מתקן הפצחן המימני: הישג סביבתי או סכנה?
המשרד להגנת הסביבה אישר את הקמת המתקן בבזן חיפה. במשרד מאמינים שהפעלת המתקן תאפשר ייצור סולר איכותי שיביא להפחתת זיהום אוויר מכלי רכב. ארגוני הסביבה מבקרים את ההחלטה: אין סיבה להקים את המתקן – הוא נושא עימו סכנה בטיחותית

במגמה ירוקה ובקואליציה לבריאות הציבור טוענים שיש לדחות ההחלטה בנושא עד שיהיה במשרד להגנת הסביבה מידע בדבר הסיכונים הבטיחותיים הצפויים מהוספתו של המתקן. "ללא נתונים אלה, המשרד מעמיד את חייהם של מאות אלפי תושבים בסכנה ממשית, הנובעת מהחלטה חפוזה ותמוהה", אומרים הארגונים.
לדבריהם, הוספה של המתקן, במציאות הנוכחית במפרץ חיפה הרווי מתקנים ומצבורי חומרים מסוכנים, ובהתחשב באזור החשוף לירי טילים מצפון, עשויה להיות בכייה לדורות. "אין סיבה, לא סביבתית ולא ציבורית, להקמת המתקן בישראל , מלבד רצונם של בתי הזיקוק להעלות בצורה משמעותית את השווי שלהם ולהתחרות עם בתי זיקוק בחו"ל", הם טוענים.
פיצוח הוא אחד השלבים בתהליך זיקוק הנפט הגולמי. הפיצוח משנה את ההרכב הכימי של כמה מהחומרים שהופרדו מהנפט הגולמי ומאפשר להפיק ממנו תזקיקים באיכות גבוהה יותר כמו סולר ודלק סילוני. ישנם שלושה סוגי פיצוח: תרמי, קטליטי ומימני. מתקני פיצוח תרמי וקטליטי כבר קיימים בשני בתי הזיקוק בישראל. הפצחן המימני אמור לאפשר לבזן להקטין בצורה משמעותית ייצור חומרים כבדים כגון מזוט על ידי הפיכתם למוצרים – בעיקר סולר תחבורה – באיכות גבוהה מאיכות הסולר שבזן מספקת היום.
במשרד להגנת הסביבה טוענים שהקמת הפצחן תאפשר ייצור סולר לתחבורה ודס"ל (דלק סילוני) באיכויות יותר טובות