עשרת הדיברות לעיר ירוקה

ניר ברקת, רוביק דנילוביץ ודב צור שימו לב. הבחירות הן החלק הקל, כעת עליכם להוכיח כי אתם ראויים להנהיג ומסוגלים להפוך סיסמאות ירוקות למעשים. במיוחד בשביל ראשי הערים החדשים והמתחדשים, המדריך הקצר להפיכת כל עיר לירוקה יותר. תושבים יקרים, הגיע הזמן לעמוד על זכותכם הבסיסית לסביבה נקייה ולשימור משאבים

עינת לוי | 12/11/2008 12:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לא פעם נשמעים קולות ראשי הרשויות המקומיות המתלוננים על חוסר סמכותם ואי-יכולתם לעשות שינוי אמיתי, למרות מרחב הפעולה וכלי החקיקה שברשותם. ברור כי, תחום איכות הסביבה הוא בראש ובראשונה עניין גלובלי, אך האחריות לקידומו חלה על גופי השלטון במדינות. החקיקה בישראל בנושאים של תשתיות, שטחים פתוחים ותקנים צריכה להיעשות בכנסת, אולם חלק ניכר מהשינויים יכולים להיעשות בתחום המוניציפאלי.
מגדל דוד וחומות העיר ירושלים. לצבוע בירוק זה לא מספיק
מגדל דוד וחומות העיר ירושלים. לצבוע בירוק זה לא מספיק צילום: פלאש 90


"הסמכות של ראשי ערים היא מוגבלת" מסכים אביעד אורן, דובר ארגון "אדם טבע ודין" ומוסיף ש"שיקום קרקעות או בהקמת קווי רכבת קלה הן באחריות המדינה, אך יחד עם זאת יש להם יכולת השפעה לא מבוטלת" אומר אביעד אורן, דובר ארגון "אדם טבע ודין".

מועמדים רבים הבטיחו במהלך קמפיין הבחירות המקומיות לדאוג לסביבה ולהפוך אותה לירוקה יותר, אך במבט מעמיק יותר ניתן לראות שלא כל מה שירוק הוא בהכרח ידידותי לסביבה. "בערים רבות מקימים לאחרונה פארקים עירוניים ושותלים מדשאות נרחבות, למרות שזה בניגוד מפורש להנחיות נציבות המים", אומר גיא בן גל, חבר מועצה ויו"ר מפלגת הירוקים בכפר-סבא.

אז לטובת ערים ידידותיות לסביבה וגם כאלו שצריכות להיות כאלה – המדריך הקצר למהפך ירוק במרחב העירוני:

אף פעם אין מספיק כסף כדי לערוך את כל השינויים הרצויים אבל שינוי סדר העדיפויות התקציבי הוא דבר בסיסי והכרחי. אדם מושפע ישירות מהסביבה בה הוא חי ומן הראוי להקפיד על איכות האוויר שהוא נושם, איכות המים וכיוצא בזה. ההחלטה בידך, אדוני ראש העיר, הקצה תקציב גבוה יותר לנושאים הסביבתיים. על מה אפשר לוותר? תקציב פרסום ויחסי ציבור,למשל. הציבור יעריך עשייה ירוקה יותר מעוד שלט פרסום או הודעה מטעם בעיתונות המקומית.

אחת הבעיות המרכזיות ברשויות המקומיות היא העדר פיקוח ואכיפה. "בהרבה ערים יש חוקי עזר מצוינים אך ראשי הערים לא מנצלים את הסמכות שלהם כדי להסמיך פקחים מטעמם. זה הדבר החשוב ביותר לצורך קידום האג'נדה הסביבתית", מסביר בן גל.


תכנון סביבתי

שטחים פתוחים הם המשאב היקר והנדיר ביותר של הערים. שימור חורשות, עצים עתיקים ואתרי פריחה צריכים להיות חלק טריוויאלי ממדיניות הפיתוח העירוני. כמו כן חשוב להקפיד על הרחבת הגנים הציבוריים ושטחי השחרור לכלבים, שימוש בצמחים חסכוניים במים וקידום ההשקיה במים מותפלים או מושבים. 
 

הכרמלית בחיפה
הכרמלית בחיפה צילום: אלכס רוזקובסקי
התחבורה ציבורית היא, אמנם, באחריות ממשלתית, אך בידי ראשי הערים לשפר את דרכי הגישה אל תחנות האוטובוסים המרכזיות ואל תחנות הרכבת. אפשר וצריך לדרוש ממפעילי האוטובוסים בעיר להיות מסונכרנים עם שעות הפעילות של הרכבת ואפשר גם להקים מערך הסעות עצמאי אל תחנות הרכבת. בנוסף ניתן לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית וכדאי להתחיל בעובדי הרשויות עצמם.

תחום המיחזור בישראל נמצא באיחור של מספר שנים אחרי מדינות אירופה וארה"ב. בעשור
האחרון עלתה המודעות לנושא ואיתה עלה גם היקף המיחזור, אך גם היום אין כמעט רשות שעומדת במכסת המיחזור שלה. יצרני המתקנים לאיסוף נייר או בקבוקי פלסטיק לצרכי מיחזור דיווחו לאחרונה על עלייה בהצבת מתקנים, כנראה בשל שנת הבחירות המקומיות. יחד עם זאת הדרך להפרדת פסולת מלאה עוד ארוכה וכל רשות צריכה להציב מתקני איסוף נוספים

כמות הפסולת ההולכת וגדלה מדגישה את הצורך בקידום של תהליכי קומפוסטציה (הפיכת פסולת אורגנית לדשן טבעי). מדובר בהליך פשוט וחסכוני בעזרתו כל משפחה יכולה לחסוך טיפול של טון פסולת בשנה. אמנם ניתן לייצר קומפוסט בחצר הבית אך רצוי שיוצבו מתקני קומפוסט גם ברחבי העיר. בירושלים ובערים נוספות זה כבר קיים וחשוב להפיץ את הבשורה. בנוסף, כדאי שידעו ראשי הערים על קיומה של תוכנית שמפעיל המשרד להגנת הסביבה, במסגרתה הוא מעניק למוסדות חינוכיים מתקן קומפוסט ביתי.

תכנון אורבאני על פי היבטים סביבתיים הוא אספקט נוסף בו יכולה לטפל הרשות המקומית. ראשי אגף התכנון בערים צריכים להפעיל חשיבה לטווח ארוך ולקדם בנייה ירוקה שאינה מתעלמת מעיקרון הסביבתיות, ומצמצמת את ההשפעות השליליות הנלוות לתהליך הבנייה ולשימוש במבנים. מלבד תכנון נכון, אפשר וצריך לשנות את תקני הבנייה בעיר. ראש העיר הוא גם יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ובמסגרת תפקידו עליו להעמיד בפני הקבלנים תנאי סף מחמירים שיחייבו אותם לבנות על פי תקן הבנייה הירוקה.


שקיפות מרבית

אופניים בברוקלין
אופניים בברוקלין צילום: אי-פי
זיהום אוויר מכלי תחבורה מהווה בעיה חמורה, בייחוד באזור גוש דן. מעבר לנסיעה באופניים עשוי לצמצם את מימדי הזיהום ובכך יש לישראל הרבה מה ללמוד מערים אירופאיות. אמסטרדם למשל מבוססת כולה על תשתית לאופניים ובפריז קיים שירות השכרת אופניים מתחנות אוטומטיות בכל רחבי העיר. סלילת שבילי אופניים ומסלולי רכיבה ישפרו את איכות החיים ואיכות הסביבה בעיר.    

יעילות הפעולות לקידום איכות הסביבה דורשת בין היתר שינוי הרגלים ומאמץ משותף ולשם כך יש צורך בשקיפות מרבית. על כל רשות יש לאפשר גישה אל חשבונות המים והחשמל שלה ולהציג לתושביה מידע לגבי דוחות סביבתיים שנערכו בתחומה, מקורות מזהמים ופעולות אכיפה שננקטו. מעבר לזה יכולות הרשויות לפרסם גם את מיקומי המתקנים לאיסוף סוללות ופסולת למיחזור שבתחומן.

יותר מכל צריך לזכור כי בעיית איכות הסביבה לכל השלכותיה היא קודם כל בעיה חברתית. ההתחממות הגלובלית נובעת ברובה מפעילות תעשייתית מזהמת ומשימוש בכלי תחבורה, וזהו רק קצה הקרחון. בעניין זיהום הקרקעות ומקורות המים המשוואה דומה - איכות הסביבה היא למעשה איכות החיים של בני האדם ומהם היא מושפעת, גם אם לפעמים הקשר אינו נראה מייד.

 חינוך הסברתי ופעולות להעלאת המודעות צריכים להיות בראש סדר העדיפויות, הן ברמה הלאומית והן במוניציפאלית. מתקני קומפוסט, איסוף פסולת למיחזור והסעות לתחנת הרכבת, הם  כולם רעיונות נהדרים, אך אם הציבור לא מבין את חשיבותם ואינו יודע להשתמש בהם הם יהפכו לבלתי יעילים. יש להטמיע את הגישה הסביבתית ויש הרבה דרכים לעשות את זה, קחו דוגמא מאל גור.

הדרך עוד ארוכה ויש פעולות רבות שיהיה ניתן לעשות בעתיד. במבט אופטימי אפשר להציע הצבת מתקנים להפרדת פסולת בחדרי האשפה של כל בניין, הענקת חנייה חינם לכל מכונית שמשתמשת ב"ביו-דלק" וסגירת מתחמים עירוניים צפופים (יפו למשל) לתנועת כלי רכב. שינויים לוקחים זמן, אנחנו יודעים, אבל כל ראש עיר שנכנס הבוקר לתפקיד צריך להישיר מבט אל הבעיה הסביבתית ולתת לה מענה הולם.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים