בקרוב: הטבות במס קנייה לכלי רכב ידידותיים לסביבה

כבר לפני שנה אישרה הממשלה להטיל קנסות על כלי רכב מזהמים ולתת הטבות במס קנייה על מכוניות ירוקות. רק השבוע נזכרו במשרד התחבורה להתחיל להוציא את התוכנית לפועל. מתי וכמה נשלם על הנזק לסביבה?

גיל מלמד | 11/12/2008 8:21 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
משרד התחבורה הפיץ השבוע את "הוראת נוהל 02/08". אל תיתנו לשם הבירוקרטי לבלבל אתכם. ברקע עומדת מהפכה ירוקה. היבואנים יחויבו, לפי ההוראה החדשה, לרשום את "הציון הירוק" של כל מכונית ברישיון הרכב. הבסיס למתן הציון יונח באחד בינואר הקרוב, כאשר משרד התחבורה יקבל מהיבואנים את נתוני פליטות הגזים של כל המכוניות.
מכונית חשמלית וירוקה. תקבל הטבות במס קנייה
מכונית חשמלית וירוקה. תקבל הטבות במס קנייה צילום: יח''צ


חבל רק שזה קורה באיחור אופנתי: כבר במחצית 2007 פרסמה "הוועדה הבין-משרדית למיסוי ירוק" את עיקרי המלצותיה לעידוד השימוש בכלי רכב ידידותיים יותר לסביבה ולהכבדה כלכלית על מי שמתעקש להשתמש בכלי רכב מזהמים.

הוועדה קבעה מודל שמציב ערך כלכלי לצד כל אחד מסוגי הזיהום, בהתאם להערכת הנזק הבריאותי והאקולוגי. "המדד הירוק" הוא נוסחה שמסכמת את סך-כל הזיהום של כל רכב, לפי נתוני פליטת חד-תחמוצת הפחמן, דו-תחמוצת הפחמן, הידרוקרבונים, תחמוצות חנקן וחלקיקים. כל רכב יסווג לפי מדד זה ל"קבוצת זיהום" מסוימת, ועל כל אחת מ-16 הקבוצות שנקבעו יוטל מיסוי שונה.

בשתי הקבוצות הראשונות ייכללו מכוניות חשמליות והיברידיות שבעליהן ייהנו מהנחות גדולות במס. אם מס הקנייה על כל מכונית אחרת יהיה 72% (מינואר 2009), אז מס הקנייה שישלם בעל רכב חשמלי יהיה בגובה של 10% בלבד . בעליו של רכב היברידי ישלם מס בגובה 30%. בנוסף ייהנו הבעלים של 2 סוגי המכוניות מהנחה של 400 שקל לחודש במס "שווי השימוש", החל על רכב צמוד ממקום העבודה.

בעלי מכוניות שייכללו בשש "קבוצות זיהום" נוספות ייהנו מהטבת מס של 1,000 -6,000 שקל. על כלי רכב שיקבלו ציון שידרג אותם באחת מבין שבע "קבוצות זיהום" נוספות יוחל קנס על- סך 1,500-15,000 שקל , שיתווסף למס הקנייה.

לכאורה, יישומו של המודל אמור להיות קל במדינה שבה אין תעשיית רכב. אך ברמה המעשית - המצב שונה. יבואני מכוניות אירופיות טענו שישראל לא צריכה "להמציא את הגלגל" ולנפק נוסחה ייחודית לדירוג הזיהום. לטענתם, עדיף לדבוק בתקינה האירופית, המביאה בחשבון פליטה של CO2 בלבד , לצורך קביעת שיעורי מס.

בינתיים הממשלה כבר אישרה בינואר את מודל המיסוי שהוצג, לרבות ה"קנסות" וה"פרסים". על משרד התחבורה הוטל לקבוע את השיטה שבה ייאספו נתוני הזיהום שנפלט מכל אחד מדגמי הרכב המשווקים בארץ ואת הכללים לפרסום הנתונים.
מנגנון הקנסות: רק בכנסת הבאה


משרד התחבורה השלים את המשימה רק עתה. לפי הנוהל החדש שקבע ופרסם השבוע יופיע "הציון הירוק" בעתיד ברישיון הרכב של כל מכונית חדשה - "במטרה להגביר את השקיפות ואת המודעות לנושא בקרב הצרכנים, ולהוות אמצעי תגבור נוסף על תמריצי המיסוי הישירים". ( אגב, ב"חוק אוויר נקי", שנחקק לא מכבר, נקבע כי יבואני הרכב יחויבו להקדיש לפחות 7% משטח הפרסום לגילוי נתוני הפליטה של המכוניות).

"הציון הירוק" יירשם ברישיונותיהם של כלי רכב מסוג M1- מכוניות נוסעים במשקל של עד 3.5 טונה ועד 8 מושבים, כולל מוניות וכן ברישיונות מסוג N1- של רכב מסחרי ומשא. נתוני הפליטה יתבססו על הנתונים שעליהם הצהירו יצרני הרכב בתהליך התקינה שביצעו באירופה.

נהגי מוניות, שימו לב - הציון נוגע גם אליכם. על מוניות אמנם לא משלמים מס קנייה - אך בעליהן יחויבו בתשלום קנס, אם הציון הירוק של הרכב גרוע. באותה מידה הם ייהנו מהטבה אם המונית ידידותית לסביבה.

החל באחד בינואר 2009 יחויבו כל יבואני הרכב להגיש לאגף הרכב במשרד התחבורה את נתוני פליטות הגזים אשר מופיעים בתעודות התקינה שביצעו יצרני הרכב במעבדות המוסמכות בחו"ל.

מחלקת המחשב של משרד התחבורה תאסוף את הנתונים האלה, ותחשב על בסיסם את "הציון הירוק".
יבואן רכב שלא יעביר את הנתונים לגבי הדגמים החדשים יגרום לכך שבאופן אוטומטי יסווג הדגם בקבוצה המשלמת את הקנס הגבוה ביותר על זיהום- 15 אלף שקל.

מאחר שקיימים הבדלים משמעותיים ברישום נתוני הפליטה בין מכוניות שמיוצרות לפי תקינה אירופית לבין כאלה המיוצרות לפי תקינה אמריקאית, עלולה להיווצר בעיה. הנוהל גם אינו קובע כיצד יתקבלו במשרד התחבורה נתונים על אודות כלי רכב שיובאו ביבוא אישי.

כך או כך, יישום המנגנון של הקנסות וההטבות בפועל נראה עוד רחוק. משרד האוצר טרם העביר לוועדת הכספים של הכנסת את נוסח התקנות למיסוי ירוק, המפרטות את שיטת הקנס/פרס. סביר להניח שהכנסת הנוכחית לא תדון בתקנות אלה לפני הבחירות, ונראה שהטיפול בנושא יעבור לכנסת הבאה.

למרבה הצער, במשרד התחבורה לא מתכוונים להביא בינתיים לידיעת הציבור את תוצאות פליטות הגזים של כלי הרכב השונים, עד ששיטת הקנס/פרס תקבל את אישור הכנסת. הנתונים יימסרו למשרד כבר באחד בינואר, אך הכנסת לא תדון בנושא, כפי הנראה, לפני מחצית שנת 2009.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים