"נתחיל לסגור את פערי הרכבת בשנה הקרובה"
יוסי דסקל, מנכ"ל בומברדייה ישראל, מתכונן להגעת 6 הקרונות החדשים מתוצרת חברתו לארץ בעוד כשבועיים ולעשרות נוספים בשנה הבאה; במדינות אחרות מוגברת ההשקעה ברכבת, אך דסקל מבטיח שאנחנו לא נשארים מאחור

משלוח הקרונות הנוכחי, שעושה את דרכו לארץ על אנייה מגרמניה, יכלול 6 קרונות דו-קומתיים חדשים שכל אחד מהם עולה כ-1.6 מיליון יורו. החברה מבטיחה שהם כוללים שורה של שיפורים בתחום הבקרה, הבטיחות והתחזוקה. אך 6 הקרונות הללו הם רק ההתחלה. במהלך השנה הקרובה צפויה רכבת ישראל לקבל מבומברדייה 145 קרונות דו-קומתיים נוספים. הדבר ייעשה בעיסקה גדולה שאמורה להגדיל את מלאי הקרונות של הרכבת מ-450 כיום (300 מהם של בומברדייה) ל-600 בעתיד הקרוב.
עם זאת, גם לאחר שיבוצע המשלוח הנוכחי צפויים הפערים בתחום תשתיות הרכבות, שמדבר עליהם דסקל,
הפער הזה בולט גם ביחס למדינות אחרות. בשוויץ ההררית נהנים 8 מיליון תושבים ממסילות שאורכן 5,700 ק"מ, אשר פועלים עליהן כ-6,200 קרונות נוסעים. גם באוסטריה יש כ-8 מיליון תושבים הנהנים מתשתיות רכבת מפותחות בהרבה: 5,800 קרונות על פני 6,400 ק"מ של מסילות. הנתונים שמגיעים ממדינות נוספות, דוגמת גרמניה וצרפת, משאירים גם הם את ישראל הרחק מאחור.
"בבחינה של מה שקורה בעולם נראה שההשקעות בתשתיות הרכבת בעשור האחרון גדלו מאוד. למעשה, רק ב-2010 הושקעו בתשתיות רכבת בעולם 140 מיליארד יורו", מציין דסקל. מנתוני החברה עולה כי ב-2001 הושקעו במכרזי רכבת בעולם כ-30 מיליארד יורו, ואילו השנה הושקעו במכרזים 75 מיליארד יורו בערך.
דסקל סבור כי המגמה הזאת צפויה להתחזק בעתיד הקרוב. "התחבורה המסילתית בהתפתחות אדירה בעולם. המגמה תופסת תאוצה גם בשל המשבר הכלכלי, שאילץ אנשים לחסוך בעלויות תחבורה, וגם בשל המודעות הגוברת לאיכות הסביבה", הוא אומר.
בעידן שבו מדינות חותמות על התחייבויות בינלאומיות להפחתת פליטות גזי חממה, הרכבת הופכת לכלי תחבורה מבוקש. דסקל: "בברלין, למשל, שפועלת בה מערכת יעילה של רכבת עירונית, זיהום האוויר נמוך בכ-40% מהזיהום בגוש דן".
לדברי דסקל, לא רק כסף ודאגה לסביבה משפיעים על תאוצת ההשקעות בתשתיות רכבת בעולם. בארה"ב מזהה החברה שינויים בדפוסי התחבורה בעשור האחרון, שחלקם מיוחסים גם לאסון התאומים. "האמריקאים יוזמים כיום השקעות ענק בתשתיות מסילתיות, בין השאר מפני שטיסות פנימיות הפכו למסובכות יותר", הוא מסביר. "לפני 11 בספטמבר אנשים טסו ממקום למקום כל הזמן, אבל עכשיו, בגלל סידורי הביטחון שמעכבים מאוד את הטיסות, רבים מעדיפים לנסוע ברכבת".
ומה בישראל? דסקל סירב להתייחס לתאונות הרבות שאירעו בשנים האחרונות ברכבת ישראל, לתקלות החוזרות והנשנות וגם למאבק הוועד בהנהלת הרכבת. לדבריו, "למרות הנתונים, בהשוואה לעולם יש לזכור שעד לפני 15 שנה הבריטים הם שהניחו את כל התשתיות בישראל. בהתסכלות על מה שקרה מאז - ניתן לראות שינוי בבירור. ב-1995 היו בישראל רק כמיליון נסיעות בשנה, ואילו השנה יהיו פה 36 מיליון נסיעות. זה בהחלט שינוי".