המדינה למען הגרושות: גבייה מואצת של מזונות
סוף לסיוט המרדף של גרושות אחרי דמי המזונות המגיעים להן ולילדיהן? המדינה תגבה הכספים דרך ההוצאה לפועל והן לא יהיו מעורבות בתהליך

גברים רבים, כך מתברר, אינם משלמים מזונות לילדיהם, בין אם בשל קושי כלכלי לעמוד בתשלום ובין אם משום שהם פשוט מתחמקים ממנו.
מתוך הכרה בייחודיותו של חוב המזונות פרסם בימים אלה משרד המשפטים טיוטת הצעת חוק ממשלתית המבקשת להקים "מסלול מזונות" ייחודי בהוצאה לפועל, שעלותו התקציבית כ-25 מיליון שקל בשנתיים, ובמסגרתו תפעל ההוצאה לפועל לגביית חוב המזונות עבור הזכאים למזונות תוך מעורבות מינימלית שלהם.
לאחר פתיחת התיק במסלול המזונות החדש, הזכאים לא יידרשו לבצע פעולות נוספות לגביית החוב, למעט מסירת מידע על הבעל החייב, ומערכת ההוצאה לפועל היא שתנקוט הליכים במקומם ותפעל לגביית החוב.
אישה וילדים שאינם מקבלים מזונות נמצאים כיום במצב קשה ומסובך. מרגע שניתן פסק דין המחייב בתשלום מזונות והבעל אינו ממלא אחריו, יכולה האישה לפנות בשם ילדיה לרשות האכיפה והגבייה, המוכרת בשם "ההוצאה לפועל", כדי לנסות ולגבות את החוב.
אפשרות נוספת היא לפנות ולקבל את המזונות מהמוסד לביטוח לאומי במקום מהבעל, כאשר הביטוח הלאומי הוא שיפנה להוצאה לפועל במטרה לגבות את החוב מהבעל הסרבן. אלא שגובה המזונות במקרה זה מוגבל, ועל האישה לעמוד במספר תנאי סף, לרבות כאלה הנוגעים לגובה משכורתה.
הגבלות אלו יצרו מצב שבו למרות שכיום יש אפשרות לפעול נגד בעלים סרבנים באמצעות ההוצאה לפועל, מדובר בהליך סבוך ומפרך עבור הנשים. מרבית התיקים נחשבים תיקים "רדומים" המתנהלים תחת קושי ממשי ליישום, היות שרוב הנשים, כ-60 אחוז, אינן מיוצגות על ידי עורך
בהוצאה לפועל קיימים כיום כ-100 אלף תיקי מזונות, ובהם היקף החוב עומד על למעלה מ-11 מיליארד שקל. בפועל, סכום החוב הריאלי גבוה הרבה יותר שכן הוא מתעדכן מדי חודש בהתאם למנגנון הריבית וההצמדה שבפסק הדין ומשום שהחובות לביטוח הלאומי הם בערכים נומינליים בלבד, כך שבתוספת ריבית והצמדה מדובר בסכום גבוה בהרבה.
סיבה נוספת לכך שכיום נשים רבות חוששות לנקוט הליכים ולבקש להטיל סנקציות על הבעל לשעבר היא חשש שיפעל נגדן באלימות, בסחיטה או באיומים, מה שבסופו של דבר יביא לפגיעה גם בילדיהם המשותפים. לכן הן נמנעות מלנקוט הליכים לגביית החוב, ובינתיים הסכום הולך ותופח וילדים רבים אינם מקבלים את דמי המזונות להם הם זכאים וזקוקים.