לא רק אורגני: ב"עדן טבע מרקט" נמכר גם מזון רגיל
בחניות הרשת יש פירות וירקות אורגניים וגם לא; פירות יבשים אורגניים וגם לא; פיצוחים אורגניים וגם לא; וכך כמעט לגבי כל מוצר מזון אחר. כדי לטעון ש"אם זה עדן טבע מרקט זה אורגני" צריך לא מעט חוצפה, ודי מעט יושרה

ירקות אורגניים וגם לא צילום אילוסטרציה: יהונתן שאול
במקביל לתנופת הסניפים הגדולה, "עדן" שרויה בעיצומו של קמפיין פרסומי בקנה מידה שתחום המזון האורגני לא הכיר. הקמפיין כולל את אימוץ קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב-כי הרי "עדן" היא מכבי של האורגני-ושלל מודעות בכלי התקשורת. השבוע אפילו נשרה מתוך העיתונים חוברת שלמה מאת "עדן". הצבע השולט, ניחשתם נכון, ירוק.
המוסף הזה-איך דרך אחרת לכנות חוברת בת 16 עמודים-התאמץ להדגיש את האמינות של הרשת: "אם זה עדן טבע מרקט-זה אורגני! ", היה המוטו על השער. כמה חבל שפרסומת שמתמקדת באמינות, לוקה דווקא בסעיף הזה.
בניגוד למה שמשתמע מהכותרת הנ"ל, בעדן טבע מרקט לא נמכרים רק מוצרים אורגניים. ממש לא: רוב המוצרים בחנויות הרשת אינם אורגניים.
הם נכללים-חלקם בצדק וחלקם לא-תחת המטרייה של הגדרות לא מחייבות כמו "בריאותי" ו"טבעי", אבל בסך הכל מדובר בסופמרקט ענק שבו המזון האורגני הוא אמנם מחלקה מרכזית, אבל בפירוש לא היחידה.
עקרונית, אין בזה רע: כך מקובל גם ברשת "הול פודס" האמריקאית ש"עדן" מתאמצת ללכת בדרכה, וגם ברשתות אורגניות אחרות בישראל. ב"עדן" יש פירות וירקות אורגניים וגם לא; פירות יבשים אורגניים וגם לא; פיצוחים אורגניים וגם לא; וכך כמעט לגבי כל מוצר מזון אחר. ולכן, כדי לטעון ש"אם זה עדן טבע מרקט זה אורגני" צריך לא מעט חוצפה, ודי מעט יושרה.
באותיות הקטנות שבעמודים הפנימיים מופיע ניסוח מדויק יותר: "כשאתם קונים מזון אורגני בעדן טבע מרקט, אתם יכולים להיות בטוחים במאה אחוז שקניתם מוצר אורגני אמיתי". מאחורי המילים האלה מסתתרת האמת של רוב החנויות האורגניות: רק כשמוצר מוצג במפורש כאורגני הוא כזה. מוצרים שנמכרים בתפזורת-למשל פירות יבשים ופיצוחים-לעתים קרובות אינם אורגניים. רבים מהקונים אינם מודעים לכך. אחרי שהם מגלים את האמת, הם חשים מרומים. הרי אמרתם לנו שהחנות אורגנית. עובדה-כתוב בפרסומת.