פרסומת לאלכוהול? בלי דוגמניות ובגדי ים
המאבק במשקאות החריפים עולה שלב: הצעת חוק חדשה קובעת שיש לצמצם את היקף פרסום האלכוהול, ולאפשר מודעות פשוטות בלבד

צעירה שותות בפאב. צילום: אמיר מאירי
על פי ההצעה, הפרסום ייאסר לחלוטין ברדיו, בטלוויזיה, בקולנוע ועל רכבי התחבורה הציבורית ויתאפשר רק בשלטי חוצות ובעיתונים. בנוסף, ייאסר על משתתפי הפרסומות ללבוש בגדי ים או להיות מתחת לגיל 40.
ההצעה קובעת כי הפרסומות המותרות יהיו אינפורמטיביות בלבד ויכללו את שם המשקה, שם היצרן, סימונו המסחרי ומקום מכירתו.
כמו כן, על בקבוק המשקה תהיה מוטבעת אזהרה בה ייכתב: "שתיית משקאות משכרים פוגעת במיומנויות הנהיגה ובהפעלת מכונות ועלולה להזיק לבריאות; מומלץ לנשים בהיריון לא לשתות משקאות משכרים עקב סיכון למומים מולדים בעובר".
חברות המשקאות: שתייה מבוקרת מסייעת לבריאות
הצעת החוק אוסרת גם לחלק משקאות אלכוהוליים בחינם, או לצרף לרכישתם פרס, מתנה או הזמנה להשתתף בהגרלה או בתחרות כלשהי.
אם תאושר הצעת החוק שיזמו הח"כים דני דנון, אורי אורבך, אבי דיכטר, אברהם מיכאלי, אריה אלדד, יוחנן פלסנר, חמד עמאר, יריב לוין ואורי מקלב, תהיה למשל בעיה לערוץ הספורט בשידור משחקי ליגת האלופות. זאת, מאחר שמותג הבירה הייניקן הוא נותן החסות הרשמי של המפעל.
"ילדים ובני נוער נחשפים למסר כפול בנוגע לצריכת אלכוהול", נכתב בהסבר להצעת החוק. "גורמי חינוך
ובריאות דואגים להבהיר כי צריכה מוגברת של אלכוהול מסוכנת ולעתים עלולה להיות קטלנית, אך במקביל ישנו פרסום נרחב באמצעי התקשורת המציגים את צריכת האלכוהול באופן חיובי, לעתים תוך ניצול תמימותם של בני הנוער על ידי שימוש בידוענים".
מנגד, טוענות חברות המשקאות המתנגדות להצעה כי מחקרים וסקרים מוכיחים שהפרסומות אינן מגבירות את צריכת האלכוהול, אלא רק גורמות לצרכנים לשתות משקאות מסוג מסוים. החברות אף טוענות כי שתייה מבוקרת של משקאות חריפים יכולה לסייע לבריאות. לאחרונה החליטה הממשלה לאסור מכירת משקאות חריפים אחרי השעה 23:00. ההחלטה עוררה את זעמם של צרכנים רבים.

כך מותר: ברוס וויליס מפרסם את הוודקה שלו
צילום: יח''צ