דוח: משרד החינוך כשל בפיקוח על הבגרויות
שורת כשלים, ביניהם חיבור שאלונים בצורה לא מסודרת, מערך הדפסה והפצה מיושן, בעיית ניהול וחוסר בקרה, גרמו לטעויות רבות במבחני הבגרות בשנים האחרונות. בדוח, שהוגש על ידי ועדה במשרד החינוך, נכתב כי לכל אורך הליך הכנת המבחנים במכונים חיצוניים, אין בקרת איכות על השאלות ועל כותביהן

תלמידה עונה על מבחן הבגרות במתימטיקה. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: אלי דסה
הוועדה בדקה את תהליך העבודה על שאלוני הבגרויות – מכתיבתם, דרך הדפסתם, חלוקתם והפצתם ועד גילוי טעויות בזמן בחינות. המסמך הסופי, שהגיע לידי nrg מעריב, מפרט את שורת הכשלים, וכן מציע הצעות לפתרון כל אחד מהם.
אם כך, כיצד מצליחות הטעויות להסתנן למבחני הבגרות? על פי ממצאי הדוח, אחת הסיבות העיקריות לכך היא העובדה שלמשרד החינוך אין גוף שתפקידו לרכז את הפיקוח על מערכת הבגרויות. על כן, כל גורם במערכת מתנהל באופן עצמאי וללא פיקוח יעיל. לא רק שאין בקרה כוללת, קובעים מנסחי הדוח, אלא שמתברר כי אפילו על תהליך הדפסת המבחנים אין בקרה.
מחברי הבחינות לא עוברים הכשרה ואינם נתונים לפיקוח
הדוח מגלה סרבול שלם בתהליך הפקת הבחינות: השאלונים מחוברים במכונים מקצועיים (כגון מכון סאלד ומט"ח), שם מטפלים בהם גורמים מקצועיים; מהמכונים נשלחים המבחנים למדפיס הממשלתי, ומנקודה זו אין למכונים גישה או אחריות למבחנים. כמו כן מותח הדוח ביקורת על הציוד המיושן באמצעותו מתבצעת ההדפסה. בכל התהליך, קבעה הוועדה, לא מתקיימת בקרת איכות.
במקרה שבו מתגלה טעות במהלך הבחינה מעדכן משרד החינוך את בתי הספר באמצעות הודעת טלמסר. הוועדה ממליצה להשתמש באמצעים נוספים ומודרניים יותר כגון מסרונים (SMS), פקס או אי-מייל.
הדוח התמקד בליקויים הטכניים, אך מקדיש חלק מביקורתו גם ל"ועדות השאלונים"
המחברות את שאלוני הבגרות. חברי הוועדות, כך נטען בדוח, ממונים על סמך היכרות אישית עם המפמ"רים (מפקחים-מרכזים) והמכונים המקצועיים. למרבה ההפתעה, הללו אינם עוברים כל הכשרה בכתיבת שאלונים, אלא ממלאים את התפקיד על פי ניסיון העבר שלהם בתחום הידע. רק במקרים בודדים עברו מחברי השאלונים סדנאות או קורסי רענון בנושא ניסוח שאלונים.
הוועדה ממליצה כי מעתה ינהל אגף הבחינות מאגר מסודר ומפוקח של כותבי בחינות, וכי כל מפמ"ר יגיש חוות דעת מקצועית מדי שנה על כל אחד מחברי ועדות השאלונים. כמו כן ממליצים חברי הוועדה למשרד החינוך לקיים סדנאות תקופתיות בנושא, ולחייב את חברי הוועדות להשתתף בהן.