מיצובישי מודל 2009, יד שנייה ממנהרה
תקיפת חיל האוויר בעזה לפני שלושה שבועות חשפה רשת מנהרות להברחת מכוניות לרצועה. קודם מנסרים את הרכב, אח"כ מרכיבים מחדש

לפני כשלושה שבועות, בתגובה לירי רקטות לעבר ישראל, תקף חיל האוויר מנהרה ברפיח. בתקיפה נהרגו שלושה אחים בני משפחת בטניג'י. המנהרה של משפחת בטניג'י, כך מתברר כעת, הייתה אחת ממספר מצומצם של מנהרות בעזה הגדולות דיין כדי להכניס לרצועה כלי רכב בשלמותם.
אך הברחת המכוניות לרצועה לא מסתפקת במנהרות הגדולות האלו - ברוב המקרים חותכים המבריחים את כלי הרכב לכמה חלקים, וכך מכניסים אותם לעזה. התוצאה היא שבעזה ניתן לראות עשרות כלי רכב חדשים, חלקם משנת ייצור 2009.
השיטה פועלת כך: מכוניות חדשות מגיעות דרך סיני אל גבול עזה, שם הן מנוסרות לחלקים. מכונית פרטית מפורקת לארבעה חלקים, בנוסף למנוע. טנדר מפורק לשישה חלקים. לאחר מכן מוכנסים החלקים דרך המנהרה, בפעולה שנחשבת למסוכנת ומסובכת במיוחד בגלל גודלם של החלקים. הרכב המפורק נלקח למוסך מיוחד בעזה, שם הוא מורכב במשך ימים אחדים. אחר כך הרכב המשוחזר נצבע לפי דרישת הלקוח, ואז יוצא לשוק.
אחד ממבריחי הרכב, המכונה אבו עבדאללה, מסר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" שכלי הרכב נקנים במצרים ואז מוכנסים לרצועה. מחיר ההברחה הוא כאלפיים דולר. "הבאנו לעזה דגמים של סוזוקי ומיצובישי לנסר", טוען אבו עבדאללה.
המחירים האלה לא מפחידים את האזרחים העזתים שמחפשים רכב, מאחר שמחירי המכוניות המשומשות בעזה גבוהים מאוד. ברצועה רשומים 55 אלף כלי רכב, אך רבים מהם מיושנים. מזה כשלוש שנים, בעקבות המצור הכלכלי שהוטל על עזה, מונעת ישראל כניסה של כלי רכב חדשים או חלקי חילוף לרצועה. התוצאה היא שמחירי המכוניות הישנות גבוה יותר מכלי הרכב המוברחים החדשים.