שליפות עם פרופ' חנן אשל
אבן השתייה - לעניות דעתי, נמצאת מתחת לכיפת הסלע, ארון הברית - לא נמצא בוותיקן; מרד בר כוכבא - אירוע מכריע בתולדות ארץ ישראל

פרופ' חנן אשל יח''צ
היה מדריך בבית ספר שדה עפרה, היה ראש המחלקה ללימודי ארץ ישראל והמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן, ניהל כמה חפירות ארכיאולוגיות בישראל, לרבות בקומראן ובעין גדי. משמש ארכיאולוג ומרצה לתולדות עם ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן.
חיבר את הספרים "מערות המפלט מתקופת בר-כוכבא" ו"מגילות קומראן והמדינה החשמונאית", ואת ספריו החדשים: "מצדה - עלילת גבורה", "קומראן - מגילות, מערות, היסטוריה", "עין גדי - נווה מדבר ומסתור", וכן פרסם מעל 200 מאמרים העוסקים בהתמחותו. נשוי ואב לשניים, מתגורר בירושלים.
ארכיאולוגיה
תחום מדעי השייך למדעי הרוח, בניגוד לגישות חדשות הסבורות שהוא קרוב למדעי החברה. נועד להעשיר את המידע ההיסטורי.
מגילות ים המלח; קומראן
נס שקרה לנו – 900 מגילות המלמדות אותנו פרטים מְאַלפים על החיים הדתיים בימי הבית השני. התגלית הארכיאולוגית החשובה ביותר שהתגלתה בארץ ישראל.
מרד בר כוכבא
אירוע מכריע בתולדות ארץ ישראל (136-132 לספה"נ). עד אז היה רוב יהודי בארץ, והפרובינקיה נקראה יהודה. לאחר המרד היישוב היהודי הפך למיעוט, ועבר לגליל, והפרובינקיה נקראה פלשתינה. בלא מידע היסטורי, עולה חשיבותה של הארכיאולוגיה המלמדת אותנו פרטים מסוימים על המרד. חשיבות גדולה יש לאיגרות ולתעודות מזמן המרד שנמצאו במערות מדבר יהודה.
אשורולוגיה
תחום מדעי העוסק בלוחות הכתובות בכתב יתדות. התגליות הללו בעירק, איראן, תורכיה וסוריה, שופכות אור על פרטים רבים המתועדים בתנ"ך.
חז"ל
אין סתירות בין חז"ל לממצאים ארכיאולוגיים. חז"ל לא התעניינו בהיסטוריה, אלא בתפיסה דתית מוסרית. הממצאים מעידים שרוב היהודים בימי הבית השני ובתקופת המשנה והתלמוד שמרו תורה ומצוות.
אלוקים
נוכח בחיי, עוזר לי כיום להתמודד עם מחלת הסרטן.
סרטן
ניסיון קשה. אני מקווה שאוכל להמשיך ולהתמודד עמו בשנה הקרובה, בדרך לא פחות מוצלחת מאשר התמודדתי עמו בשנה החולפת.
מצוות
תמיד יש מקום לשיפור, כלומר להקפיד יותר, אך כיום אני חי בשלום עם עצמי.
אמונה
היכולת להתפלל.
מסורת
דומה שאיבדנו – לפחות הדור שלי – את הרצון להמשיך במסורת אבות, כלומר לנהוג כמו שראינו בבית. במקומה אנו נוטים יותר ויותר לקבל את הפסקים המופיעים בספרי הלכה. לנטייה להאשים את דור ההורים בחוסר הקפדה יש מקבילות נאות במגילות שנמצאו בקומראן.
מעמד הר סיני
מבחינתי הדבר החשוב הוא קבלת עול מלכות שמים, ואת זה אני מקבל בתפילה, בריאת שמע. השאלה ההיסטורית לא חשובה בעיניי.
התנ"ך
ספרים שהתחברו במהלך יותר מאלף שנה, בין 1,230 לפנה"ס (כניסת בני ישראל ארץ כנען), ל-164 לפנה"ס (דניאל ז-יב). הבסיס לכל עבודה מדעית הנוגעת להיסטוריה הקדומה של עם ישראל. היום יש נטייה לנסות ולהמעיט מחשיבותו ההיסטורית. אף על פי שכשבאתי לאוניברסיטה התכוונתי לעסוק בתקופת המקרא, אני שמח מאוד שכעת אני עוסק בימי הבית השני ובתקופת מרד בר כוכבא.
בית המקדש
היו שניים. אני עוסק בעיקר בשני. מקור עושרה של ירושלים החל בתקופה החשמונאית. כבר אז היו בעיות עם שחיתות של הממסד ששלח ידו לקופה הציבורית. מה שהופך את תולדות ישראל בימי הבית השני לנושא כל כך מעניין הוא העובדה שהם התמודדו עם בעיות דומות לבעיות שבפניהם אנו ניצבים כיום.
ארון הברית
לא נמצא בוותיקן, וגם לא במערה ליד קומראן. מסתבר שגם כלי המקדש האחרים לא נמצאים ברומא. נראה לי שכלים אלו תמיד יעוררו את הדמיון, ולעולם לא יתגלו. הלוואי שאתבדה.
אבן השתייה
לעניות דעתי, נמצאת מתחת לכיפת הסלע. מעולם לא עסקתי בשחזורו של בית המקדש השני, אך מסתבר שכל החוקרים העוסקים בנושא זה בטוחים שיש להם כל התשובות, ושאר החוקרים כולם טועים.
שלמה המלך
במאמר מבריק שפרסם יגאל ידין ז"ל בתחילת שנות השישים, הוא עמד על הדמיון בין השערים של גזר, חצור ומגידו, שבוצרו על ידי שלמה, ועד היום חוקרים שמנסים להמעיט מחשיבותו של התנ"ך מנסים להמעיט
ולבטל את מחקר זה. כיום מקובל לטעון ששלמה לא היה ולא נברא, אך הכתובת מדן מעידה שממלכת יהודה נקראה בית דוד כבר ב-841 לפנה"ס. אני מודה לאלוקים שאני לא צריך לקחת חלק בוויכוח זה.
אוניברסיטת בר אילן
לפחות במחלקה שלי יש תחושה שאנו נמצאים בחזית המחקר, ותורמים תרומות ניכרת לחקר עברה של ארץ ישראל. אני מאוד מקווה שמגמת השיפור ברמת המוסד תתעצם בשנים הקרובות.
כיפה
היום חלק מהזהות שלי. בפעמים הבודדות שבהם לא לבשתי כיפה הרגשתי עירום.
מגיני מצדה
מסתבר שהממצאים הארכיאולוגיים שהתגלו במצדה – בעיקר הסוללה בין בית המרחץ לארמון הצפוני –מעידים שחלק ממגיני מצדה המשיכו להילחם גם לאחר שהצבא הרומי פרץ אל ההר. לעומת זאת פפירוס לטיני שנמצא סמוך לבית הכנסת במצדה מעיד, ככל הנראה, שרובם של אנשי מצדה התאבדו. השאלה היא מורכבת וניסיתי לענות עליה כמיטב יכולתי בספרי.
יוספוס פלביוס
אדם מורכב, והיחס אליו הוא דו-קוטבי ממש. מסתבר שארכיאולוגים נוטים להאמין לכל דבר שהוא כתב, ואילו היסטוריונית נוטים שלא להאמין לאף מילה שהוא כתב. בספרי ניסיתי להראות שהוא שינה את תפיסת עולמו בין שנת 79 לספירה לשנת 94 לספירה.
ימין קיצוני
הפלגנות שהייתה קיימת בימי הבית השני, נראית דומה לתהליכים שעוברים על הציבור הדתי לאומי כיום. יש לקוות שהתוצאות יהיו הרבה פחות טראגיות.
נוער הגבעות
יוספוס סיפר שבגיל 16 הוא עזב את הוריו והסתובב שלוש שנים עם נזיר בשם באנוס במדבר יהודה. בגיל 19 הוא ככל הנראה חזר למשפחתו הצדוקית בירושלים. אני מקווה שתהליכים דומים מתרחשים גם כיום.
הרב יצחק גינצבורג
לא קראתי את כתביו, אך הרצון לאמץ מנהיגים דתיים המעיזים לומר דברים חד-משמעיים מוכר לי מעיסוקי בתקופת הבית השני. אז למנהיגים אלו היה חלק לא מבוטל ביצירת הפילוג ביהדות הבית השני.
מרכז הרב
כאשר למדתי בישיבה התיכונית זו הייתה הישיבה המובילה. כיום בציבור הדתי יש תחושה שהיא נותרה מאחור, ככל הנראה בגלל חוסר יכולת להתמודד עם שינויים היסטוריים.
הרצל; ש"ס
אין לי מה לתרום. אני מבין רק עד שנת 136 לספירה, סוף מרד בר כוכבא.
ערוץ 2
אין לי טלוויזיה.
חרדים
לפני כעשרים שנה עמד יהודה ליבס על הדמיון בין הרטוריקה החרדית, ולפיה רק להם יש כל התשובות והם ישראל האמיתי, לבין הרטוריקה שמצאנו במגילות קומראן. אין ספק שהמשפט "ואתם יודעים שפרשנו מרֹב העם..." המתועד באחת המגילות שנמצאו בקומראן (מקצת מעשי התורה) משקף גם את התפיסה החרדית היום.
אינטרנט
כלי עבודה שאסור להתמכר לו.
nrg יהדות
לומדים כל הזמן. עכשיו למדתי מעט גם על מוסד זה.