היברידית: ידידותית לסביבה, פחות לבריאות

המשרד להגנת הסביבה המליץ למשטרת ישראל שלא לרכוש ניידות היברידיות. הסיבה: חשש לקרינה העלולה לגרום סרטן לשוהים ברכב שעות ארוכות. טויוטה בתגובה: "הקרינה בפריוס נמוכה משמעותית מהמלצת ארגון הבריאות העולמי והשימוש בה בטוח לחלוטין"

אביב לביא | 25/9/2009 9:57 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מכוניות היברידיות נחשבות ידידותיות לסביבה, אבל מתברר שדווקא במשרד להגנת הסביבה לא משוכ עים שהן גם ידידותיות לבריאות של הנהגים והנוסעים בהן. כשמשטרת ישראל שקלה אשתקד להצטייד בצי של ניידות היברידיות, הופתעו קברניטיה לגלות שאנשי המשרד להגנת הסביבה ממליצים להם לוותר על הרעיון בגלל החשש לערכים גבוהים של קרינה אלקטרומגנטית בתוך המכוניות.

סימני השאלה החלו להתעורר במשרד להגנת הסביבה בעקבות כתבה שפורסמה לפני למעלה משנה ב"ניו יורק טיימס", בה הועלו טענות לפיהן המנוע החשמלי של המכוניות ההיברידיות פולט קרינה גבוהה לחלל הרכב. הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן קבע כי חשיפה לאורך זמן לשדה מגנטי העולה על שני מיליגאוס היא "גורם אפשרי לסרטן", ועלולה להגדיל את הסיכון של ילדים לחלות בלוקמיה.

במשרד להגנת הסביבה החליטו לערוך בדיקה עצמאית, ובה התגלה כי בטויוטה פריוס היברידית יש רמה מוגברת של שדות מגנטיים. מעיון בפרוטוקול המדידה שנערכה במשך חצי שעה וכללה 25 מצבים שונים של פעילות המנוע, עולה כי במחצית מהמצבים עלתה הקרינה בחלל המכונית על שני מיליגאוס, ובנסיעה מהירה אף הגיעה עד תשעה מיליגאוס.


צילום: רויטרס
טויוטה פריוס היברידית. על דגם זה בוצעה הבדיקה צילום: רויטרס

בעקבות נתונים אלה אנשי המשרד להגנת הסביבה המליצו למשטרה להימנע מרכישת צי של ניידות היברידיות מסוג טויוטה פריוס משיקולים של "זהירות מונעת". לטענת אנשי אגף הקרינה במשרד, העובדה שהשוטרים אמורים לשהות במכונית שעות ארוכות מדי יום עלולה לסכן את בריאותם. הם גם הוסיפו כי בהתחשב בכך שמדובר בשהייה במסגרת העבודה, כלומר לא מרצונם החופשי, הסיכון הזה אינו מוצדק. בנוסף לשוטרים, ממליצים במשרד להגנת הסביבה גם לבעלי מקצועות אחרים שנוהגים שעות ארוכות מדי יום, כגון נהגי מוניות, להימנע מנהיגה ברכבים היברידיים.

מדוע לא מצא לנכון המשרד להגנת הסביבה לשתף במסקנות הללו את הציבור הרחב? האם כל מי שנוהג במכונית היברידית צריך להיות מודאג? בתשובה לשאלות אלה נמסר מהמשרד להגנת הסביבה: "לא מצאנו לנכון להפיץ את המידע לציבור הרחב, לאור העובדה שחשיפת הציבור לקרינה במכונית מוגבלת בזמן. בשימוש רגיל, של עד ארבע שעות ביממה, החשיפה הממוצעת אינה עולה על שני מיליגאוס. חשיפה ברמה כזו אינה קשורה להשפעה שלילית כלשהי

על הבריאות".

עם זאת, לנוכח הביקוש הגובר למכוניות היברידיות, ולאור העובדה שגם ממשלת ישראל מעודדת את המעבר לכלי רכב ירוקים, הוחלט במשרד להגנת הסביבה לערוך בקרוב בדיקות מקיפות של סוגיית הקרינה שתכלול השוואה בין מכוניות היברידיות לכאלה שפועלות על מנוע בנזין רגיל. מהמשרד נמסר כי עמדתו הסופית בנושא תגובש לאחר שיתקבלו תוצאות הבדיקות הנוספות.

מ"טויוטה" נמסר בתגובה: "חברת טויוטה שמה דגש על מניעה של קרינה אלקטרומגנטית בכל כלי הרכב המיוצרים על ידה. הדבר נכון במיוחד בדגמי הרכב ההיברידיים, שם בוצע תכנון מיוחד להפחתת החשיפה לשדות אלה בתוך תא הנוסעים. רמת הקרינה בפריוס נמוכה משמעותית מרמות המינימום המומלצות על ידי ארגון הבריאות העולמי, ולכן השימוש בפריוס הוא בטוח לחלוטין".

בנוסף לכך, נשלחו מטויוטה תוצאות מחקרים ומדידות שנערכו על ידי חברת טויוטה העולמית, המוכיחים, לטענתה, כי רמת הקרינה בתוך המכוניות ההיברידיות נמוכה מזו של מכשיר טלוויזיה ביתי ולא מהווה כל סכנה בריאותית.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים