קרינה היברידית? חברות הרכב מודאגות
לקראת דוח הקרינה של ההיברידיות, המשרד להגנת הסביבה יוצר מהומה. יבואניות הרכב נערכו במהירות למתקפת נגד ותוהות מדוע המשרד אימץ תקן המחמיר פי 250 מהנהוג בעולם

קיצור תולדות ההיסטריה: בקיץ האחרון פורסמה באתר וואלה כתבה על כך שבמכוניות היברידיות יש קרינה בעוצמה חריגה, הנובעת ממערכת ההנעה החשמלית. הכתבה הסתמכה על בדיקות שערך מכון עצמאי. כעבור זמן קצר נחשף במעריב כי המשרד להגנת הסביבה המליץ למשטרה להימנע מהצטיידות בצי ניידות היברידיות. "השוטרים יושבים בניידת 12-10 שעות ביום,“ הסביר ראש אגף קרינה במשרד, ד"ר סטיליאן גלברג, "והשילוב בין הזמן הממושך לקרינה הגבוהה עלול לגרום נזקים בריאותיים". באותה הזדמנות הבטיח גלברג שהמשרד יבצע בדיקות מקיפות ויגבש המלצות עבור כלל הציבור - שהרי אין דין מי שיושב ברכב מבוקר עד לילה כדין מי שנוסע חצי שעה לעבודה.
הבדיקות נערכו בחודשים האחרונים, התוצאות הועברו לעיונה של ועדה בין-משרדית בראשות פרופ' אלי שטרן, והמסקנות יפורסמו בקרוב. אלא שהמהומה לא המתינה לפרסום הרשמי. בסוף השבוע שודרה בערוץ 10 כתבה על סכנת הקרינה ההיברידית שד“ר יוסי ענבר, מנכ“ל המשרד להגנת הסביבה, היה הדובר הבולט בה. ענבר אמר כי "קיימת קרינה עודפת ברכבים היברידיים", הקפיץ את יבואניות הרכב - וגרם לצופה הסביר לחשוב פעמיים לפני שיירשם לרכישת המכונית, שנחשבה עד היום לדגל ירוק.
היבואניות נערכו במהירות למתקפת נגד, הצטיידו במיטב יועצי התקשורת ואף גייסו את פרופ‘ יוסף ריבק מביה“ס לבריאות הציבור באוניברסיטת תל-אביב. ריבק כתב חוות דעת השוללת על הסף את האפשרות שהקרינה ברכבים
בשנייה שהדוח יראה אור - אלא אם כן תוכנו יהיה מתון בהרבה מההערכות - תפרוץ כאן מלחמת עולם, כשבתווך יעופו הרבה פריטי מידע טכני ומדעי. מדובר בוויכוח מרתק ומורכב על התפר שבין סביבה, טכנולוגיה ובריאות. היבואניות תובעות לדעת מדוע המשרד מתעקש לבדוק דווקא את המכוניות ההיברידיות ולא מדרג את רמת הקרינה של כל המכוניות הנוסעות בכבישי ישראל. שאלה טובה.
היבואניות תוהות מדוע המשרד אימץ תקן המחמיר פי 250 מהנהוג בעולם (למעט שוויץ והולנד) - ובמילים אחרות, האם בישראל עלו על משהו שבארה“ב, באוסטרליה, בניו-זילנד וברוב מדינות אירופה לא יודעים. במשרד להגנת הסביבה מבטיחים שיש להם תשובות הולמות. המשך יבוא.
aviv67@gmail.com