כביש 531 יעביר את הפקקים הלאה
לא צריך לסלול את קטע כביש 531, בין כביש 4 לנתיבי איילון: השוק כבר רווי בכבישים, העלות גבוהה והיעילות מוטלת בספק
מהמאמר נדמה שהנה הנה כביש 531 וכביש 551 יגאלו את אזור השרון מן הפקקים, שווה לעצור כאן ולבדוק אם אכן כך הדבר?
כאשר שוק של חברה מסיומת הגיע לרוויה זו טעות להשקיע מיליארדים בקניית מכונות יצור למוצר שהחברה מייצרת. כך גם כאן, מערכת הכבישים של גוש דן הגיעה לרוויה ואף עברה אותה. בנתיבי איילון יש היום ששה נתיבים בכל מסלול, וגם אלו פקוקים בשעות העומס, וכך גם בכביש החוף ובכביש 4.
מכאן יש לפקפק בטענה כי סלילת כביש 531 או כביש 551 יביא שיפור בזמני הנסיעה של הנהגים בשעות העומס, הרי כבישים אלו לא מוסיפים כניסות לתל אביב אלא מזינים את הפקקים באיילון ובכביש החוף בעוד מכוניות.
לכאורה נדמה כי נהיגה בכביש 531 תקצר את זמן הנסיעה, אבל רק לכאורה, הרי אותם נהגים הרי יתקלו באותו פקק באיילון או בכביש החוף והם בעצם יבזבזו זמן דומה בפקקים.
קטע כביש 531 מכביש 4 לאיילון ולכביש החוף הוא באורך שישה קילומטרים וחצי, עלותו של קטע צפוי לעלות למשלם המיסים כשלושה מיליארד שקלים, כלומ, בחישוב גס: חצי מיליון שקל למטר כביש. מדובר בכביש אחד היקרים בתולדות ישראל, שבסך הכול ינייד את הפקק, ממש כמו כמה וכמה פרויקטי תשתית אחרים שהיו
כאן בשנים האחרונות.
ב-20 השנים האחרונות אני זוכר כמה וכמה הצהרות, "זה הסוף של הפקק של המדינה", כך היה בשנת 1995 שנפתח מחלף כפר שמריהו, שהיום כמובן מהירות הנסיעה בו בשעות העומס היא בין 10 ל -20 קמ"ש במקרה הטוב. כך גם לפני שנה וחצי כאשר נפתח מחלף גלילות שהיום פקוק בשעות העומס.
מכונית פרטית היא כלי תחבורה בזבזני ביותר, באנרגיה, בשטח, בזמן, בחיי אדם וגורמת לזיהום. מערכת כבישים בישראל בעצם נועדה לתת מענה לשני "פיקים", בבוקר ובערב, בשאר 80% משעות היממה הכבישים הם בתת שימוש. כלומר מדינת ישראל הקטנה מקריבה נתח משמעותי משטחה לטובת כבישים רחבים שרוב שעות היממה השימוש בהם לא יעיל, ולטובות המכונית הפרטית שכאומר היא כלי בזבזני.
מפלגת הירוקים חושבת שזו שגיאה לסלול את כביש 531 לכן התנגדנו לו שעלה בות"ל (וועדת תכנון לאומית) ומשדחו את התנגדותנו הגשנו עתירה לבג"ץ. אנו הצענו לסלול בתוואי 531 רק את מסילת הרכבת, ובמקום הכבישים 531 ו551 לסלול כביש אחר 541 מצפון לרעננה.
יש לזכור, כביש 531 אינו סתם עוד כביש אלא רצועה ברוחב 100 שמבתרת את רעננה והרצליה, מבזבזת אלפי דונמים של קרקע ויוצרת מפגע חמור של רעש וזיהום האוויר. כל זאת במחירי עלות יקרים ביותר על חשבון הציבור שהתמורה בדמות קיצור זמני הנסיעה מוטלת בספק.