המשלחות לפולין: השב"כ מחוץ לטיסות
חברות פולניות זכו במכרזים, והמאבטחים הישראלים נותרו מחוץ לתמונה בזמן הטיסה. התוצאה: פגיעה באבטחת משלחות צה"ל והתלמידים

המשלחות שיוצאות מישראל לפולין - השנה ייצאו למחנות 40,000 תלמידים - נחשבות לרגישות מאד מבחינה ביטחונית וזוכות לליווי צמוד של השב"כ לכל אורך המסע. המאבטחים בודקים את האוטובוסים, בתי המלון וסורקים אפילו את החלקים במחנות ההשמדה בהם ייבקרו המשתתפים במשלחת. זאת בנוסף לאבטחה הפולנית.
עד לפני כשנתיים נהגו המשלחות לטוס לפולין וממנה אך ורק במטוסי החברות הישראליות אל על, ארקיע וישראייר - המאובטחות ממילא על ידי השב"כ באופן שוטף. משיקולים כלכליים החלו במשרד החינוך ובצה"ל להשתמש גם בשירותיהן של חברות שכר פולניות ובחברת התעופה הפולנית, לוט.
במטוסים אלה אמצעי האבטחה נשענים אך ורק על הביטחון בשדה התעופה בוורשה ואינם משתווים לאמצעי האבטחה הקפדניים הנהוגים בחברות התעופה הישראלית. כך, במטוסים הפולנים אין לשב"כ אפשרות לפקח על שלל נושאים ובראשם זהות עובדי הצוות המנהלים את הטיסה.
למרות שהטיסות מבוצעות במסגרת של מכרזים הכוללים גם את החברות הישראליות, בכירים מחברות התעופה בארץ טוענים כי אין להם סיכוי להציע את אותו מחיר כמו החברות הפולניות, בשל עלות האבטחה ההמווה נטל כלכלי כבד עבורן.
כך למשל, מהדוח השנתי של אל על לשנת 2010 עולה כי ההוצאות הישירות על ביטחון עמדו על למעלה מ-107 מיליון דולר, מתוכן נשאה אל על בכ-41 מיליון. לדברי גורמים בחברות הישראליות, לא ברור מדוע קיימת לאורך כל ימי המסע חובה להוציא כל כך הרבה כספים על אבטחת אנשי שב"כ - כשבסופו אין לאיש אפשרות לבדוק את המטוס הפולני.
"כשאדם פרטי בוחר לטוס לסופשבוע בחו"ל עם חברה זרה, הוא יודע שאין לו את אותה רמת אבטחה שיש בחברות הישראליות, אולם זו החלטה אישית שלו", אומר סמנכ"ל בכיר באחת מחברות התעופה הישראליות, "אבל ברגע שהמדינה מחליטה לשלוח תלמידים או קצינים במסגרת רשמית, היא איננה
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "חברות התעופה נבחרות באמצעות מכרז ומאושרות על ידי משרד הביטחון. סידורי הביטחון נקבעים ע"י שירות הביטחון הכללי, בתיאום אגף הביטחון במשרד. המשרד פועל על פי הנחיות משרד הביטחון בנושא".
מהשב"כ נמסר בתגובה כי בעת שהותן ב"מסע החיים" בפולין, מאובטחות משלחות התלמידים על ידי שב"כ בהיותן קבוצות מזוהות ובהתאם להחלטת ממשלה. תהליכי הביטחון בטיסות הזרות החוזרות לארץ נבחנות ומאושרות על ידי משרד התחבורה הישראלי, וכשם שאין איסור לישראלים לשימוש בכל החברות הזרות המגיעות לארץ, כולל החברה הפולנית, כך גם לא חל האיסור על המשלחות המצוינות בפנייה. אשר למשאבים המושקעים בביטחון חברות התעופה הישראליות, הדבר נובע מעצם משמעות הפגיעה בתעופה ישראלית, ללא קשר לזהות או ללאומיות הנוסעים בה". מדובר צה"ל לא נמסרה תגובה.