חיפה: פארק בין פסי הרכבת לכביש הראשי

אדריכל הנוף גיל הר-גיל זכה ב"פרס קרוון לאדריכלות נוף" הודות להצלחתו בתכנון פארק הכט בחיפה. הפארק הוקם באחד האזורים המוזנחים ביותר של העיר שהפך לריאה ירוקה בלב הפיח

שחר רז | 3/11/2009 16:24 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
יופייה של חיפה השוכנת מצד אחד למרגלות הר הכרמל ומצידה האחר לחוף הים התיכון, מתעמעם כשנתקלים בהזנחה הפושה בשכונות הקרובות לחוף. עם זאת, מתכנני פארק הכט, בהשראת המגמה הבינלאומית הדוגלת בתכנון סביבה ונוף שתאפשר לתושבים נגישות למרחבים ציבוריים פתוחים, בחרו להקימו דווקא באזור שהיה עזוב במשך שנים: בין השכונות לבין חוף הים הסמוך להן, אזור ששימש כמזבלה לא חוקית של שפכי בנייה וחצץ. לא בכדי זכה אדריכל הנוף ומתכנן הפארק גיל הר-גיל ב"פרס קרוון לאדריכלות נוף".
צילום: דורון הורוביץ
פארק הכט. תושבי האיזורים מגיעים צילום: דורון הורוביץ

"הגדולה של הפרויקט הזה",‬ אומר הר- גיל, "היא שהפארק נבנה באזור שהיה מוזנח וכלוא בין פסי רכבת לכביש ראשי וליד שכונות שסובלות מתדמית כלכלית וחברתית שלילית. השטח הזה לא תרם לחזות הכניסה לעיר ולא לשכונות. כעת הוא הפך לפארק מאוד פעיל ובאים אליו לא רק תושבי הסביבה, אלא כל תושבי העיר".

הפרס היוקרתי, הקרוי על שם אברהם קרוון, מוענק

אחת לכמה שנים לאדריכל נוף שתכנן גן גמור בישראל. הפרס מלווה במענק כספי, ומטרתו להביע הערכה והוקרה לאדריכלי הנוף בישראל ולתרום להחדרת הישגי אדריכלות הנוף בארץ לתודעת הציבור. הקריטריונים לקביעת הזוכים בפרס הם רמתו הארכיטקטונית והעיצובית של הפרויקט הנבחר, שילובו בסביבה ובנוף, הרכב הצמחייה ותרומתו לקידום אדריכלות הנוף בישראל.


צילום: דורון הורוביץ
איזור פארק הכט, לפני השיקום צילום: דורון הורוביץ

פארק הכט ממוקם בין כביש הכניסה לחיפה מכיוון דרום למסילת הרכבת, במרחק של כ-50 מטר מחוף הים וצפונית למסעדת "מקסים‭."‬ המיקום הבעייתי הזה גרם לכך שהאזור הפך במשך השנים לשטח לא שימושי, הכלוא בין תשתיות. כשבמשרד אדריכלי הנוף "גרינשטיין/הר-גיל" התבקשו לפני עשור לשמש יועצי נוף לכביש שתוכנן לאורך חוף שקמונה, התעוררה ההזדמנות לשיקום.

בתהליך התכנון המחודש של האזור הצליחו אדריכלי הנוף, בשיתוף נציגי עיריית חיפה, לבטל את הדרך לאורך החוף ולהסבה לשביל אופניים וכן לייעד את השטח הכלוא בין המסילה לכביש לפארק עירוני, שישמש כמבואה "ירוקה" לגן הלאומי שקמונה שעל חוף הים ולשמורת הטבע הימית. המטרה הייתה להפוך את החוף לנגיש לתושבי השכונות הסמוכות, לתושבי העיר ולמבקרים, תוך שמירה על ערכי הטבע, הארכיאולוגיה והנוף הייחודיים לאזור ושיקום ושחזור צמחיית החוף. חוף שקמונה אף הוכר כשמורת טבע וגן לאומי.


צילום: דורון הורוביץ
פארק הכט. מבואה ''ירוקה'' לגן הלאומי שקמונה שעל חוף הים צילום: דורון הורוביץ

"יש באזור פוטנציאל רב לשינוי נדל"ני",‬ מסביר הר-גיל, "אבל אין ספק שזה צריך להיות מאמץ משולב; קיימים מאמצים של העירייה להרחיב את הפארק צפונה, ובנוסף יש תכנון לערוך שיקום של החוף שנמצא ממערב לפארק. לעירייה יש רעיון ליצור חיבור נוח בין השכונות לים, ואני משוכנע שכאשר יימצא הפתרון הנכון, ערך הנדל"ן בשכונות אלו יעלה. תל אביב עברה שינוי דומה בעברה: רחוב הירקון, שהיה שכונת צריפים, נהיה רחוב שרוצים לגור בו. גם בחיפה זה יקרה".

בניית הפארק הסתיימה ב-‭,2008‬ בתקציב של כ-14 מיליון שקל. החלק של הפארק שבוצע משתרע על שטח של כ-75 דונם (אורכו ‭1.2‬ ק"מ ורוחבו כ-70 מטר ) והצלחתו, כפי שאומרים במשרד האדריכלים, "מבוטאת בשימוש היומיומי שלו - כמות האנשים הפוקדים כבר עתה את הפארק בהמוניהם, בכל עונות השנה ושעות היממה, במיוחד בשבתות ובחגים, היא ההוכחה להצלחתו".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים