כביש חדש מאיים על חולות עגור
תושבי הנגב המערבי והחברה להגנת הטבע דורשים לשדרג כביש קיים ולא לסלול חדש. החשש: השטח, שיד אדם לא נגעה בו, יפגע

השטח שבו אמור לעבור תוואי הכביש המוצע - אזור חולות עגור, ממזרח לכביש 10, הינו שמורת טבע מוצעת. שטח זה מהווה חלק מגוש החולות הגדול ביותר בארץ, המשתרע בין ניצנה לבין כרם שלום, כאשר חלקים ניכרים מהשטח הינם שטחים טבעיים שטרם נפגעו מפעילות אנושית.
תוואי הכביש המוצע ייחצה שני נחלים - לבן ורות, יקטע את שמורת הטבע חולות עגור, יבתר שטחים פתוחים, ייצור תא שטח כלוא ובכך יגרום לנזק סביבתי אנוש לשטח ערכי ולא מופר וכן יביא לפגיעה קשה במגוון הביולוגי הייחודי המצוי באזור. "חשיבות הכרזת השטח כשמורה נובעת מעצם גודלה ומכך שהיא מאפשרת
קטע הכביש המדובר, באורך 30 קילומטר, הוא בין ניצנה ליישובי החלוציות. לאור דרישות מערכת הביטחון, הוחלט על הסטת הכביש 750 מטר מזרחה והשארת הדרך הקיימת לשימוש הצבא בלבד. "הסטת הכביש מזרחה מהווה פגיעה אנושה בשטחי החולות שבנגב המערבי", טוענים בחברה להגנת הטבע. לדבריהם, אין הצדקה של ממש להסטת הכביש וישנן חלופות לסלילת כביש חדש, בדמות שדרוג הדרך הקיימת, תוך שימוש במגוון אמצעים אלקטרוניים והנדסיים להבטחת הנסיעה בציר הקיים.
המועצה האזורית רמת הנגב מסגרה בתגובה: "אנו דוחים מכל וכל את טענות החברה להגנת הטבע באשר להיקף הפגיעה בערכי טבע. כביש 10 הינו עורק חיים חיוני ליישובים לאורך גבול מצרים. התוואי הנוכחי הצמוד לגדר נסגר על ידי צה"ל לעיתים קרובות בשל צרכי בטחון תוואי זו יהיה אף חלק מהמכשול והגדר עליה החליטה ממשלת ישראל. התוואי החדש אושר על ידי כל הגורמים ובהם גם רשות הטבע והגנים , רשות העתיקות וגופים סטטוטוריים אחרים".
לדבריהם, אין זה מפתיע כי גם הפעם, מתנגדת החברה להגנת הטבע לתוכנית. "במהלך שני העשורים האחרונים התקיימו תהליכי הדברות והגעה להסכמות בעיקר בנושאים של שמירה על ערכי טבע ונוף עם כל הגופים הפועלים במרחב, כולל הגופים ירוקים וגופים. בהקשר זה ראוי ציין את העובדה כי השיתוף הוביל לאישור של אלפי דונם של שמורות טבע בשנים האחרונות בשטח המועצה. לעומת זאת, מעדיפה החברה הגנת הטבע לנקוט במדיניות של התנגדות גורפת לכל תוכנית המוגשת במרחב. התנגדות זו הופכת אותה ללא רלוונטית בשיח לפיתוח בר קיימא באזורנו".