אישום: מנכ"ל הרכבת לשעבר גרם למוות ברשלנות
כארבע שנים לאחר אסון הרכבת בבית יהושע בו נהרגו חמישה בני אדם ועשרות נפצעו, הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתבי אישום נגד מנכ"ל הרכבת לשעבר עופר לינצ'בסקי ובכירים נוספים בגין גרימת מוות ברשלנות. בנוסף, כתב האישום מייחס לנהג הרכב הפוגע שגרם לתאונה, עבירות של הריגה, גרימת חבלה ונהיגה בשכרות

האסון ליד בית יהושע צילום ארכיון: ראובן קסטרו
הנאשם המרכזי הוא יונתן ועדיה, רופא וטרינר שרכבו גרם לתאונה הקשה. כמו כן, מואשמים עופר לינצ'בסקי ששימש מנכ"ל רכבת ישראל מספטמבר 2005, והתפטר כשנה לאחר התאונה, הראל אבן שעמד בראש חטיבת הפעלה ותחזוקת תשתיות, יובל בלום שהיה הממונה הארצי בתחום דרכים והסדרי תנועה ברכבת, וכן חברת רכבת ישראל.
על פי כתב האישום, ב-12 ביוני 2006 נסע ועדיה, ברכב מסחרי מסוג איסוזו, לאחר שהזריק לעצמו סם מרדים מסוג מידולם. סמוך למפגש הרכבת בבית יהושע התנגש הנאשם ברכב אחר, וכתוצאה מהתאונה נעצר האיסוזו על מסילת הרכבת.
כתב האישום מפרט כיצד רגעים ספורים קודם לתאונה זו, התנגש הנאשם ברכב אחר בשל חוסר זהירות שנגרמה כתוצאה מהסם. באותו הזמן עשתה רכבת הנוסעים את דרכה מכיוון דרום לצפון במהירות של כ-140 קמ"ש. עוברי אורח ניסו באותו הזמן לפנות את האיסוזו ממקום עצירתו, אך הדבר לא עלה בידיהם. בשעה 11:55 בצהריים הגיעה הרכבת למקום, והנהג לא הספיק לבלום בזמן כדי למנוע את ההתנגשות. כתוצאה מכך, נפרדו הקטר ושני הקרונות הקדמיים מיתר קרונות הרכבת.
חמש עבירות של גרימת מוות ברשלנות
לפני הגשת כתב האישום נערך תהליך מקיף של שימוע לנאשמים, במהלכו אף הוגשו חוות דעת של מומחים מטעמם. לאחר תהליך בחינת הטענות שהועלו ובדיקת חוות דעת ההגנה ע"י מומחי התביעה, הוחלט על דחיית טענות ההגנה והגשת כתב האישום.
כתב האישום מייחס לוועדיה, הוטרינר שגרם לתאונה, עבירות של הריגה, גרימת חבלה של ממש, נהיגה בשכרות, נהיגת רכב בקלות ראש או ברשלנות, שימוש בסם מסוכן לצריכה עצמית וניפוק תכשיר מרשם שלא לפי מרשם.
רכבת
ישראל בע"מ, עפר לינצ'בסקי, הראל אבן ויובל בלום מואשמים בחמש עבירות של גרימת מוות ברשלנות וגרימת חבלה ברשלנות. על פי כתב האישום, שהוגש ע"י עו"ד אור ממון מפרקליטות מחוז מרכז, שלושת הבכירים היו יכולים למנוע את התאונה הקשה אילולא התרשלו בתפקידם. בין היתר נטען כי המנכ"ל "לא דאג לקיומם של תהליכי חשיבה שמטרתם טיפול בטווח הקצר בתרחיש של מכשול במפגש".
כשנה קודם לתאונה נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו יותר מ-200 בהתנגשות בין רכבת למשאית ליד קיבוץ רבדים בדרום. ועדת החקירה שהוקמה לחקור את נסיבות ההתנגשות מצאה שנהג המשאית לא ציית לתמרור עצור והמשיך בנסיעה על המסילה. עוד עלה מדוח הוועדה כי נהג המשאית, שהועסק בחברת "האחים אליהו", עבד ככל הנראה יותר מ-12 שעות ביום התאונה - בניגוד לחוק.
הוועדה הציגה גם שורה של המלצות למניעת תאונות נוספות, ובהן הקמת משטרת רכבות, עדכון של מערכת האכיפה והסמכויות באשר לנסיעת רכבת במסילות ומינוי רגולטור על לרכבת ישראל שימנע את בעיית ה"תפרים" בין הרשויות והמוסדות השונים והמפגש בין סמכויותיהם. במסגרת חקירת התאונה נחקרו במשטרה בכירים בחברת המשאיות שהיתה מעורבת בתאונה ובכירים ברכבת ישראל.