דוח המבקר: "מינוי אחיו של המפכ"ל - לא תקין"
מבקר המדינה מתח ביקורת על הליך מינויו של תנ"צ מוטי כהן לתפקיד פיקודי בכיר. "המפכ"ל היה מעורב בהליך המינוי", קבע לינדנשטראוס
- המבקר: השיפוץ בדירת ח"כ איציק - ללא דופי
-המבקר: חשש שכספי חלפנות יממנו טרור

המבקר מותח ביקורת הן על כהן והן על דיכטר. לדבריו, כהן לא עמד בסיכום עם השר והיה מעורב בפועל בהליך המינוי של אחיו. ואילו לגבי דיכטר קובע המבקר כי לא ייחד למינויים הליך מיוחד, למרות מעורבות המפכ"ל בהם, אלא אישר אותם עם שאר ההמלצות למינוי תפקידי תנ"צ מבלי להתייחס לאי תקינות הדבר.
לינדנשטראוס מתאר בדוח את השתלשלות המינוי, שראשיתו דווקא בצעד תקין של המפכ"ל. על פי הדוח, זמן קצר לאחר שמונה כהן לתפקידו כמפכ"ל, הוא פנה ביוזמתו לשר לביטחון פנים, העלה את סוגיית ניגוד העניינים העלולה להתעורר בכל הנוגע לקידום אחיו, וביקש לפסול את עצמו מלעסוק במינויו או בקידומו.
השר קבע כי בכל הנושא הקשור למינוי אחיו של המפכ"ל, ישמש הסמפכ"ל, ניצב שחר איילון, כפוסק אחרון לפני הבאת המינוי לאישור השר.
המבקר קבע כי החלטתו של השר דיכטר לא עלתה בקנה אחד עם הוראות היועץ המשפטי לממשלה, הקובע עקרונות לעריכת הסדרים למניעת ניגוד עניינים, ולא נתנה מענה שלם ונאות לניגוד העניינים של המפכ"ל בכל הנוגע לקידום אחיו.
"ראשית, השר קבע בעצמו את ההסדר למניעת ניגוד
המבקר המשיך: "לפי הסיכום שקבע השר, אמנם הועברה לסמפכ"ל סמכות ההכרעה בדבר המועמד שיובא לאישור, אך לא נאמר בו דבר בנוגע לכל אחד מהשלבים האחרים הנוגעים להליך. כמו כן, חסר בסיכום הזה מרכיב מהותי הכלול בהנחיית היועמ"ש והוא שיתוף שומר סף בדיונים בראשות הסמפכ"ל".
המבקר קבע כי המפכ"ל כהן לא עמד בסיכום עם השר והיה מעורב בפועל בהליך המינוי של אחיו. "המפכ"ל סיכם בספטמבר 2008 כי תוגש המלצה שאחיו ימונה לתפקיד סגן מפקד מחוז מרכז, וזאת משום שלא היה אפשר להפריד את הדיון במינוי לתפקיד זה מהדיונים על המינויים לשאר התפקידים לדרגת תנ"צ".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "באשר למינוי תנ"צ מוטי כהן, המפכ"ל לא נהג בניגוד להנחיות, שכן בזמנו כלל לא הייתה הנחיה שחייבה לערוך הסדר למניעת ניגוד עניינים. יתרה מכך, המפכ"ל הוא זה שפנה ביוזמתו לשר וביקש לפסול את עצמו מלעסוק במינוי או בקידום אחיו בשל חשש למראית עין.

"המבקר עצמו קבע בדוח כי מעורבות המפכ"ל התקיימה בצד הטכני הפרוצדורלי של ההליך בלבד, ולא במהותו. עוד הוסיף וציין במפורש המבקר, כי 'אין באמור בדוח כדי לפקפק בכישוריו של אחי המפכ"ל או להעלות ספק בכך שהיה מתאים לתפקידים אשר להם מונה'".
עוד נמסר מהמשטרה: "מדוח המבקר עולה כי השר לביטחון פנים והמפכ"ל רנ"צ דודי כהן, גיבשו רפורמה למינוי וקידום הקצונה הבכירה במשטרה באופן בו ייבחרו המועמדים המתאימים ביותר, רפורמה שיש להשלימה בהקדם ולהקפיד ביישום נהליה".
בסעיף אחר בדוח מתייחס המבקר למינויו של קצין בכיר ששימש כנשיא בית הדין המשמעתי לערעורים ב-2006. במשטרה החליטו לבטל את תקן הדרגה של התפקיד, אולם זמן קצר לאחר הביטול הוחלט במשטרה למנות לתפקיד באופן זמני קצין בדרגת תנ"צ.

המפכ"ל דאז, רנ"צ משה קראדי, הורה למנות את הקצין לאחר שזה התקשה לעבוד עם מפקדו הקודם ונוצרה מערכת יחסים עכורה בין שני הקצינים הבכירים. במקביל לתפקידו כנשיא בית הדין המשפטי לערעורים, כיהן הקצין כמתמחה במחלקת התביעות של המשטרה ולמרות שהמשכורת הממוצעת של מתמחה נעה סביב 4,500 שקלים, משכורתו של הקצין עמדה על סכום הגדול פי עשר מכך – כ-45 אלף שקלים.
"מכאן, שבמשך השנה שבה אויש התפקיד שלמעשה בוטל, נשאה לכאורה הקופה הציבורית בעלות נוספת שהייתה נחסכת אם התקן היה מבוטל", קבע המבקר.
"באשר לתהליך המינויים הכולל, בשנת 2006 הוחלט לעבור לשיטת מינויים מתקדמת לקצינים בכירים במטרה להבטיח כי ייבחרו ויקודמו המועמדים המתאימים ביותר. המבקר ציין בדו"ח כי: 'המתכונת החדשה של מינוי וקידום קצינים אכן הביאה לשיפור בהליכים אלה בכל הנוגע לגיבוש כלי מיון אובייקטיבים ומתן הזדמנות לקצינים להתמודד על תפקידים'. כדרכן של רפורמות בהתהוותן, המשטרה מבצעת הליך שיטתי של פיקוח ובקרה להפקת לקחים ולשיפור מתמיד".