50 שעות בארגז: קופי חוות מזור נשלחים לארה"ב
חרדים, פוחדים ומתבוססים בשתן של עצמם הובלו קופים שנולדו בחוות מזור, מישראל גם לארצות הברית. עד שנת 2009 יוצאו קופים רק לאירופה, כעת מתברר שבשנת 2009 הוזמנו על ידי מעבדה בטקסס כ-140 קופים לצורך ניסויים. חשיפה
◄תקציר הפרקים הקודמים
◄בג"ץ הכריע: הקופים יישארו בחוות מזור
◄נובמבר 2009: מתחדש המאבק לסגירת חוות מזור
◄מאי 2010: פעילי בע"ח מחרימים חברות השותפות בחוות מזור

חוות מזור היא החווה היחידה בישראל המשמשת כתחנת גידול ורבייה לקופים המיובאים ממאוריציוס. בחווה נמצאים למעלה מ-1,000 קופים מסוג מקוק ארוך-זנב, חלקם ניצודו מהטבע באי מאוריציוס וחלקם ילידי החווה.
תעודות המשלוח מתייחסות למשלוח של 120 גורי קופים בחודש מאי 2009 ו-120 גורי קופים בחודש אוקטובר 2009. עמותת "מאחוריי דלתות המעבדה" בדקה את תנאי ההובלה וטוענת כי תנאי העברת הקופים היו קשים מאוד. הקופים נרכשו על ידי מעבדה בטקסס. הם הוטסו מישראל לנמל התעופה של לוס-אנג'לס ומשם הועברו במשאית לטקסס, מדובר בזמן טיסה של כ-15 שעות וזמן נסיעה של כ-30 שעות. לשעות האלה מצטרפות שעות ההמתנה, זמן פריקה ועיכובים נוספים, מדובר לכל הפחות בכ-50 שעות. "בכל אותן שתיים ורבע יממות (לפחות) נמצאים הקופים בחרדה ובסטרס עצומים, מתבוססים בשתן ובצואה של עצמם ואולי גם ללא אוכל ומים", מסבירה ענת רפואה מעמותת "מאחורי דלתות המעבדה" ומובילת המאבק לסגירת חוות מזור.
לדבריה, מתעודת המשלוח עולה כי הקופים היו ארוזים בארגזים בגודל 46X56X99 ס"מ ובכל ארגז היו כארבעה-חמישה קופים. הארגזים אופסנו בבטן המטוס בטיסת נוסעים רגילה של חברת "אל על". "הם לא טסו בטיסת מטענים אלא בתא מטען של טיסת נוסעים רגילה, בבטן המטוס עם המזוודות וקר שם ויש הרבה רעש, אין מספיק אוורור ואלה תנאים לא מקובלים להטסת חיות, גם המעבדה עצמה אליה הגיעו הקופים היא בעייתית שכן זו מעבדה שלהבנתי עושה ניסויי רעילות, כולל ניסויי קוסמטיקה וחומרי ניקוי כשבארץ אסור לבצע ניסויים בבעלי חיים לקוסמטיקה ולחומרי ניקוי, יש חשש שנעשים בקופים ניסויים שאסורים בארץ לפי חוק", מבהירה רפואה.
אם מסע הקופים לאירופה נמשך מספר שעות בודדות הרי שהייצוא לארצות הברית מחייב שעות ארוכות בדרכים עבור הקופים. התקנות הנהוגות בעולם באשר להובלת בעלי חיים מדברות על כך שיש לצמצם למינימום את זמן ההובלה, כשגם 20 שעות זה נחשבות להרבה זמן וכאן אנחנו מדברים על זמן כפול מזה. "אנחנו מתכוונים להפעיל לחץ על חברת אל על להצטרך לחברות תעופה שלא מטיסות. אל על היא אחת מ- 13 חברות תעופה היחידות בעולם שמטיסות בעלי חיים לניסויים", אומרת רפואה.
חברת "אל
התנאים העולים מתעודת המשלוח קריטים במיוחד בזמן זה, בשעה שבה מונחת על שולחנו של השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, ההחלטה האם לסגור את חוות מזור או להמשיך ולאפשר את קיומה. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי טרם התקבלה החלטה בעניין והשר בוחן עדיין את הדברים. באשר לדברים העולים מתעודות המשלוח מבטיחים במשרד כי השר ייקח זאת לתשומת ליבו בבחינתו את הנושא.
"תעודות המשלוח חייבות להשפיע על השר בהחלטה, כי נחשפו כאן עובדות מחרידות", אומרת רפואה. "לאור המידע הזה השר לא יכול להשהות יותר את ההחלטה שלו לגבי חוות מזור והוא חייב לקבל החלטה בהקדם האפשרי, בתקווה שהוא אכן יקבל החלטה להפסיק את פעילות החווה ולהפסיק את הסבל של החיות", מוסיפה רפואה.