משימת החיים של אנשי נאס"א: השיגור למאדים

רכב החלל "סקרנות" ששוגר לחלל אמור לבחון אם יש חיים בכוכב, אך המטרה האמיתית היא לבדוק אפשרות להנחית שם אדם עד שנת 2030

אלכס דורון | 27/11/2011 7:46 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מעבדה מדעית ניידת ורובוטית, המשוכללת והיקרה ביותר שנבנתה אי פעם, שוגרה אתמול אחר הצהריים מקייפ קנברל, פלורידה, באמצעות הטיל "אטלס 5", לעבר כוכב הלכת מאדים. מזג אוויר נוח תרם להצלחת השיגור במועד שנקבע, ובאירוע החגיגי צפו 13,500 מוזמנים.

צילום רויטרס
צילום רויטרס
צילום רויטרס

לא בכדי העניקה סוכנות החלל נאס"א למתקן הזה את השם "קיוריוסיטי" (סקרנות). זאת מכיוון שיועדו לו, כאשר ינחת על פני מאדים ב-6 באוגוסט 2012 בתום מסע מפרך של למעלה משמונה חודשים ו-570 מיליון קילומטר, שלל משימות מדעיות מסקרנות שטרם נחקרו. אחת מהן היא "לרחרח ולבלוש" אחר האפשרות לקיומם כיום או בעבר של בתי גידול לצורות חיים שונות.

כמו כן, תיבדק הסיבה שהביאה לכך שמאדים הפך סביבה עוינת לחיים - צחיח, משופע הרים שגובהם מעל 5,000 מטר וקר מאוד. דריכות רבה ליוותה את השיגור שהגיע באיחור של שנתיים ממועדו המקורי. בפרויקט ההנדסי הושקע תקציב ענק של 2.5 מיליארד דולר - כשליש יותר מהתוכנית המקורית.

משקלה של המעבדה הניידת בעלת ששת הגלגלים הוא כמעט טון אחד - כמשקל מכונית קטנה-והיא מגמדת מכל הבחינות את כל רכבי החלל הקודמים ששוגרו לעבר כוכב הלכת האדום.

כדי להמחיש: משקל רכב המאדים "פאת'פיינדר" שנחת על מאדים ב-1997, היה רק מעט יותר מ-10  ק"ג, ואילו התאומים "אופורטיוניטי" ו"ספיריט" שהגיעו למאדים ב-2004, שקלו יחד 170 ק"ג ומשקל המערכות בהם יחד היה 10 ק"ג. כיום רק "אופורטיוניטי" עדיין משדר ומספק מדי פעם נתונים מהמשימה שהוטלה עליו.
צילום: אי-פי
שיגור הסקרנות מקייפ קרנבל בפלורידה צילום: אי-פי
10 שנות פעילות

תשומת לב רבה הוקדשה לתכנון ובניית המתקן הניי ד הגדול במשימה הנוכחית. הוא מצויד במכשור מתוחכם מאוד, כלי עבודה שונים, מערכת מדידה מרחוק, ציוד תקשורת להעברת הנתונים לכדור הארץ, מצלמות, גלאי קרינה (נושא הכרחי, בטיחותי, לקראת הנחתת אדם), פטיש קידוח, מערכת לייזר, זרוע רובוטית כמו במחפר שאורכה 2.1 מטרים, יכולת לחדור עד לעומק של חמישה סנטימטרים בסלעים, ציוד לביצוע האנליזות הכימיות המורכבות ולקביעת ההרכב הכימי של דגימות הממצאים (אלו שייאספו על ידו ממש בתוככי הסלעים או של האבק והאטמוספרה המקיפה את מאדים) - כל זאת ממש עד לרמה של אטומים

בודדים.

כמו כן, מאפשר הציוד במעבדה לבצע זיהוי והגדרה של מינרלים שבהם ייתקל הרובוט. ומעל לכל: מצבר דלק גרעיני, עשוי פלוטוניום, במשקל של מעל חמישה קילוגרמים להנעת המעבדה הרובוטית על הקרקע הסלעית של מאדים.

למעבדה מייעדים טווח תנועה ברדיוס של 20 קילומטר מנקודת הנחיתה המתוכננת. מצבר הדלק הגרעיני מבטיח שכושר פעילותה של המעבדה הניידת יימשך מעל 10 שנים. כאשר יגיע תא המטען שנשא הטיל למאדים, תחל שרשרת של פעולות שבסיומן בעזרת מצנח ועגורן המצוי בתא, תשוחרר מתוכו המעבדה הניידת שתהיה מקופלת. רק אז תושלם ההנחתה, והמעבדה תחל במשימתה.

צילום: אי-פי
רכב החלל ''סקרנות'' צילום: אי-פי
האדם הראשון על מאדים

סוכנות החלל של ארה"ב מעניקה למשימה הנוכחית חשיבות מרכזית בתוכניתה ששיאה יהיה הנחתת האדם הראשון על מאדים. ההצלחה בהנחתת "סקרנות" באתר שנקבע במכתשי "גייל" שרוחבו 160 קילומטר, תקדם את התוכניות השאפתניות הללו לטווח של כשני עשורים מהיום ותצדיק את העמדת תקציבי העתק הנדרשים לשם כך.

עם זאת, חובה להדגיש: מאז 1960 מנסה האדם להגיע לסביבת מאדים, בעיקר על מנת להתקרב אליו, לצלם אותו מרחוק, לחדור לאטמוספרה המקיפה אותו ולחוג במסלול סביבו כדי לדווח כיצד הוא נראה ואילו אירועי מזג אוויר "אלימים" מתרחשים בו.

עד כה בוצעו 43 משימות חלל ליעד הזה, אלא שרק בשליש מהן הושגה מידה מסוימת של הצלחה. שש מהמשימות המוצלחות האחרונות היו של האמריקאים ("סקרנות" תהיה כנראה השביעית). "' סקרנות' היא כרגע משימת הדגל שלנו", אמרו ראשי הפרויקט בתדרוך לכתבים. "רגע ה' אאורקה' שלנו במשימה הזאת יהיה כאשר נגלה מגוון של חומרים אורגניים, במיוחד אלו העשירים בפחמן כמו חומצות אמינו, שהם אבני הבניין לצורות החיים המוכרות על כדור הארץ".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום המדע -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''חלל ופיזיקה''

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים