פגע, ברח, וישלם ביוקר: יוזמה להחמיר בענישה
האם השרים ישימו סוף למכת המדינה? חוק חדש שיובא לאישורם קובע עונש מינימום של שבע שנות מאסר לנהגים מפקירים – בלי עסקת טיעון

תאונת פגע וברח. צילום ארכיון: פלאש 90
במחצית הראשונה של 2010 אירעו כ-250 תאונות פגע וברח. על פי הצעת החוק, שיזמו ח"כ זאב בילסקי (קדימה) ואחרים, ועליה חתומים 14 חברי כנסת, נאמר: "נהגים שהיו מעורבים בתאונות פגע וברח, הותירו פצועים ואף נפגעים גוססים בכביש ונמלטו במטרה לטשטש ראיות, לעתים אינם נענשים בחומרה התואמת את אופי המעשה. יתרה מכך, בשנים האחרונות נהגים רבים הצליחו לעורר את רחמי בית המשפט ולזכות בעונשי מאסר נמוכים משמעותית מהקבועים בחוק".
כיום קובעת פקודת התעבורה עונש מקסימלי של שבע שנות מאסר לנהג שהיה מעורב בתאונה, וידע או שהיה צריך לדעת ש"בנסיבות המקרה עשוי היה להיפגע אדם", ובכל זאת לא עצר כדי לראות מה קרה. הצעת החוק מבקשת להתמקד תחילה דווקא עונש מינימום - שנת מאסר בפועל.
"לאסור על הסדרי טיעון עם נהגים שפגעו וברחו"
החוק כיום קובע עונש מקסימלי של תשע שנות מאסר לנהג שידע או היה צריך לדעת שבתאונה נפגע אדם, ובכל זאת הוא נמנע מלהגיש לו עזרה. חברי הכנסת מציעים לקבוע לנהג כזה עונש מינימום של שלוש שנות מאסר בפועל. ההצעה מבקשת גם לקבוע עונש מינימלי של שבע שנות מאסר במקרה שהנהג הפוגע הנמלט הורשע גם בגרימת התאונה.
"יש צורך להעלות משמעותית את מודעות הנהגים לנהיגה זהירה ולחשיבות העליונה שבהגשת עזרה", נאמר בדברי ההסבר להצעה. "התנהגותו של נהג שפגע
באדם בתאונת דרכים ונמלט מהמקום היה פסולה ובלתי מוסרית. אותו נהג מהווה סכנה לחברה".
ההצעה גם אוסרת על המדינה לחתום על הסדר טיעון עם מי שמואשם בעבירה של הפקרה לאחר פגיעה, וזאת במטרה "לאפשר לבית המשפט לברר את המקרה לאשורו ולמצות את מלוא חומרת הדין". יו"ר ועדת השרים לחקיקה ושר המשפטים, יעקב נאמן, אמר לפני מספר חודשים כי הוא שוקל להחמיר את הענישה בעבירה זו. גם יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני (קדימה), תמכה בהחמרת הענישה.
בהכנת הידיעה השתתף שמואל מיטלמן.