מתנגדים לרפורמת המרפסות של נתניהו
המטה לתכנון אחראי נפגש עם מנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי, בנוגע לרפורמה המקודמת בתחום התכנון והבנייה, והגיש לו הצעה אלטרנטיבית
המטה לתכנון אחראי הוקם על ידי הארגונים החברתיים והסביבתיים בישראל במטרה לעצור את הרפורמה בתכנון ובבנייה במתכונתה המוצעת. במטה חברים: החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין, התנועה לאיכות השלטון, ידיד, האגודה לזכויות האזרח, במקום, האגודה לצדק חלוקתי, חיים וסביבה, גרינפיס ישראל, אזרחים למען הסביבה בגליל, ידידי כדור הארץ המזה"ת, הקשת הדמוקרטית המזרחית, ישראל בשביל אופניים, מגמה ירוקה, מכון דש"א, מרחב ומרכז השל.
בבסיס נייר העמדה - "צריך רפורמה אחרת" - עומדת ההנחה, לטענת הכותבים, כי לצד מחסור חריף בקרקע, מתמודדת מדינת ישראל עם צורכי פיתוח רבים ומגוונים, ובכלל זה עם צרכים לאומיים פתאומיים.
המסמך קובע, כי תכנון נכון, ראוי ומווסת היטב יכול לשמש כלי חשוב בפיתוח הארץ לטווח ארוך ולמנוע נזקים וטעויות, אשר השלכותיהם תהיינה קשות ביותר. לטענתם, ההיררכיה הקיימת כיום בחוק התכנון והבנייה מעניקה יציבות למערכת, שכן היא יוצרת מערכת בעלת איזונים ובלמים: ביטול או צמצום כוחן של הוועדות המחוזיות יגביר את הסכנה לשחיתות ואת חוסר האיזון בין מגוון האינטרסים.
לפי טיוטת הצעת הרפורמה, שנדונה בימים אלה בוועדת שרים ומנכ"לים מיוחדת לנושא
לטענת הכותבים, נייר העמדה של המטה מוכיח, כי הטענות על הקושי "לסגור מרפסת" כלל אינן קשורות לרפורמה במערכת התכנון, אלא במערכת הרישוי בלבד, וכי טענה זו משמשת כסות לשינוי מבני מרחיק לכת במערכת התכנון שלו השפעה מזיקה ובלתי הפיכה על פניה של המדינה. נייר העמדה מציע למקד את הרפורמה בייעול ושיפור הליכי הרישוי המעיקים על האזרח ובחיזוק מערכת התכנון.
מבין השינויים שמציע המטה:
יצירת מסלולי רישוי דיפרנציאליים על פי גודלן ומהותן של הבקשות, על מנת שענייני "סגירת מרפסת" לא יידונו באותה כמות הזמן והבירוקרטיה הנדרשים מענייני הקמת שכונה חדשה; מחשוב הליכי הרישוי והתכנון והנגשת המידע לאזרח;
שיתוף הציבור בתהליך התכנון באמצעות שמיעת עמדות הציבור וקבלת חוות דעת מגופים חוץ ממשלתיים על התכניות, וקביעת הוראות בדבר ייצוג הולם בהליכי התכנון; חיזוק מערכת התכנון על ידי הקצאת משאבים מתאימים בכוח אדם ובתקצוב כדי לאפשר טיפול מהיר ויעיל בתכניות, ושיפור השירות התכנוני לאזרח;
ניתוק הקשר בין ועדת המשנה להתנגדויות לבין וועדת האם (מחוזית או מקומית), כך שבוועדת המשנה לא יישב אדם שגם חבר במליאת הוועדה שהחליטה על הפקדת אותה תכנית; לעגן חובת הכנת תסקיר סביבתי בחקיקה ראשית, כמו גם הטמעה של שיקולים חברתיים בתכנון, בהם דיור בר השגה, שילוב אנשים עם מוגבלויות ועוד.