ירדן: לא נמתין ליישום תוכנית תעלת הימים
בעמאן לא מתכוונים להמתין עוד עד שישראל והפלסטינים יגיעו להסכמה עם הארגונים הירוקים ובזמן הקרוב תתחיל לחבר את ים המלח לים סוף

ים המלח בנסיגה צילום ארכיון: דודו גרינשפן
ארגונים ירוקים בישראל, בירדן וברשות הפלסטינית הביעו התנגדות לתוכנית, שלטענתם תפגע קשות בים המלח, בשוניות האלמוגים במפרץ אילת ובמרקם הסביבתי בערבה.
אולם, לדבריו של זועבי, הירדנים אינם יכולים לחכות עוד. "ירדן תתחיל את השלב הראשון של התוכנית, בעזרתם של המשקיעים הפרטיים והמדינות התורמות", אמר.
מונקד מהייאר, מנכ"ל עמותת ידידי כדור הארץ בירדן, אמר כי התוכנית עשויה לתרום לכלכלה הירדנית, אך לפגוע פגיעה אנושה באוצרות הטבע של ים המלח והערבה.
"אנחנו יודעים שהתוכנית אטרקטיבית לממשלה בעמאן, כי היא תכניס הרבה כסף לכלכלת המדינה", אמר. "אבל המחיר גבוה מדי - פגיעה אנושה בכל כך הרבה אוצרות טבע שיש רק בנקודה הזאת של העולם".
שלום: תעלת הימים - הדרך היחידה להצלת ים המלח
בדיון שהתקיים לפני כחודשיים בוועדת הכלכלה של הכנסת, אמר השר לפיתוח איזורי, סילבן שלום, כי תעלת הימים היא הדרך היחידה להצלת ים המלח. "ים המלח גווע ואין מציל, אנחנו נמצאים בשלב שבו הגענו לפריצת דרך דרמטית וחייבים להמשיך", אמר.
לדבריו, ירדן קיבלה את המתווה הפוליטי שכולל יישום בשלבים של תעלת הימים וכך גם הבנק העולמי. "אנחנו הולכים להוציא את הפרויקט אל הפועל", אמר. "ים המלח גווע והדרך להציל אותו זה להתחיל בביצוע הפיילוט, לבדוק את ההשפעות הסביבתיות וזה מה שאנחנו מתכוונים לעשות".
ההחלטה לה שותפים הירדנים והבנק העולמי מדברת על יישום הפרויקט
בשלבים: הנחת צינור אחד מתוך הארבעה. שאיבה של כ- 200 מיליון מ"ק לשנה מים סוף, התפלה של כ-100 מיליון מ"ק לשנה שיועברו לירדן ומעבר של כ-100 מיליון מ"ק לשנה שיועברו לים המלח.
עלות הפיילוט כולל התפלה היא בסך של כ- 1.25 מיליארד דולר. זאת לעומת סך של 10- 15 מיליארד דולר שצפוי לעלות הפרויקט השלם.. הפיילוט יאפשר בדיקת השפעות סביבתיות - הזרמת המים תאפשר בדיקה של ההשפעות האקולוגיות ובחינה של ממשקי שאיבה/שחרור שונים. התהליך יתקיים ללא נזק מהותי לאחד הימים.