מגרש חנייה אטרקטיבי למטוסים יוקם בעובדה
בבסיס חיה"א שמצפון לאילת מתכננים להקים מגרש ענק בו יתפנקו מטוסים מרחבי העולם במגוון טיפולים, ממש כמו המגרשים במדבריות בארה"ב

תנאים טובים במזג האוויר המדברי. מגרש חניה למטוסים בארה"ב צילום: גטי אימג'ס
בשלב הראשון יוקצו 900 דונם לטובת הקמת מגרש החנייה בין כביש 12 לבין הבסיס, שיוכלו לקלוט ולהכיל כמאה מטוסים במקביל.
אם התוכנית תצליח, יוקצו למענה עוד 3,000 דונם. המתחם עצמו לא יכוסה באספלט, והמטוסים שבו יוצבו על המישור המדברי הקיים, שאליו יתווספו מתקני הטיפול והתיקון השונים.
בסיס חיל האוויר בעובדה ממוקם בבקעת עובדה שבדרום הארץ. הבסיס קרוי על שם מבצע עובדה לכיבוש דרום הנגב במלחמת העצמאות, שבו לקחו חלק חטיבת הנגב וחטיבת גולני, בסיומו הניפו החיילים את דגל הדיו המפורסם בעיר אום רשרש, שהפכה ארבע שנים לאחר ארבע שנים לאילת. מאוחר יותר הפך בסיס עובדה לממשיכו של בסיס עציון, שהקים צה"ל בשנת 1972 בבקעת הירח בסיני. הבסיס כלל את טייסת נשר הזהב וטייסת עוף החול, שהשתתפו במלחמת יום הכיפורים.
"האקלים המדברי הוא הטוב ביותר לשימור המטוסים"
בשנת 1982 סגר צה"ל את בסיס עציון, ובמקומו הקים את בסיס עובדה. בשנת 1987 החליט חיל האוויר להעביר את הטייסות השונות מבסיס עובדה לבסיס חצור, ואל עובדה העביר את בית הספר למקצועות התעופה.
כיום משמש עובדה בסיס ההדרכה וההכשרה של חיל האוויר. כמו כן, בעובדה מכשיר חיל האוויר כ-75% מקציני חיל האוויר, ובו ממוקמת הטייסת האדומה, שאמונה על דימוי אויב באימון הטייסות בחיל מול מתארי לחימה שונים. בסיס עובדה משמש בזמן חירום למנחת המתנה למטוסי נוסעים ותובלה אך לא מוכשר לפריקה.
את המיזם החדשני מובילה חברת אייר פארק מקבוצת IES, שבבעלותו של איש
העסקים חיים גייר. "מתחמי האחסון למטוסים נפוצים בעיקר במדבריות בארצות הברית", הסביר מנכ"ל החברה, דורון שגב. "שם גם אין בעיית מקום, והאקלים המדברי הוא הטוב ביותר לשימור המטוסים".
כיום אין בישראל, בפרט ובמזרח התיכון, בכלל, מתחם שמעניק סוג כזה של שירותים לחברות תעופה ובעלי מטוסים.
לדבריו של שגב, המיזם זוכה לתמיכת הרשויות, בהן המועצה האיזורית איילות, שהחנייה תוקם בשטחה. "המיזם הזה יביא איתו תרומה גדולה ועוד מקומות עבודה", אמר שגב. "צריך לזכור שבישראל יש לא מעט אנשים ששירתו כטייסים בחיל אוויר בעלי ידע בתחום הזה ".