בגלל אי סדרים: כל מוני המים בגן יבנה יוחלפו
ההחלפה של 4,500 מונים תבוצע בעקבות אי-סדרים במדידת המים שגררו סדרת תביעות ייצוגיות. הכספים שנגבו בניגוד לדין ייוותרו בידי הרשות

את התנהלותו של תאגיד מי יבנה, המיוצג באמצעות משרד עורכי הדין עפר שפיר ושות', אפשר להסביר גם משיקולים כלכליים. מבחינה משפטית חוק התובענות הייצוגיות מבדיל בין תביעה של גוף פרטי לתביעה של רשות שלטונית ומקנה לאחרונה הגנה ויתרון משמעותי. רשות שלטונית יכולה לחזור בה ממחדלה ולתקנו תוך 90 יום מהגשת הבקשה הייצוגית.
כמו כן המשמעות המעשית של הודעה זו מטעם הרשות היא שהכספים שנגבו כתוספת בניגוד לדין נותרים בידי הרשות, והאחרונה לא תפצה את התושבים על השנתיים שקדמו ליום התביעה, מה שעלול היה לקרות אילו היתה מתנהלת תביעה.
את התביעה הייצוגית הגישו בסוף חודש מאי תושבי גן יבנה באמצעות עורכי הדין עדי מוסקוביץ ושלומי אבני, ממשרד פלג, כהן, דויטש, מוסקוביץ, המתמחה במיסוי עירוני. בעקבות זאת תאגיד המים של יבנה וגן יבנה הודיע כי עד ליום 25 בספטמבר השנה ישלים את החלפת כל מדי המים בהתאם לנדרש לפי תקנות מדי המים. עד כה הוחלפו 3,000 מונים.
בתביעה נטען כי תקנות מדי המים מחייבות את התאגיד לבדוק ולכייל או להחליף את המדים מדי שנתיים עד 5 שנים, לפי גודלו של מד המים.
לטענת התובעת, התאגיד הפר את חובתו ובכך גרם לבזבוז מים, לשגיאות בחיובים ואף לשיבושים בתכנון משק המים הלאומי ובקביעת תעריפי המים. התובעת ביקשה מבית המשפט לחייב בשל כך את התאגיד להחליף את כל מדי המים שהגיע זמנם
עורכי הדין מוסקוביץ ואבני בירכו על תגובתו המהירה של התאגיד, שכנראה הבין כי עליו למהר ולקיים את הוראות הדין.
לדעתם, תגובה זו ממחישה את חשיבותה של התביעה הייצוגית במקומות שהפיקוח של רשויות המדינה כנראה אינו מספק. לדבריהם, החובה להקפיד על מדי מים תקינים ולהחליפם כדין היא מיסודות משק המים בישראל, המתבסס על נתוני צריכת מים בפועל גם בקביעת חיובי הצרכנים וגם לצורך תכנון תשתיות, הקצאות ותעריפים. תביעות דומות הוגשו עלידם מטעם תושבים המחוברים לתאגידי המים של תל-אביב, רעננה, חיפה, כרמיאל ובית שמש, שטרם הגישו את עמדתם לבית המשפט.
מתאגיד מי יבנה נמסר בתגובה: "תאגיד מי יבנה פועל להחלפת מדי המים ברחבי יבנה וגן יבנה מאז הקמתו והפעלתו בשנת 2009 ביבנה ובשנת 2010 בגן יבנה. עד כה הוחלפו כ-6,500 מדים. המטרה של ההחלפה: שיפור יכולת השליטה והבקרה ושדרוג מערך הקריאה של נתוני צריכת המים באזור.
החלפת המדים מתבצעת במסגרת תוכנית העבודה השנתית, ולא בעקבות התובענה היצוגית. הליך ההחלפה החל הרבה לפני חודש יוני 2011, החודש בו קיבל לידיו את התביעה היצוגית (יש לתאגיד אסמכתאות וצילומים בנושא). החלפת מדי המים הינו הליך מורכב אשר מתבצע בצורה מקצועית, מהירה ויעילה. ההחלפה מתבצעת בשלבים לפי תכנית מסודרת. אין אפשרות לבצע עבודה זו ביום אחד".
לדברי התאגיד, אחוז מסויים ממדי המים המוחלפים נשלח לבדיקה וראוי להדגיש שלא נמצאו נתונים חריגים במדי המים שהוחלפו, ואין כל סימנים לבזבוז מים או לחוסר דיוק במדידה. "טענות התביעה במקרה זה לא מדויקות. החריגות אם נמצאות, בד"כ, הן לטובת הצרכן", ציינו עוד.
עוד נמסר כי "הודעת התאגיד המשפטית בנוגע לחידלון התביעה הינה טכנית. התאגיד ציין שתהליך ההחלפה שבין כה וכה הוא מבצע ברחבי הרשויות, יסתיים תוך 90 ימים ולכן אין כל סיבה משפטית לתביעה יצוגית. אין כאן כל הסכמה עם התביעה או הטענות המועלות בה. התאגיד פועל בשקיפות מלאה תוך הקשבה לצרכי הלקוחות".