2009: השנה הכי פחות קטלנית בכבישים
האכיפה המוגברת, התשתיות ובטיחותם הגבוהה של כלי הרכב עשו את שלהם והביאו לירידה של 24% במספרם של ההרוגים בכבישי ישראל

זירת תאונת דרכים. צילום ארכיון: אלכס רוזקובסקי
הנתונים מעודדים עוד יותר בהתחשב ביעד שקבע בשנה שעברה ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב אבי בן חמו לשנת 2010, וכלל 44 הרוגים נוספים. לאור "ההישג" היחסי הודיע בן חמו על הצבת יעד חדש לשנת 2010 לא יותר מ-320 הרוגים. הכוונה לעמוד כבר בשנה הבאה ביעד מספר ההרוגים המקסימלי שנקבע לשנת 2011 על ידי דוח ועדת שיינין למלחמה בתאונות הדרכים.
"אחרי שהיעד נקבע רבים צחקו על ראש אגף התנועה בפרצוף וקראו לו לא שפוי", גילה אתמול קצין משטרה בכיר. "אבל מתברר שלא רק שמדינת ישראל עמדה ביעד, היא אף הצליחה לרדת מזה שקבעה לעצמה".
לשאלה מה הביא לירידה החדה במספר ההרוגים בכבישי ישראל אין תשובה אחת. במשטרה מסבירים שמדובר במכלול של פעולות ותהליכים: שיפור בתשתיות, הגדלת בטיחותם של כלי רכב, פעילות הסברה נרחבת - וגם אכיפה מסיבית.
הולכי הרגל בסכנה
הקצין הבכיר הוסיף: "בשנתיים האחרונות התרכזנו בשלושה יעדים מרכזיים בעבודת אגף התנועה: נהיגה בשכרות; מפגשים בין שוטר לנהג בתדירות גבוהה - לא רק כדי לרשום דוחות; ומיקוד ניידות משטרה בקטעי דרך מרובים בתאונות. ההצלחה הכי גדולה היא בנושא השכרות - ב-2007 בוצעו 80 אלף בדיקות למציאת אלכוהול בקרב נהגים, ואילו השנה כבר בדקנו מיליון נהגים בחשד לנהיגה בשכרות", הוסיף הבכיר.
אבל למרות הנתונים המעודדים שפורסמו אתמול, במשטרה מוטרדים מהירידה
המתונה יותר - שני אחוזים בלבד - שחלה במספר ההרוגים בקרב הולכי הרגל. ב-2009 נהרגו 109 הולכי רגל בכבישים, לעומת 144 בשנה שקדמה לה. "33 אחוז מההרוגים בתאונות בישראל הם הולכי רגל", אמרו באגף התנועה, "זה נתון קשה שחייבים לפעול בדחיפות כדי לשנות אותו".
במשטרה מוטרדים גם ממספרם הגדול של בני המיעוטים שמעורבים בתאונות קטלניות. על פי נתוני אגף התנועה, בלא פחות מ-45 אחוז מהתאונות הקשות היו מעורבים נהגים או הולכי רגל שאינם יהודים.