תחנת הכוח באשקלון תופעל בגז ותוגבה בפחם
מנכ"ל משרד ראש הממשלה אימץ את בקשת משרד התשתיות לקדם הליך תכנון להקמת תחנת כוח שתופעל בגז ותגובה בפחם. "אין צורך בהקמת ועדות על גביי ועדות", אמר שר התשתיות

החלטה זו באה, לאחר שבקשת לנדאו לאשר בממשלה הקמת תחנה שתופעל בפחם למשך שנתיים נדחתה. אז החליט ראש הממשלה להקים ועדה בראשות מנכ"ל משרד האוצר שייבחן את העניין. "אין סיבה לעכב ולדחות החלטות שהיו צריכות להתקבל כבר מזמן", אמר היום שר התשתיות.
"אין צורך בהקמת ועדות על גביי ועדות. לאור תמיכת השר להגנת הסביבה ביוזמת משרד התשתיות הלאומיות להקמת תחנת הכוח באשקלון במתכונת דו-דלקית, אין סיבה להמתין 90 יום. יש לקדם הקמתה של תחנת הכוח הדו-דלקית באשקלון באופן מיידי, על מנת להבטיח לאזרחי ישראל, לתעשייה ולמשק אספקת חשמל זמינה, אמינה, סדירה ונקייה ככל הניתן", הוסיף לנדאו.
גבאי קיבל את הצעתו של לנדאו והחליט להקצות שמונה חודשים לתכנון התחנה, כשבעוד שלושה חודשים תתקיים בחינה של הנושא. במידה והעניין יקודם במהירות המצופה תרד לחלוטין האופציה של תחנה פחמית מסדר היום.
לפני כשלושה חודשים חברת החשמל סיימה את הבדיקות הפנימיות שערכה בהנחיית משרד התשתיות, לגבי האפשרות להסב את התחנה המתוכננת באשקלון מתחנה שתופעל בפחם לכזאת שתופעל בגז ובפחם.
על-פי ממצאי הבדיקות, שהתבססו על מחקר שביצעו הגורמים המקצועיים בחברה ושכלל ביקור בתחנה דומה בהולנד
התוכנית להקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון עומדת על סדר היום קרוב לעשור. הטכנולוגיה לייצור חשמל בתחנה פחמית היא יקרה, מזהמת ומאופיינת ביעילות נמוכה. למחנה המתנגדים הרחב, בנוסף לארגונים הירוקים, חברו גופים שונים מכל הקשת הציבורית. המתנגדים טוענים כי תחנות הכוח הפחמיות הן גורם זיהום האוויר הגדול ביותר בארץ. ייצור חשמל בטכנולוגיה זו נחשב כמזהם ביותר מבין כל השיטות הקיימות, עד פי 11 מייצור חשמל בגז.
גם משרד הבריאות מתנגד נחרצות. מחקרים רפואיים מוכיחים קשר ישיר בין זיהום האוויר לתחלואת נשימה. אם תקום התחנה, ואיתה הארובה הנוספת, צפויה עלייה של עשרה אחוזים במספר הפונים לטיפול רפואי בשל בעיות בדרכי הלב ומערכת הנשימה, באזור הכולל לא רק את אשקלון לבדה, אלא גם את קריית גת, שדרות וניצנים.