החקירה: נהגי האוטובוס ערכו מירוץ ועקפו בפראות
במשטרה חושדים שאדוארד גלפונד, כעס כשנהג אוטובוס התיירים השני עקף אותו. לכן הוא החליט לנסוע בפראות בתנאי שטח קשים ולעקוף בחזרה. התחרות הזו נגמרה אחרי כ-50 דקות עם אוטובוס הפוך בתהום, 25 הרוגים, 33 פצועים ועשרות משפחות שבורות
- אסון האוטובוס: קרובי ההרוגים והפצועים הגיעו הלילה
- תאונת האוטובוס: ביוספטל מבקשים סיוע
- פרשנות:שוב אסון, שוב חגורות בטיחות

"הם עפו מהאוטובוס כמו ציפורים", תיאר ישראל אוקסנברג, נהג מונית מאילת, את התאונה המחרידה לה היה עד. "האוטובוס התגלגל והתהפך שוב ושוב, והנוסעים עפו דרך החלונות על האבנים במדרון ובוואדי".
הוא הוסיף כי ניכר היה שהנהג נסע במהירות מופרזת ולא הכיר את תנאי השטח. "הוא החליט לעקוף אוטובוס שנסע לפניו ונצמד אליו", סיפר אוקסנברג. "הנהג השני ניסה להגביר את המהירות שלו, ואז ראיתי איך הצמיג האחורי של האוטובוס פוגע במעקה בטיחות, מתהפך ונופל אל המדרון".
במשטרה סבורים כי הגורם לתאונה הקשה הוא נהג האוטבוס, אדוארד גלפונד, אשר נהג בחוסר זהירות. ההערכות הן כי מהירות נסיעתו הייתה 80 קמ"ש, מהירות אשר אינה חורגת מן המותר, אך אינה מומלצת לנסיעה בדרך מפותלת זו.
הנהג עצמו טען בעת שפונה מהמקום כי נהג במהירות של 70 קמ"ש. בכל מקרה, בדיקת הטכוגרף ("הקופסה השחורה" של האוטובוס) מחר היא שתכריע באופן סופי לגבי מהירות הנסיעה.
כמו כן, חוקרי אגף התנועה חושדים כי גלפונד ניסה לעקוף את האוטבוס שלפניו תוך כדי משחק בין הנהגים על הכביש. מהחקירה שמנהל ראש אגף התנועה ניצב אבי בן-חמו עולה כי לאחר שיצאו לדרך עקף נהג האוטובוס של חברת א.א. אילת את האוטובוס של טרבלוקס, וגלפונד, שכעס על כך, ניסה לעקוף אותו בחזרה לאורך כל הנסיעה.
"על פי העדויות שיש בידינו, זו הייתה בריונות כביש מטופשת", אמר בן-חמו. "שני הנהגים התחרו מי ייסע ראשון בשיירה, ועדי הראייה מספרים כי בכל מהלך הנסיעה הנהג שעל פי החשד גרם לתאונה ניסה לעקוף
זמן קצר לאחר התאונה הגיעו לזירה מפכ"ל המשטרה, רב ניצב דודי כהן, מלווה בבן-חמו. "מבדיקה ראשונית שלנו, ובהתאם לעדי ראייה, הנהג נסע בחוסר זהירות", אמר אתמול גורם בכיר באגף התנועה.
"ידוע לנו שהוא לא הכיר את הכביש, יצא לעקיפה מסוכנת במהירות גבוהה וזו כנראה הסיבה לתאונה", אמר אך סייג. "עם זאת, אנו אמורים לבצע שורה של בדיקות טכניות וכבר היום נפעל לפענוח הטכוגרף ולביצוע בדיקות של מערכות ההיגוי, הבלמים והגלגלים, כדי לראות אם הייתה תקלה שגרמה לאסון".
לגלפונד, בן ה-39 מפתח תקווה, 22 הרשעות בגין עברות תנועה, כשהאחרונה שבהן היא מלפני כשש שנים על מהירות מופרזת. זיו רייכרט, פראמדיק של מד"א ירקון, סיפר כי הוא היה במצב קל כאשר פינה אותו משדה התעופה בנתב"ג לבית החולים בילינסון.

בבית משפחתו של נהג האוטובוס התכנסו לאחר התאונה כמה מבני משפחתו, אך עם הגעת כלי התקשורת למקום הם נעלו את הדלת מאחוריהם וסירבו להשיב לשאלות העיתונאים.
לפי רישומי המשטרה, האוטובוס שהשתייך לחברת טרבלוקס, נשכר על ידי הסוכן יעקב מאירסון. מנהלי חברת טרבלוקס סירבו להגיב. "אין לנו מה להגיד", אמרה מזכירת המנכ"ל.
בעליו של האוטובוס, משה עפרוני, טען כי הוא מנוע מלהגיב. "לא נעים לי מכל העניין", אמר לפני שניתק את השיחה.
העובדה כי האוטובוס עצמו נותר שלם מעידה על כך שהיה ביכולתו להגן על נוסעיו ולמנוע את מותם - לו רק היו חגורים בחגורות בטיחות.
תקנות התעבורה בישראל מחייבות אמנם התקנת חגורות בטיחות באוטובוסים, אך אינן מחייבות איש פרט לנהג ולנוסע היושב לידו לחגור אותן, למעט בהסעות תלמידים. "הנהג לא אמר לנו לחגור חגורות בטיחות", סיפרה אחת הנוסעות.
גם לאחר ההיתקלות במעקה הביטחון, לטענת מהנדס הרכב דוד נמרי, אמור היה האוטובוס להישאר על הכביש ולא להידרדר לתהום. לטענתו, מעקה אשר עומד בתקני הבטיחות היה אמור לבלום את האוטובוס, ואילו המעקה הזה כשל משום שהוא ישן ואינו עומד בתקנים הנוכחיים.
בהכנת הידיעה השתתפו: יהודית זילברשטיין, אבי אשכנזי, אילן מציק, גיל מלמד וזוהר סוסנקו