסיס לוד לנבטים כ"כישלון".
שיטות אחזקה חדישות יוקמו בבסיס נבטים בכדי לחסוך בעלויות השונות, וכן יושם
דגש על שמירת איכות הסביבה. כמן כן, תוקם תחנת כח על בסיס גז כדי לספק חשמל לבסיס ולסביבה.
בנוסף, העביר חיל האוויר בקשה רשמית למשרד התחבורה, כדי לאפשר הקמת מסילת רכבת עד לשטח הבסיס, ובכך ליצור קו תחבורה ישיר מהמרכז לנבטים, אך התקציב למיזם טרם קיים.
בבסיס נבטים פועלות מספר טייסות קרב, ואליהן יצטרפו מטוסי ההרקולס, בואינג 707 וגאלפסטרים המכונים "נחשון". בתום השלמת המהלך ישרתו בבסיס כ-3,000 חיילים, ויפקד עליו אל"ם עדן אטיאס, שיועלה עם כניסתו לתפקיד לדרגת תא"ל.