אובמה.קום: מסע בחירות אינטרנטי

זיהוי, מעקב ומאבק בפעולת היריב: זו אינה עוד אסטרטגיה של צה"ל, כי אם ניהול "לוחמת המידע" של ברק אובמה בקמפיין המסיבי שלו לנשיאות ארה"ב

ד''ר יניב לויתן | 2/11/2008 17:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ב-4 בנובמבר 2008 יגיע לשיאו המתח סביב קמפיין הבחירות לנשיאות בארצות הברית. קמפיין בחירות זה היה אחד המרתקים בהיסטוריה של התקשורת המודרנית, בעיקר בשל שימושם של המתמודדים בכלים החדשים הקיימים כיום  ברשת האינטרנט: רשתות חברתיות, כלי וויקי,  אתרי שיתוף קבצים, בלוגים ועוד. השימוש הראוי של יועציו של אובמה בכלי התקשורת החדשים, הפך את מסע הבחירות שלו למוצלח ולכזה שישמש כר נרחב למחקרים עתידיים בנושא.
 
ברק אובמה משוחח בטלפון עם מצביעים בפנסילבניה
ברק אובמה משוחח בטלפון עם מצביעים בפנסילבניה צילום: רויטרס

קמפיין הבחירות של אובמה הציג את השינוי שחל בעולם התעמולה: המעבר לתחום "לוחמת מידע". בעולם התעמולה הקלאסי הייתה הפעולה בעיקרה "מלמעלה למטה": פעולה המוכתבת על ידי היוזם (השליט, המועמד לבחירות). הבחירות האחרונות הציגו את השינוי האדיר בכיוון זרימת המידע: ההמונים הפכו להיות מרכיב מכריע במשחק, כתוצאה ממהפכת המידע והתפתחות אמצעי התקשורת.

אתר האינטרנט של הסנטור אובמה הוא דוגמה לשינוי שחל באינטרנט בשנים האחרונות: האתר מספק הרבה יותר מאשר רק תוכן, הגולשים בעצמם מסוגלים לתרום, לעצב ולהשפיע. חוויית הגלישה באתר של אובמה מחזקת את ההבנה כי אתה עומד במרכז העניינים ובידיך הכוח לחולל את "השינוי". מוצרי תעמולה רבים וטובים שתמכו במועמד אובמה נוצרו במקור על ידי מתנדבים מטעמו של אובמה.


אתרו של אובמה הוא דוגמה לניהול "לוחמת מידע" הגנתית והתקפית: הפצת מידע ועידוד פעילות התומכים במטרתו של אובמה ומנגד זיהוי, מעקב, ומאבק בפעולת היריב. באתר מוצגת מפת ארה"ב ועליה עדכונים לגבי "לוחמת המידע" של היריב: אילו פעילויות זדוניות נעשות והיכן. החל מראשית דרכו של האתר הפעילו באמצעותו אנשיו של אובמה מספר תוכניות, כגון: גיוס תומכים, ביסוס קשרים בין המשתמשים לטובת הגברת התמיכה במועמד, עידוד פעילות התנדבותית לטובת המטרה, יזמות: פעולות בסביבת האינטרנט ופעולות בעולם הממשי, מאבק במוצרי התעמולה של המתחרים.
שימוש נכון בכלים חדשים

מטרת האתר היא לחולל "תעמולת גיוס", גיוס המוחות והלבבות שיביאו עימם את כספי התרומות והקולות בקלפי. האתר מעודד את משתמשיו לצאת החוצה (אל העולם הווירטואלי או העולם האמיתי) ולגייס  תומכים חדשים לסנטור אובמה. במידה רבה פועל האתר במתכונת "חבר מביא חבר" תוך הדגשת הרעיון כי על כל פעיל לחוש מחויבות להגדיל את כמות הפעילים שגייס לטובת המטרה. מיליוני הגולשים ששיתפו פעולה תרמו בצורה אדירה למערכת הבחירות: יצרו מוצרי תעמולה בחינם, גייסו בוחרים חדשים, לחמו בתעמולת היריב ועוד.

סביר להניח כי במערכת הבחירות הקרובה בישראל נראה ניסיונות דומים להפעיל אתרים בסגנון אתרו של אובמה. יחד עם זאת, ניתן בהחלט לחשוב

על דרכים נוספות לנצל את הרעיון שהוצג כאן לטובת התמודדות מול בעיות נוספות, חשובות לא פחות מאשר תעמולת בחירות. ניתן להפעיל אתר דומה כחלק מקמפיין עולמי למאבק באנטישמיות. סביר להניח כי ככל שיילך ויעמיק המשבר הכלכלי העולמי כך יגברו הקולות האנטישמיים שיטילו את האשמה במשבר על היהודים.

על העוסקים במעקב ובמאבק כנגד האנטישמיות לשקול שימוש בכלים בסגנון האתר של אובמה כדי לגייס מתנדבים מרחבי העולם לטובת המאמץ. הצלחתו של האתר של אובמה הוכיחה כי באמצעות שימוש נכון בכלים החדשים הקיימים כיום באינטרנט ניתן לחולל שינוי, לחסוך  בכסף (שימוש במתנדבים חדורי תחושת אמון במטרה) ולשנות את המצב הקיים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

ד''ר יניב לויתן

צילום פרטי

דוקטור להיסטוריה, מומחה לתעמולה, חוקר במרכז עזרי לחקר איראן באוניברסיטת חיפה

לכל הטורים של ד''ר יניב לויתן

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים