השבת של תנובה היא לא השבת שלי
נעבור לפרסומות: הקמפיינים של חברת תנובה מדברים או לחרדים אוכלי בד"צ, או לחילוניים מחללי שבת. מה עם כל היתר?

לרגל מיתוג מחדש של מוצריה, מזמינה אותנו תנובה, באמצעות פרסום מסיבי ברשת, להשתתף בסקר אינטרנטי גדול תחת הכותרת – "לגדול בבית ישראלי". מכיוון שיש לי חולשה לקמפיינים שמדברים בישראלית נעניתי להזמנה.
עם השאלה הראשונה בסקר שעסקה בחוויית ספורט ישראלית עוד הסתדרתי אבל אז באה השאלה השנייה. "על איזו חוויה גדלת בשבת בבוקר?" שאלו אותי התנובאים, אבל לא נתנו לי לענות. ארבע אפשרויות לתשובה הועמדו בפניי. התשובה הראשונה הייתה "לשמוע מערכונים ברדיו", משהו שקצת קשה לי לעשות כשומר שבת. התשובה השנייה דווקא התחילה טוב – "לקום מוקדם בבוקר...". חשבתי לתומי שהנה מגיע בית הכנסת, אבל לא. המשך המשפט היה - "ולנסוע לטיול בארץ עם כל המשפחה".
טוב, זה לא ממש אני. טיול של צהריים לעיכול הצ'ולנט דווקא הולך טוב, אבל בלי הרכב. גם התשובה השלישית בסקר הישראלי - "ללכת לים עם כל החבר'ה", השאירה אותי יבש. ציפיתי שהתשובה הרביעית והאחרונה תהיה עם קצת יותר יידישקייט, אבל שוב נחלתי אכזבה. "לקרוא על המרפסת את המוספים של סוף השבוע".
זו אמנם אופציה שאינה כרוכה בחילול שבת וגם מוכרת למשפחות דתיות, ובכל זאת, לא כך נראית שבת בבוקר, לא אצלי ולא אצל עוד כמה מאות אלפי ישראלים. בשורה התחתונה נשארתי בלי אף שורה מתאימה, מה שהביא אותי למסקנה שעל פי הסקר של 'תנובה' שומרי שבת כמוני כנראה לא גדלו בבית ישראלי.
במקביל לקמפיין החילוני, לתנובה יש גם קמפיין חרדי. במודעות חדשות המופיעות בעיתונות הדתית והחרדית תנובה מבקשת להרגיע את הציבור החרדי מהשינוי
מי שינסה ללמוד מהקמפיין של תנובה על אופיו של הצרכן הישראלי יגיע למסקנה שיש כאן שני סוגים של צרכנים. או צרכנים חרדים שאוכלים רק מוצרי מהדרין של העדה החרדית, או צרכנים חילוניים שנוסעים בשבת לים או לטיול, קוראים בדרך עיתונים, ושומעים מערכונים ברדיו. סתם יהודים טובים ששותים בשבת בבוקר נס עם חלב בכשרות רגילה, ואחר כך הולכים לתפילה, לא קיימים בקמפיינים של חברת המזון הגדולה ביותר בישראל. (אולי זה בגלל שהם שותים את הקפה שלהם עם חלב של טרה?).