"ברכבת ישראל לא מבינים בבטיחות בסיסית"

מומחה בינלאומי שיגר לישראל חוות דעת שבה הטיח עלבונות באנשי רכבת ישראל וקבע כי הם נוהגים בצורה "בלתי מקצועית ומכשילה". הבוקר תתכנס ועדה לישיבה מכרעת על תוואי הרכבת לירושלים

אביב לביא | 23/6/2009 8:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שבוע אחרי שספגו אנשי רכבת ישראל ביקורת קשה בוועדה לביקורת המדינה על רקע המחדלים בתכנון המסילה לירושלים-מותח מומחה בעל שם עולמי ביקורת חריפה על רכבת ישראל וקובע כי "מומחי הבטיחות של הרכבת אינם מבינים את נושאי הבטיחות הבסיסיים של מנהרות ארוכות". הבוקר (ג') תתכנס הולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) לישיבה מכרעת, ובסיומה תמליץ על תוואי הרכבת.

- פרשנות: כולנו צריכים להיות מודאגים

תוואי הרכבת העתידי, קו תל אביב-ירושלים
תוואי הרכבת העתידי, קו תל אביב-ירושלים צילום: דורון ניסים

 פרופ' אלפרד האק שיגר השבוע לישראל חוות דעת קשה שהגיעה לידי מעריב עסקים: על פני 4 עמודים שוטח פרופ' האק את דעתו הנחרצת, בלי שמץ נימוס אירופי, על בכירי רכבת ישראל והתנהלותם בכל הנוגע לתוואי המסילה לירושלים. האק משמש כיועץ מיוחד לרשות הטבע והגנים, שמנהלת מאבק ממושך נגד הרכבת, בטענה שתוואי המסילה שמציעה הרכבת יגרום לפגיעה קשה ומיותרת בטבע. ברשות הטבע והגנים מקווים שהולנת"ע תמליץ לקבל את תוואי הרכבת שהציעה ולא את התוואי שהגישה רכבת ישראל. במהלך הישיבה אמורה להתקיים הפגנה נגד הצעת הרכבת.

המסמך של האק הוא למעשה תשובה לנייר עמדה קודם של הרכבת, שבו נימקה מדוע היא שוללת את התוואי "הירוק". "לפני הוצאת הדוח שלי, התייעצתי עם כמה עמיתים למקצוע. כולם תמכו בתוואי המוצע על-ידי רשות הטבע והגנים כטוב ביותר מכל הבחינות מאשר זה המוצע עלר ידי רכבת ישראל".

בהתייחסו ללוחות הזמנים של החלופות השונות שמציגה הרכבת בנייר העמדה שלה, מאשים האק את אנשיה בסילוף מכוון: "זהו בבירור שימוש לרעה בנתונים, שנועד לשבש את ההשוואה הראויה בין לוחות הזמנים של הפרויקט".
הרכבת: ביטול התוואי סכנה לסביבה

אחת המחלוקות המרכזיות על תוואי הרכבת נסבה סביב סוגיות של בטיחות, והיכולת לחלץ במקרה הצורך: "בהתחשב בכך שהמסמך הועבר על-ידי רכבת ישראל לאנשים חסרי ניסיון בתחום, נחשב הדבר בגרמניה", אמר האק.

בסיכום דבריו מתקשה האק להבין את התנהלותה של הרכבת: "אי-אפשר שלא לתמוה מדוע רכבת ישראל אינה יכולה לשתף פעולה עם רשות הטבע והגנים. ברור כי לו אומצה חלופת הרשות ב-2005, היא היתה מקדמת את הפרויקט הרחק מעבר למקום שבו הוא עומד כיום. רכבת ישראל העלתה נגד הצעת הרשות טיעונים חסרי כל בסיס עובדתי בהתייחס לשיטות ביצוע, לוח זמנים, בטיחות ועוד".

מנהל אגף תיאום ובקרה ברכבת, ירון רביד, אמר בתגובה: "עם כל הכבוד

לפרופ' האק, ואני לא אומר את זה בציניות, גם המתכננים שלנו עבדו עם חברה גרמנית בעלת מוניטין (אוברס מאייר) ונעזרו בד"ר וייסבאך, שגם הוא מומחה בעל שם בתחום. בינתיים, מי שצריך לחתום על התוכניות ולהסתכן באחריות פלילית אלה מומחי הבטיחות וכיבוי האש שלנו, ולפי ההנחיות שלהם אנחנו עובדים".

אמר רביד וסיכם כי "גם אם חלופת רשות הטבע והגנים אכן טובה - אם התוואי הנוכחי יבוטל וניאלץ לפנות לתכנון מחודש, יש סכנה שלעולם לא תהיה רכבת לירושלים, ואז הפגיעה בסביבה תהיה גדולה הרבה יותר".

מהחברה להגנת הטבע נמסר אתמול כי "פרופ' האק מחדד את מה שכבר ידוע לכולם: הבחירה בחלופה הסביבתית עדיר פה בכל הפרמטרים".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים