דוח: למעלה משליש לא מסיימים תואר ראשון
רגע לפני החזרה לקמפוסים מדרג ארגון ה-OECD את ישראל באחד המקומות האחרונים באחוז הסטודנטים שמצליחים לסיים תואר ראשון

סטודנטים צילום ארכיון: נאור רהב
דוח החינוך השנתי של ה-OECD, שישראל הצטרפה אליו בקול תרועה רמה לפני חודשים ספורים, EDUCATION AT A GLANCE, ערך השוואה בין היבטים שונים במערכות החינוך וההשכלה הגבוהה, ובין היתר בחן כמה מהסטודנטים מסיימים את הלימודים.
הממוצע של כל מדינות ה-OECD עומד על 70 אחוז מהסטודנטים. אך שיעור המסיימים בישראל מתחת לממוצע - 62 אחוז בלבד. השיאנית העולמית היא יפן, בה 93 אחוז מהסטודנטים משלימים את התואר. אחוזים גבוהים נרשמו גם בפורטוגל (86 אחוז), קוריאה (84 אחוז), אנגליה (81 אחוז) ורוסיה (80 אחוז).
מתחת לממוצע של מדינות המערב, האקדמיה הישראלית מדשדשת עם סלובניה (64 אחוז), פולין (61 אחוז), מקסיקו (58 אחוז) וארצות הברית (57 אחוז).
ירידה באיכות והנשרה גבוהה
אז למה זה קורה בעצם? מדוע סטודנטים ישראלים רבים כל כך משלמים שכר לימוד, מתחילים ללמוד, אך לא מגיעים לקו הגמר? לדברי גורם בכיר במערכת ההשכלה הגבוהה, הסיבה לכך היא דווקא הנגישות הרבה שיש למערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.
"ככל שהמערכת פחות אליטיסטית, כך שיעורי הנשירה גדולים יותר", אומר הגורם. "ביפן למשל, יש חוקים מאוד קפדניים לקבלה ללימודים. המערכת שם מראש ממוקדת בסטודנטים שהסיכוי שלהם לסיים את לימודי התואר - גבוה יותר".
בכירים במערכת ההשכלה הגבוהה מוסיפים כי מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל גדלה משמעותית
בשנים האחרונות עם הקמתן של מכללות רבות והגמשה מסוימת של תנאי הקבלה של האוניברסיטאות. כך נוצר מצב שסטודנטים בעלי יכולת מוגבלת מתחילים לימודים גבוהים, אך לא מצליחים לסיים אותם.
"המערכת בישראל עברה גידול כמותי מאוד מואץ, ובאופן טבעי הוא גורר קצת ירידה באיכות והנשרה גבוהה יחסית של סטודנטים", אומר גורם בכיר באקדמיה. "המערכת נמצאת כעת במצב של התייצבות, ואחרי שנים שהיא עסקה בהגדלת הנגישות היא עוברת כעת להתמקדות באיכות ההוראה ובליווי סטודנטים, בתקווה שהנשירה תלך ותקטן בשנים הקרובות".