"היום, לא הייתי הולך להיות מורה במדינה"

ראיון פרישה עם המנכ"ל המיתולוגי של משרד החינוך ד"ר שמשון שושני: "קשה לי להשלים עם תפיסת העולם של כדאיות ומה ייצא לי מזה"

עמרי מניב | 1/11/2011 8:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לאחר שלוש כהונות כמנכ"ל המיתולוגי של משרד החינוך, שהתפרסו על פני ארבעה עשורים, ד"ר שמשון שושני (74) פרש אתמול מתפקידו. "במציאות של היום", הוא מפתיע בראיון פרידה למעריב, "לא הייתי הולך להיות מורה".

"קבענו יעדים מידידים מאוד ברורים", שושני צילום: פלאש 90
"אהבתי ללמד", אומר שושני, "אבל במציאות של היום אני לא בטוח שהייתי מצליח כי הסביבה השתנתה, הדור השתנה. זה קשור להורים, לטכנולוגיות, לשטחי ההתעניינות של הילדים. היום הכל הולך לכיוונים של כדאיות ו'מה ייצא לי מזה'. זו תפיסת עולם שאני לא מוכן להשלים איתה. את תלמידיי לימדתי שיעשו מה שהם באמת אוהבים ולא מה שכדאי. היום בוגרים רבים של מערכת החינוך משתלבים במקצועות שלא מתאימים להם מבחינה אישיותית".

במרוצת השנים עבד שושני כמנכ"ל עם שרי החינוך יצחק נבון (משנת 1986), שולמית אלוני, אמנון רובינשטיין וגדעון סער. הוא ידוע כ"בולדוזר" שלא יודע מנוח. כאשר חזר לפני שנתיים וחצי למשרד הוקצה לו חדר קטן עם מיטה כדי שיוכל לנוח בשעות הצהריים. "נכנסתי לחדר הזה פעם אחת בשנתיים וחצי", הוא מצהיר.

עבדת עם שרים בעלי השקפות פוליטיות שונות זו מזו. האג'נדות השונות פגעו בעבודה המקצועית?
"כל השרים ראו שהמטרות שלי הן קידום מערכת החינוך ופחות עניינו אותי הנושאים הפוליטיים, אם כי יש לי את השקפות העולם שלי. אני מגדיר את עצמי כמפא"יניק במובן של ציוני, אוהב אדם, אוהב מדינה, ולא היססתי להביע את השקפותיי".
"לא רואה בביקור בחברון דבר רע"

היה לך נוח עם מהלכים פוליטיים כמו הסיורים בחברון?
"נושא הסיורים לחברון לא עמד בראש סדר העדיפויות, אבל אני לא רואה בביקור בחברון דבר רע. לפני הקמת המדינה היו מתגנבים לשם, אז היום אסור לבקר? זו אחת הערים החשובות המוזכרות בתנ"ך. בנושא העלייה לירושלים אני רואה חשיבות עליונה, 50 אחוז מהתלמידים לא ביקרו בעיר הבירה של העם היהודי".

נדמה ששום שר ושום מנכ"ל לא הצליחו להתמודד עם עוצמת האלימות במערכת החינוך.
"מערכת החינוך משקפת את המציאות החברתית, וזו מוצאת ביטוי בין כותלי בית הספר בסמים, אלכוהול, אלימות, מחלות מין, כל הרעות החברתיות. אני לא משלים עם מציאות שבה

אומרים שמערכת החינוך לא יכולה לעשות שום דבר. עם זאת, מערכת החינוך לבדה לא יכולה לטפל בתופעות חברתיות לבדה. האלימות פחתה, אם כי לא כפי שהיינו רוצים לראות".

המחאה החברתית הבליטה את הקושי של ההורים לממן את החינוך של הילדים: שיעורים פרטיים, תשלומי הורים, מעונות יום והרשימה עוד ארוכה. מה דעתך על כך?
"יש היבטים צודקים ונכונים במחאה החברתית והתחלנו לטפל בהם עוד קודם לכן. יישום חוק חינוך חינם לגילי שלוש-ארבע יהווה ביטוי רציני להקלת הנטל על זוגות צעירים. העצה שלי למוחים היא:'תסתפקו בכף יד אחת, אל תרצו הכל כי בסוף תכשילו גם את מה שוועדת טרכטנברג המליצה'".

על מה מהדברים שעשית אתה הכי גאה?
"הדבר הייחודי בקדנציה הזו הוא קביעת יעדים מדידים, מאוד ברורים, המחייבים את המערכת להתקדם בהישגים. למערכת נכנס המושג אחריותיות, שחלה על כולם. המורה בכיתה יודע שהאחריות חלה עליו, ולא רק על השר והמנכ"ל".

ומה התוכניות שלך לעתיד?
"קיבלתי עשרות הצעות מעמותות ומהאקדמיה. אני עכשיו הולך לנוח במשך שבועיים ואז אתחיל להתלבט".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''בארץ''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים