
המדען הראשי פותח את שנת הלימודים
צריך לעמוד בתחילת השיעור. מחשבים הורסים את הילדים. העולם לא באמת מתחמם. גבי אביטל המדען הראשי במשרד החינוך פותח שנה
"כניסת המחשבים למערכת החינוך לא מבוקרת", מתעקש אביטל בראיון ראשון. "בשנים מסוימות התירו לילדים להשתמש במחשבונים לפתרון בעיות יסודיות. מה יצא? הם לא ידעו לבצע פעולות יסודיות מאוחר יותר. אני מבין אם יש שיעור היסטוריה. מראים סרטון במחשב על הפלישה לנורמנדי, או שיעור אנגלית. המחשב מצוין ללימוד שפה. אבל מתמטיקה? איך אפשר ללמוד במחשב? בשביל זה יש מחברות ועפרונות".
במאמר אחר טענת כי הקדמה היא מתכון לכישלון, וכי היצירתיות היא מסוכנת.
"הדרישה מילדים בגיל צעיר שיחשבו באופן יצירתי וישאלו שאלות זה יפה, אבל יצירתיות צריכה לבוא על בסיס של ידע. בגיל כזה אין להם ידע. אם אתה לא מניח יסודות של חשבון איך תעסוק ביצירתיות? קח ספרי לימוד של היום, תקרא אותם ותקבל חום. מקצרים טווחים, עושים קפיצות דרך, זונחים את היסודות. את עבודות החקר האלה הילדים מקבלים, הידע שלהם שטחי מאוד וההורים מכינים להם את שיעורי הבית".
מי אשם בזה?
"זו מגלומניה של האקדמיה. מנסים להחדיר לילדים שיטות אקדמיות בגיל מוקדם, מסבכים את תוכניות הלימודים בכל המקצועות, במיוחד בבית הספר היסודי. פעם עשו הכל בצורה פשוטה. היום מקשים על התלמידים וגם על המורים. איזה מורה, גאון ככל שיהיה, יכול להסביר לתלמיד בכיתה א' או ב' מה זו משוואה ריבועית? זה חומר של כיתה ה' במקרה הטוב, כך ששניהם יוצאים מתוסכלים. פרופ' אילון לינדנשטראוס, שזכה עכשיו בפרס פילדס היוקרתי, אמר שמתמטיקה זה לקחת דברים מסובכים ולפשט אותם. אנחנו עושים את ההפך".
אתה סבור שאפשר להסתפק בשלוש יחידות לימוד במתמטיקה?
"חלק ניכר מהתלמידים יכול להסתפק במתמטיקה שפחותה מרמת שלוש היחידות שקיימת היום. אפשר לבנות תוכנית לימודים שתאפשר לתלמידים הבוגרים להשתלב בחיי היומיום. לא כולם צריכים להיות מהנדסים בינאריים. כך גם הרבה יותר תלמידים יהיו זכאים לתעודת בגרות".
זו לא הזניה של תעודות הבגרות?
"לא, רמת שלוש היחידות היא זו הנדרשת לתלמיד כדי להתמודד עם הסביבה. מדובר בסטטיסטיקה, בהסתברות, בדברים בסיסיים שאתה נתקל בהם. שחרר את המחסום של המתמטיקה ואז תעלה את הרמה במקומות אחרים. פעם הייתה מגמה הומנית ברמה גבוהה, היום אין כבר דבר כזה".

אביטל מונה לתפקידו בדצמבר האחרון. תפקיד המדען הראשי במשרד החינוך נחשב אחד החשובים. הוא עוסק במחקר עתידי ובונה תוכניות לימוד על בסיס הידע המדעי. לקראת שנת הלימודים הבאה יזם אביטל, למשל, מחקר דמוגרפי. יש לו בתיק גרפים שמראים כי התחזיות השחורות מופרכות, וכי מצבנו הלאומי יציב.
לפי המחקר,
מה ההסבר שלך?
"אם רמת ההשכלה גבוהה, שיעור הפריון יורד. אם המצב הכלכלי טוב יותר, הפתיחות גדולה יותר והאנשים מאמצים יותר את התרבות המערבית. הם מתחתנים בגיל מאוחר יותר. ב-1983 היו רק שתי סטודנטיות בדואיות באוניברסיטת בן גוריון. היום יש שם 750 סטודנטיות בדואיות. בוגרת אוניברסיטה ממוצא בדואי לא תסיים את הלימודים ותלך ללדת עשירייה".
זה לא תקף אצל היהודים הלא חרדים.
"בדיוק. אצלם הכל הפוך, השכלה גבוהה, אבל גם ילודה שעולה. בשנת 2001 על כל ערבי נולדו 2.3 יהודים . בשנת 2009 על כל ערבי נולדו 3.1 יהודים . זו עלייה בשליש, והפער עוד הולך וגדל לטובתנו. בשפת הכדורגל זה 0:10 לעומת 0:4".
שיעור ההצלחה בבגרויות נמוך מאוד.
"נכון, כיוון שגם הערבים וגם החרדים בתמונה, וזה מוריד את הממוצע הכללי. בעתיד זה ישתנה כי יהיו פחות ערבים וחרדים. אנחנו משקיעים בשתי הקבוצות הון עתק כדי לשפר את ההישגים שלהם. אצל הערבים זיהינו בעיה מערכתית גדולה. שיעור ההעתקות שם במבחני הבגרות גבוה פי עשרה מאשר במגזר היהודי. יש שם שיתוף פעולה בין ראשי רשויות, מנהלי בתי ספר, מורים ותלמידים. אולי הם רוצים לדפוק את המערכת, אבל הם דופקים את עצמם. התלמיד מגיע לאוניברסיטה ולא עומד במבחני הכניסה, ואם הוא עומד, הוא נופל בשלב הבא".

"החרדים הם חברה בעייתית. אני רוצה שיהיו הרבה יהודים, אבל גם בעלי תורה ומשכילים, ואנשים עובדים. החרדים לא יכולים לפרנס משפחות גדולות בלי תעסוקה. הם לא יכולים להתקיים רק מקצבאות של המדינה. אני לא מסוגל להבין למה הם משתמטים מהצבא ומוצאים כל מיני פטנטים כמו תו רתו-אומנותו. עדיף שילמדו גם לימודי חול וילכו לצבא, שזו המצווה הכי גדולה. בכל מקרה, בנסיבות שנוצרו יש גם שם ירידה בילודה. לפני עשר שנים היו 7.5 לידות למשפחה. היום יש 6.5 לידות".
"האשכנזים לא מסתירים את האפליה הזו, וזה יכול להיאמר לזכותם. הם קבעו קודים ותובעים מהספרדים לנהוג על פיהם. כאן אני לא מבין את הספרדים. מה אתם הולכים לחינוך האשכנזי? כך אתם רוצים להחזיר עטרה ליושנה? הרי החסידויות שלהם הפוכות מהיהדות הספרדית, שהיא הרבה יותר מתונה. בבתי כנסת ספרדיים אין תלבושת אחידה. כולם יכולים להיכנס פנימה. הבעיה היא שהבנים של ראשי ש"ס הולכים למוסדות האשכנזיים והציבור בדילמה".
"תשמע, הספרדים הם עבדים נרצעים של האשכנזים. יש לך תרבות משלך? תתגאה בה, תטפח אותה. יש גם הרבה שגיאות שעושה המערכת. קח לדוגמה את האתיופים. המדינה לא מפזרת אותם באופן שווה בין בתי הספר הממלכתיים-דתיים, ואז יש ריכוז גדול של אתיופים בבתי ספר מסוימים שנכנסים לבעיה גדולה. הם מוצאים אצלם תלמידים שנזקקים להרבה יותר מאמץ וזה מקרין על התלמידים האחרים".
יש לך עמדה בסוגיית העובדים הזרים?
"מי שאומר 'תביא לכאן עובדים זרים', או 'אל תגרש אותם' לא חי בתוכם. נראה מה יגידו תושבים הגונים בשכונות מבוססות כאשר הרחוב שלהם יהפוך לאריתריאה. אנחנו לא מגרשים ילדים, אנחנו נפרדים ממשפחות שתקופת העבודה שלהן תמה והן חוזרות הביתה. לא מדובר בפליטי מלחמה שאותם אנחנו צריכים לקלוט ברצון".
"לצערי, יש כאן גופים של הקרן החדשה לישראל, ממומנים מקרנות אירופיות, שרק מלבים את היצרים והסכסוכים במדינה, והכל כדי שישראל תהפוך להיות מדינת כל אזרחיה. הם חותרים תחת המדינה, בדיוק כמו המרצים שתומכים בחרם אקדמי על המוסדות שבהם הם מלמדים".
היית זורק אותם משם?
"בהחלט, איך אפשר לקבל משכורת מהמוסדות שאתם קורא להחרים אותם? יש קווים אדומים".
יש היום ויכוח באוניברסיטת באר שבע אם לקבל לעבודה מרצים פוסט-ציוניים.
"לא הייתי עושה מבחן דעות. זה מוגזם. הייתי פותח את השורות. המרצים הללו מלמדים בפקולטה למדעי המדינה והרוח, ואז התלמידים נחשפים לתחום מאוד צר של השקפות. צריך להרחיב, לא לצמצם".

אביטל, בן 51, דתי , מנסה להרחיב גם את מדעי החיים. מבקריו טוענים כי הוא בועט במוסכמות מדעיות ומנסה ליצור מדע חדש משל עצמו. לא מזמן טען כי אי אפשר להתבסס רק על תורת ההתפתחות של דארווין, והתלמידים צריכים להיחשף לדעות אחרות. האקדמיה נכנסה להיסטריה. "הבעיה הכי גדולה היא מוצא החיים ומוצא היקום", מסביר אביטל.
"מי שמאמין כי העולם נברא בידי אלוהים, אין לו שאלה. מי שאינו מאמין לא יכול להציג פתרון מדעי מניח את הדעת. הוא לא יכול להסביר את המעבר בין דומם לחי. מי שמאמין באלוהים לא יכול לקבל שהמבנה הכה מופלא של התא, האורגניזם, התפתח באקראי לאורך מיליוני שנים. זה יסוד הוויכוח ביני ובין מדען שלא מאמין".
הדארוויניזם זה שטויות?
"דארווין ניסה להניח תורה סדורה שתסביר איך התחילו החיים על פני האדמה. הוא סיווג את הכל לפי משפחות ומינים וקבע בסיס שלפיו היה תהליך התפתחות של הרבה שנים, ורק החזקים נשארו. האדם הוא יצור שהתפתח מאב קדמון קופי משותף.
"השאלה המרכזית: אם זה נכון, אז איפה כל המאובנים שאמורים לייצג את חוליות הביניים בהתפתחות הזו? הביולוגים אומרים שהם יימצאו, אבל בינתיים אין; שנית, אם כל כך טוב להיות אדם, למה יש עדיין קופים? אני אתלה בעניין הזה בפרופ' פרנסיס קריק, שאינו דתי בכלל, שזכה בפרס נובל על פענוח הצופן הגנטי ומבנה הדנ"א. קריק אמר כי'מקור החיים נראה כמעט כמו נס. כה רבים הם התנאים הנדרשים כדי לאפשר את התהליך. החידה של הצופן הגנטי ומנגנון השכפול אינם בעיה, כי אם מסתורין".
מה המסקנה שלך?
"אלוהים ברא את האדם. אין מצב אחר. אתן לך דוגמה, אתה רואה בעלי חיים שיש להם שיטות ציד, הגנה וקיום. זואולוגים בעלי שם אומרים שזוחלים קפצו מעץ לעץ ואז צימחו להם כנפיים. זה נראה לך הגיוני? זו זואולוגיה. אין דבר כזה אפילו ברמה המתמטית. זה מה שצריך לקבל כמו תורה? אף אחד לא ישחזר בשום ניסוי מעבדה שום התפתחות של כנף. אתה לא יכול לשחזר גם התפתחות של מינים חדשים. אלה לא החוקים הפיזיקליים של ניוטון שאתה יכול לחזור ולאמת".
נסגור את מעבדות המחקר ונלך הביתה?
"לא, להפך. נמשיך לחקור, אבל נבין כי המדע לא יכול להסביר את כל הבעיות העומדות לפניו. זו מטרה שאי אפשר להשיג לעולם, למרות כל המאמצים. צריך להודות בהכנעה כי המטרה לא מושגת, מפני שהיא מטאפיזית בהגדרתה".
העולם נברא בידי האל לפני 5,700 שנה?
"זה לא מעניין. מה שחשוב הוא שהבריאה הראשונה הייתה של אלוהים. יש מחקרים שמראים כי תחילת החקלאות הייתה לפני עשרת אלפים שנה, זה יותר קרוב לספירה שלנו. אולי היו פעם פרקי זמן אחרים והתהליכים הפיזיקליים מבריאת העולם ועד המבול התרחשו בקצב שונה".
המדענים מדברים על המפץ הגדול, שהתרחש לפני 14 מיליארד וחצי שנים.
"העיקר שהייתה התחלה, וקודם לא היה כלום. לפי דארווין העולם היה קדמון, מינוס אינסופי. אני אומר שהתנאים לא התרחשו באופן מקרי. דארווין היה מדען גדול, אבל לקחו את התורה שלו לכיוונים מאוד מסוכנים. צריך ללמד את תוכנית ההתפתחות על יתרונותיה, אבל גם על חסרונותיה. גם את הפגמים. זו לא תורת האבולוציה, זו השערת האבולוציה בסך הכל".
פרופ' חוה יבלונקה מאוניברסיטת תל אביב אמרה ב"הארץ" בעקבות דבריך שאולי נחזור ונלמד שכדור הארץ הוא שטוח והשמש מסתובבת סביבו.
"אני חשבתי שעיתון 'הארץ' צריך לקיים דיון, להתווכח. הרי אני לא טיפש. לקחו אדם עם רקורד מרשים במתמטיקה, הנדסה ומדעי הרוח וסתמו לו את הפה. זה מה שמרתיח אותי. בואו תתווכחו, אם תצליחו, תפאדלו. במדע יש תיאוריה קיימת שעומדת למבחן כל הזמן, עד שתבוא תיאוריה אחרת".
"אז תגידו: התיאוריה להתפתחות בעלי החיים היא כזו, אבל הבסיס הוא השערתי, זו לא תיאוריה מוחלטת". אתה ממש נסער. "נכון, להבדיל מהכנסייה שרדפה את המדענים, אותי רודפת כנסייה אדוקה לתיאוריה שיש בה פגמים והיא עדיין לא סגורה. אמרו שאני יותר מסוכן למדינה מאשר אחמדינג'אד, בגלל האמונה שלי באלוהים. פרופ' יהושע קולודני, חתן פרס ישראל, אמר שאני מחזיר אותנו לתקופת החושך של ימי הביניים. תקופת החושך? הלוואי שהייתי חי בתקופת ימי הזוהר שלנו בימי הביניים, עם רש"י, דון יצחק אברבנאל, יהודה הלוי ומשה איבן עזרא".
גבי אביטל מונה לתפקידו בנובמבר 2009. הרקורד שלו מרשים. הוא נולד במרוקו ב-1959 למשפחת אבוטבול שמנתה 13 נפשות. בגיל שנתיים עלה עם משפחתו לארץ על גבי ספינת עולים שהפליגה לגיברלטר ולצרפת. בארץ נקלטה המשפחה במושב אליפלט, ליד ראש פינה. בילדותו היה רועה צאן.הוא כפה על עצמו את הבדידות גם משום שהיה מגמגם כבד. "עד גיל 18 לא דיברתי, לא השתתפתי בשיעורים בבית הספר. הייתי אילם", הוא מספר. "אלמלא הגמגום הייתי מגיע להישגים הרבה יותר טובים".
אביטל למד בתיכון הדתי הימלפרב בירושלים. הוא היה קצין קשר בשריון ואחרי הצבא נרשם ללימודים בטכניון, שם גרף שלושה תארים בהצטיינות, האחרון שבהם הוא דוקטור להנדסת אווירונאוטיקה וחלל.
אביטל שימש ראש תחום אווירומכניקה באלביט מערכות והיה מהנדס טילים בתעשייה בצבאית, שם זכה בפרס המפעל על תרומה ייחודית בפיתוח רקטי. אביטל היה גם שנים ארוכות מורה ומחנך בבתי ספר תיכוניים בתל אביב ונשר. הוא היה בין המקימים של בית הספר "אמיתי" בכרמיאל ושימש כסגן מנהל. במקביל לעבודותיו הוא היה פעיל בליכוד וניסה פעמים אחדות להיבחר לכנסת בבחירות הפנימיות, ללא הצלחה.
"יש לי קשרים, אבל גם כישורים", אביטל לא מהסס לומר. אחד הכישורים הוא לבעוט בכל מה שפופולרי. עוד לא שככה סערת דארווין ואביטל גרם גם לפיצוץ אקולוגי. "אם ימשיכו לכתוב בספרי הלימוד כי כדור הארץ מתחמם בגלל פליטת פחמן דו-חמצני, אני אתעקש על כך שזה לא המצב", הוא התבטא שוב, וחזר בכך על דברים שכתב לאורך השנים. בהמשך הדרך תקף אביטל את הדת הירוקה, שמזכירה לו אמיתות מופרכות של דת האבולוציה. לא פחות.
"שינויי האקלים שעל פני כדור הארץ הם מחזוריים, בסקאלות קטנות וגדולות", מסביר אביטל את תורתו. "אלה אינם שינויים שתלויים במעשי האדם. פעילות השמש היא הגורם העיקרי לשינוי האקלים על פני כדור הארץ. הדברים האלה מוכחים בניסויים ובמדידות שביצע פרופ' ניר שביב מהאוניברסיטה העברית. פליטת הפחמן הדו-חמצני שתורם האדם היא פחות מפרומיל של הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה".
לשינויי האקלים אין קשר עם הכחדת יערות הגשם, פליטת גזים, פעילות המזגנים?
"שטויות. אין שום הוכחה להתאמה בין ריכוז הפחמן הדו-חמצני ועליית הטמפרטורה. להפך, בסרט של אל גור רואים איך עליית הטמפרטורה קדמה לעליית הפחמן הדו-חמצני. מעבר לזה, עליית הטמפרטורה המשמעותית התרחשה בין 1940-1905, אז נרשמו רוב שיאי הטמפרטורה".
כלומר, כדור הארץ מתקרר?
"מאז 1998 הטמפרטורה התייצבה. בשנה האחרונה ישנה עלייה, לא דרמטית. בניגוד לתחזיות של מדעני האקלים אין מודל מתמטי שיכול לתאר את התנהגות האטמוספירה כדי לקבל תחזית מזג אוויר מדויקת. הסיבה היא שאיש בעולם לא יודע לטפל בנושא תופעת העננות, שעדיין אינה ברורה".
הירוקים בעולם מוליכים אותנו שולל?
"הירוקים מפספסים את המטרה. צריך לשמור על איכות החיים והסביבה על פני כדור הארץ, אבל מוכרחים גם להתחשב בצורכי האדם. אתה לא יכול לאכול בלי לזהם. אתה לא יכול להשתמש באנרגיה לא מזהמת בתחנות הכוח. הנזק בסך הכל נסבל. אנחנו לא משפיעים כמעט על שינויי האקלים, אבל זה לא אומר שלא צריך לנקות נהרות, לטהר אגמים ולמזער את זיהום האוויר. לא צריך לערבב בין מעשה טוב ונימוק רע".
פרופ' ליה אטינגר ממרכז השל לחשיבה והתנהגות סביבתית תובעת ממך להתפטר. היא אומרת שאתה דומה למדען ראשי של משרד הבריאות שיאמר כי אין קשר בין סיגריות לסרטן. ד"ר שחר דולב מהפורום הישראלי לאנרגיה אמר כי אתה מאמץ עמדות של מיעוט וגורם בלבול ונזק אדיר בקרב מקבלי ההחלטות והמחנכים.
"מדע במהותו הוא היכולת להטיל ספק במה שאתה מבין. המדע הוא חקר מתמשך אל גבול ההבנה של האדם. אין במדע דמוקרטיה, ולא הרוב הוא הקובע. מדעני אקלים מתוגמלים היטב בכסף על מנת להטות מחקרים לטובת הקו השולט. הדברים התגלו לפני פחות משנה. אני הצבעתי עליהם קודם".

המתקפה הבאה של המדען הראשי אביטל היא על הסופרים המובילים במדינה. "סופרים אמורים להיות חלק מעמוד השדרה הרוחני של האומה", הוא מוכיח. "הם צריכים להיות אלה שמתווים דרך רוחנית וחזון של מדינה. באורח פלא הקבוצה המובילה של הסופרים הבולטים כותבים באופן מנוכר עד כדי הזדהות אוטומטית עם אויבי ישראל. אני מתכוון לא"ב יהושע, עמוס עוז, דויד גרוסמן ואחרים.
עמוס עוז מתייצב במאמר ב' הארץ' לצד המשט הטורקי יום אחרי פעולת השייטת. הוא לא יכול היה לחכות יום אחד? לבדוק מה קורה כאן? הכל הוא חלק מתעמולה נגד הקיום של העם היהודי. חסרה לי ספרות שמזדהה עם הציונות ומונחת על יסודות של אהבת המולדת ואהבת המדינה".
היית מלמד אותם בבתי הספר?
"כן, אבל יחד עם קשת רחבה של כותבים, שישקפו את מגוון המחשבות והדעות בקרב האוכלוסייה. אם הייתה הגינות באקדמיה היו נותנים במה לנעמי פרנקל. היא כתבה ספרים ברמה גבוהה. כמה מכירים אותה?".
עמוס עוז לא כותב ברמה גבוהה?
"לקחו פעם טקסטים של עוז, נתנו למורים לספרות ולא גילו להם מיהו הסופר. הציונים לא היו מחמיאים. האווירה והיחצנות סביבו שווים יותר ממנו. משה שמיר ונעמי פרנקל לא נופלים מיהושע, גרוסמן או עוז. הבעיה היא שמבקרי הספרות לא יכתבו דברים קשים נגד עוז. הם מפחדים. אין לנו עוד ברוך קורצווייל, שביקר את כולם בלי חשש".
אתה חושב שעוז לא ראוי לפרס נובל?
"נו, באמת. מה התרומה הסגולית של עוז להוויה הלאומית? לשפה העברית? אתה יכול להשוות בינו ובין ש"י עגנון?".

במאמר שפרסם אביטל במארס 2004 הוא קובל על בית המשפט העליון ועל "הדיקטטורה השיפוטית שממשיכה להמאיס את עצמה עלינו". הדברים נכתבו אחרי שבג"ץ החליט לאשר את הפעלתו של ערוץ הפורנוגרפיה. "חבורת נמוכי הרוח הללו לא עוצרים בשום תמרור, לא מוסרי ולא ערכי", זעם אביטל על שופטי בג"ץ. "הם נכנסים לוורידים של כל אזרח, אלה שלא שייכים כמובן ל'ציבור הנאור' של אהרן ברק.
במאמרך אתה מכה על חטא. "אנחנו אשמים שלא הצלחנו לשבור את ההגמוניה העלובה הזו", אתה כותב. זה המסר שאתה מעביר לתלמידים?
"אני אומר כי ברגע שבית המשפט העליון דן בנושאים שקשורים בהשקפת עולם, אז ההרכב האנושי שלו חייב לשקף את ההרכב האנושי של המדינה. אפשר לתמוה על כך שאין כמעט שופט ערבי או חרדי בבית המשפט העליון, על אף שמדובר בשתי קבוצות שהן כמעט שליש מהאוכלוסייה. לשמחתי, האמון בבג"ץ הולך ונשחק, כי לא מתחשבים שם בהשקפות הציבור. השופט חשין אמר שהאקטיביזם של ברק הוא מסוכן. פרופ' אבי רביצקי התבטא נגד זה. אני שמח שהייתי בין החלוצים במאבק יחד עם ד"ר חיים משגב, בן-דרור ימיני ואחרים".
אילו בעיות אתה מזהה היום במערכת החינוך?
"אלימות, משמעת, חוסר בערכים ציוניים, עודף מקצועות ומיעוט תלמידים ומורים בתחום המדע והטכנולוגיה. צריך להחזיר את הכבוד הבסיסי למחנך. צריך לעמוד בתחילת כל שיעור לכבוד המורה. זו דרך להחזיר את המערכת לשפיות. אני הייתי חוזר למקצועות יסוד, בעיקר שפה עברית, אנגלית, מתמטיקה, תנ"ך, היסטוריה ומדעים. אני שמח ששר החינוך והמנכ"ל זיהו את הבעיות ועובדים על כל הפתרונות".
עוד משהו?
ודאי. חשוב שתכתוב. רכישת מטוס F35, החמקן , בעת הזו היא טעות חמורה. אין למטוס הזה שום יתרון. החמקנות לא עובדת יותר. המחיר לא נורמלי, 560 מיליון שקל. זה טירוף מערכות".
