80% מהמורים: מוטל עלינו עומס כבד
"שאלוני האקלים", שעליהם עונים תלמידים ומורים כחלק ממבחני המיצ"ב, מעניקים מושג על האווירה במוסדות החינוך

תלמידים ומורה בשיעור. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: אלי דסה
15% מתלמידי כיתות ה'-ו' דיווחו כי היו מעורבים באירוע אלים בחודש שקדם לשאלון, וכך גם 11% מתלמידי מכיתות ז'-ט' ו-6% מתלמידי כיתות י'-י"א. המשמעות היא כמובן ירידה בדיווחים ככל שהגיל עולה, ולאו דווקא מעידה על ירידה בפועל באלימות בגילאים אלו.
מתברר כי ככל שעולים בגיל, כך גובר הניכור לבית הספר ולמורים. 73% מתלמידי כיתות ה'-ו' דיווחו על תחושה חיובית כלפי בית ספרם, לעומת 66% מתלמידי כיתות ז'-ט' ו-67% מתלמידי כיתות י'-י"א.
התחושות החיוביות דומיננטיות במיוחד בבתי הספר היסודיים, ופוחתות עם השנים. 63% מתלמידי כיתות ה'-ו' מדווחים על רמה גבוהה של יחסי קרבה ואכפתיות בינם לבין המורים, אך שיעור זה יורד ל-43% בכיתות ז'-ט' ו-37% בלבד מתלמידי כיתות י'-י"א. אגב, במגזר הערבי דיווחו יותר תלמידים על קרבה למוריהם – 62%, לעומת 47% במגזר היהודי.
ומה אומרים המורים?
בגזרת המורים הממצאים אופטימיים, לפחות על פי שר החינוך, גדעון סער: 72% ממורי בתי הספר היסודיים דיווחו כי הם חשים שביעות רצון מעבודתם, וכך גם 68% ממורי חטיבות הביניים. "מדובר באחוזים גבוהים ומעודדים", אמר השר סער.
יחד עם זאת, כ-80% מהמורים דיווחו כי מוטל עליהם עומס רב. בנוגע לאלימות בין כותלי בתי הספר העידו 8% מהמורים בחטיבות הביניים
כי הם חשים מאוימים מצד התלמידים – ירידה קלה מאוד בהשוואה לממצאי השנים הקודמות.
לדברי מנכ"לית ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה), פרופ' מיכל בלר, בשבועות הקרובים ייערך במשרד החינוך דיון פדגוגי מקיף על ממצאי המיצ"ב, ובו יתייחסו המשתתפים גם לסוגיות שעלו בשאלוני האקלים.