חוזרים לביה"ס ולומדים על בטן ריקה
חצי מיליון מתלמידי ישראל מגיעים בלי אוכל לבית הספר ומפעל ההזנה נותן רק מענה חלקי. במשרד החינוך תולים את האשם במגבלת התקציב

נתונים מראים כי לחצי מיליון תלמידים אין בבית ממה להכין כריך לארוחת עשר או אוכל חם לארוחת צהריים. משרד החינוך ביקש לתת מענה למצוקה זאת באמצעות מפעל ההזנה, אך בשל מגבלות התקציב מאות אלפים נותרים רעבים.
תכנית ההזנה, שנכנסת כעת לשנתה השלישית, פועלת רק בבתי ספר יסודיים ובגני ילדים שבהם מופעל יום חינוך ארוך. מבין חצי מיליון התלמידים הרעבים בבבתי הספר רק חמישית, כ-96 אלף תלמידים, זוכים לארוחות חמות ומזינות מדי יום.
הבשורות המעודדות הן כי השנה הורחב לראשונה מפעל ההזנה גם לכ-1,200 גני ילדים. אולם גם כאן המענה הוא חלקי: רק כעשירית מילדי הגן, כ-39 אלף, יזכו לארוחות חמות.
מפעל ההזנה ממומן על ידי משרד החינוך והרשויות המקומיות, בהשתתפות סמלית של ההורים על פי יכולתם הכלכלית, בסכומים הנעים בין חצי שקל לחמישה וחצי שקלים לארוחה. תקציב הפרויקט כולו יעמוד השנה על 110 מיליון שקלים, לעומת 80 מיליון בשנה החולפת. תוספת התקציב הושקעה בהרחבת המפעל גם אל גני הילדים.
דבר נוסף שמעיק על תקציב מפעל ההזנה השנה הוא התייקרות מחירי הארוחות בעקבות עליית מחירם של מוצרי המזון. במשרד החינוך טוענים כי יספגו את תוספת העלויות וכי ההורים לא יישאו בהתייקרות,
על פי נתוני המוקד לביטחון תזונתי והמלחמה ברעב בישראל, כ-30% מהילדים בישראל סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. במגזר הערבי מדובר בלמעלה מ-50% ובמגזר הבדואי הנתונים עומדים על 70%מהילדים.
להבדיל מרעב או מתת תזונה, חוסר ביטחון תזונתי מוגדר במדינות המערב כהיעדר נגישות סדירה למזון בריא ומגוון המכיל את כל אבות המזון. מחקרים בעולם הראו כי חוסר ביטחון תזונתי פוגם ביכולת הלימוד והריכוז של תלמידים ובמקרים רבים גם בהתפתחותו של הילד.
"לא כל מי שמתחת לקו העוני מוגדר באופן ישיר כסובל מחוסר ביטחון תזונתי", אמר ד"ר רוני קאופמן, מהמוקד לביטחון תזונתי ומהמחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון. "ממחקרים אנחנו יודעים כי יש גם ילדים שאינם מוגדרים כעניים, אך סובלים ממצוקה תזונתית. ההערכה היא כי מדובר בכ-30% מהתלמידים".
עוד הוא הוסיף ואמר כי "תוכנית ההזנה במתכונתה הנוכחית הוכחה כתוכנית שלא עובדת. בפועל רק מחצית מהילדים שזקוקים להזנה אכן מקבלים אותה. הילדים הולכים לבית הספר רעבים, והרעב מביא לבעיות נוספות כמו חוסר יכולת להתרכז בלימודים, אלימות ופשיעה. זה מחדל נוראי ולעג לרש".
במשרד החינוך אומרים כי במגבלות התקציביות מפעל ההזנה הוא הפתרון המתאים ביותר. "השנה לראשונה נפעיל את התוכנית בכ-1,200 גנים , כולל גני ילדים של הרשתות החרדיות", הסביר חיים הלפרין, מנהל היחידה לתוכניות משלימות למידה במשרד החינוך.
"המפעל לא מורחב השנה בבתי ספר מפני שיש מגבלה תקציבית. עם כל הקשיים, ויש קשיים, אנחנו רואים מקומות עם הישגים נפלאים. במגבלות התקציביות זהו הפתרון הכי אפקטיבי אם רוצים גם רכיב של שוויון". הלפרין הוסיף כי האוכל שניתן במסגרת התוכנית הוא מזין ובריא, וכי אף ישנם ניסיונות לשדרג את איכות ההזנה.