מפלצת הבגרויות עוברת עוד שינוי מגוחך

הרפורמה המתוכננת בניקוד מקצועות הבגרות תכחיד מלימודי התיכון עשרות מקצועות חיוניים לנפש ותשאיר המון מתמטיקה מיותרת

מנחם בן | 30/10/2011 11:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
גם לי, כמו לאורי אבנרי ויאיר לפיד, אין תעודת בגרות. לא צריך בגרות כדי לכתוב בעיתון או להופיע בטלוויזיה, ובמקרים מסוימים - גם לא כדי ללמד באוניברסיטה (לימדתי קצת פה ושם). מרגע שהתחלתי להתעניין בשירה ובמשוררים, בגיל 14 בערך הפסקתי להתעניין בכל העניין הלימודי כולו. הכל היה מבחינתי בגדר הפרעה למה שבאמת הייתי מרותק אליו ומוקסם ממנו.

עד אז הייתי תלמיד מצטיין, אם יורשה לי. מאותו רגע התמכרתי לעניין אחד בלבד, ואני כמובן לא מצטער על כך. "ולא ניצחני אלא בעל מלאכה אחת", כתוב בתלמוד, ואני אכן הפכתי להיות אז לבעל מלאכה אחת. זה היה מקצועי העיקרי, הבסיסי, גם אם הבלתי אקדמי בעליל, שממנו נגזר הכל.

אני מספר את כל זה כהקדמה לשינוי שעומדת לעבור המפלצת האטומה והאוטמת הזו הקרויה "בגרויות", המוצצת את לשד נעוריהם של תלמידי ישראל ומונעת מהם לתעל את האנרגיה הפנימית הגדולה שלהם למה שמעניין אותם באמת. כעת מספרים לנו כי מתוך 123 מקצועות המוכרים לבגרות, ייחשבו מעכשיו כ"עיקריים" רק שמונה מקצועות במתכונת חמש יחידות שעליהם יינתנו בונוסים מלאים למיניהם.

כל שאר המקצועות יקבלו מעמד מופחת וניקוד מופחת, ובכך אולי יבוא עליהם הכרת, כי תלמידי ישראל, שיודעים כמה זה אחד ועוד אחד, יחששו שבחירה במקצועות מסוימים (כולל כמובן כל מקצועות שאר הרוח למיניהם: מוזיקה, אמנות, תיאטרון וכו') תשלול מהם את הניקוד שיאפשר להם קדימות בתחרות על הכניסה לאוניברסיטאות המסובסדות שלנו, בניגוד למכללות הפרטיות והיקרות יותר.

מדוע אין מבטלים את כל תעשיית הבגרויות והפסיכומטריים למיניהם ומסתפקים בבחינות כניסה מוסדרות לאוניברסיטה, כל חוג לעצמו?

למה דוחקים את לימודי הסינית?

למה חשוב כמה קיבלת במתמטיקה כדי להתקבל לפסיכולוגיה? אבל בכלל, למה לדכא את התלמידים הצמאים למשהו מעבר ליובש הבסיסי של כימיה-מתמטיקה-פיזיקה (מקצועות המתאימים לתלמידים מסוימים ומאוד לא מתאימים לתלמידים אחרים?

למה לאלץ את הנפשות הרכות להאביס את עצמן בכל החומר הלימודי המיותר הזה (מבחינתן) במקום לעשות דבר משכלל נפש ואישיות כמו לימודי תיאטרון מעשיים, למשל? ובכלל, היש אנכרוניזם חינוכי גדול יותר ממעמד המתמטיקה, למשל, הנכפית על רוב התלמידים (שלא יעשו בה שימוש לעולם) הר כגיגית על הנפש?

הרי לא במקרה מציעים שני פרופסורים למתמטיקה, פרופ' אנה ספרד מאוניברסיטת חיפה ופרופ' יאיר קארו ממכללת אורנים, להפסיק

ללמד מתמטיקה לכל, מעבר ללימודי חשבון, ולהתרכז בלימוד המתמטיקה למעוניינים בלבד (אבל מה יעשו אז עם המורים למתמטיקה, ואיך יגיב ארגון המורים?)

ומדוע, למשל, נחשב לימוד האנגלית כאחד משמונת המקצועות העיקריים, ואילו לימוד הסינית נדחק? האם לא ברור כי החברה הישראלית תזדקק לדוברי סינית הרבה יותר מאשר לדוברי אנגלית, הנפוצים כחול אשר על שפת הים? האם לא ברור כי העצמת האנגלית המופרזת לגמרי יצרה בין השאר את האמריקניזציה העומדת ביסוד כמה מהחוליים הקשים ביותר בחיינו? (ר' הטלוויזיה וה"מעושרות" שלה. איך צייצה נועה מימן: "עוד מישהו נגעל מהשיט שמשודר עכשיו בערוץ 10?" כן , גם אני, נועה, ובכל הערוצים).

שנו את תוכניות הלימוד, ואז יהיה בכלל על מה לדבר

גם הגדרת הספרות כאחד משמונת המקצועות העיליים - שיזכו את הבוחר בהם במתכונתם המלאה בבונוס מיוחד - היא אווילית לחלוטין בעיניי. האופן שבו נלמדת הספרות בתיכונים שלנו הוא שערורייתי בדיוק כמו לימודי התנ"ך: משהו מייבש שכל ותודעה, משמים. מבחר השירים - גרוע. מבחר הסיפורים - מנכר נפש. את זה רוצים לעודד?

אדרבה, תשנו את תוכניות הלימוד, ואז יהיה בכלל על מה לדבר. והרי חלק ניכר מתלמידי ישראל (כפי שהעיד ראש המזכירות הפדגוגית) אינם יודעים לקרוא ברהיטות פסוק תנ"כי כפשוטו. אז על מה מדובר כאן בכלל? פרט לידיעת קרוא וכתוב, חשבון ותנ"ך (בשיטות הנכונות, הפשוטות, הקלאסיות) צריך לתת לילדים ללמוד את מה שאיוותה נפשם. הניסיון לדכא אותם במיני דיכוי נוספים מטעם המבוגרים רק ירחיק אותם עוד יותר מעצמם ומאיתנו.

בלוגים של מנחם בן
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מנחם בן

צילום: דעות

פירסם 12 ספרים וכשלושת אלפי מאמרים. מאמין מוחלט באלוהים ובתנ"ך ושונא את הרבנות

לכל הטורים של מנחם בן

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים