התחבורה ציבורית פחות

למרות הירידה במחירי הדלק, מחירי התחבורה הציבורית עולים ואיתם גם הגידול בזיהום האוויר

שלומית ליר | 22/12/2008 15:43 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני ארבעה חודשים התקבלה בממשלה החלטה לעלות את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בשיעור של תשעה אחוזים החל מתחילת השנה. זאת, לטענת המדינה, במטרה לחסוך סכום כולל של 207 מיליון שקל.

אבך מאז קבלת ההחלטה, לפני ארבעה חודשים, השתנו מקצה אל קצה הנחות היסוד עליה התבססה ההחלטה האמורה. והיום חוסר הנכונות הממשלתית לסגת מההחלטה דאז הינה בגדר שערוריה. כדאי להזכיר לאלו שם למעלה, כי חובתה של הרשות הממשלתית המופקדת על ניהול המדינה, לבסס את החלטותיה על העובדות בשטח, וכשאלו משתנות, להתגמש ולבחון את החלטותיה מחדש, בהתאם לנתונים שבשטח ולטובת הציבור הרחב.

כעת, לא רק שמחירי הדלק, אשר היו לפני מספר חודשים בשיאם, ירדו בלמעלה מחמישים אחוז, מכ-115 דולר לכ-47 דולר לחבית, אלא שמדינת ישראל נכנסה למיתון עמוק. מיתון, המשפיע בראש ובראשונה על השכבות החלשות של האוכלוסייה, מי שאין ברשותם כלי רכב פרטי, והתחבורה הציבורית היא בגדר צורך יומיומי עבורם.

במקביל, לאחרונה פורסם דוח נתוני איכות האוויר בישראל של המשרד להגנת הסביבה, החושף שוב מדד זיהום אויר החורג מתקני איכות האוויר בכל רחבי הארץ.  אלא שכותבי הסקר, שציינו את השפעות זיהום האויר על האוכלוסייה – עלייה בשיעור התמותה, בכמות האשפוזים ובסימפטומים נשימתיים – שכחו לציין את הקשר בין זיהום האויר הכבד וכמות המכוניות הפרטיות ההולכת וגדולה.  כמו גם פקקי התנועה אשר מוסיפים למשך שהותם של כלי רכב רבים על הכביש ומגברים לפיכך את פליטת דו תחמוצת החנקן, תחמוצות גופרית וחלקיקי פיח. 

הסקר אף אינו מוביל לפיתרון הנחוץ של מעבר מאסיבי של כלל האוכלוסייה, ולא רק השכבות החלשות, לשימוש בתחבורה ציבורית. באשר כל אוטובוס מחליף את מקומן של עשרות מכוניות, וכל רכבת מפנה מאות, נדרשת מדיניות ציבורית הרואה בתחבורה הציבורית אלטרנטיבה של ממש לרכב הפרטי; מעודדת את שיפור והוזלת התחבורה הציבורית, ופועלת לשיפורה על מנת שתהווה תחליף ראוי למאות אלפי כלי רכב פרטיים המעלים את רמת זיהום האויר ופוגעים בבריאותינו.
הציבור ישלם

גם ללא נתונים אלו, מדיניות הממשלה בנוגע לתחבורה הציבורית בישראל מעוררת דאגה. אין צורך להרחיב את הדיבור על כך, שמדיניות ציבורית ראויה משמעה עידוד התחבורה הציבורית ביחס לשימוש בכלי רכב פרטיים. ידוע לכל כי התחבורה הציבורית נקייה יותר, התחבורה הציבורית זמינה לציבור הרחב, והתחבורה הציבורית מפחיתה את תאונות הדרכים ומשמרת בכך את חיי הציבור, תוך שהיא חוסכת כסף רב למשק הישראלי.

גם אם יש מיושבי החלונות הגבוהים מי שאינם מבינים את הצורך הדחוף של מדינת ישראל בתחבורה זולה ואמינה, הרי שתירוץ העלייה במחירי הדלק, ושחיקת רווחי המפעילים אינו תקף

יותר, לאור הירידות החדות במחירי הדלק בחודשים האחרונים.  כעת ייקור מחירי התחבורה הציבורית ייפול על כתפי הציבור ויגדיל את רווחי המפעילים ללא הצדקה. במקביל, החלטה זו מעודדת את השימוש ברכבים פרטיים, מצד אחד, ומצד שני, פוגעת, בתקופה של משבר כלכלי, פיטורים וקיצוצים במשק, פגיעה אנושה בשכבות החלשות, אשר אינן מחזיקות ברכב פרטי, תוך פגיעה אנושה בחופש התנועה של מגזרים רחבים בציבור.

הזמנים בהם החלטות ממשלה המשפיעות על החופש והניידות הציבורית עוברות ללא הפגנות מחאה עברו ותמו. פעילים סביבתיים באגודות הסטודנטים התארגנו במספר אירועי מחאה.

הראשי שבהם יערך מחר, ביום שלישי ה- 23.12 בין השעות 15:00 – 19:00 מול התחנה המרכזית בירושלים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

שלומית ליר

צילום:

מהנדסת מחשבים, דוקטורנטית באוניברסיטת תל-אביב, פעילה בארגון "אחותי" וחברה ב"תנועה הירוקה"

לכל הטורים של שלומית ליר

עוד ב''שלומית ליר''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים