
"אור ירוק": "הממשלה לא עומדת ביעד"
לרגל היום הלאומי לבטיחות בדרכים, מציינים בעמותה כי חלה עלייה בשיעור ההרוגים בכבישי ישראל בהשוואה ל-2010. המנכ"ל שמואל אבואב: "המשכיותה של המגמה מלמדת על הזנחה של המאבק בתאונות דרכים"

תאונת דרכים. עלייה בהרוגים ביחס לשנה שעברה צילום: רענן כהן
היעד שהציבה לעצמה ממשלת ישראל, על פי התוכנית הלאומית למאבק בתאונות דרכים שהתבססה על המלצות ועדת שיינין, הוא הפחתת מספר הרוגים בדרכים בשישה אחוזים מידי שנה.
עד לשנת 2015, כך על פי התוכנית הלאומית, אמור מספר ההרוגים בדרכים לרדת אל מתחת לרף ה-300 הרוגים בשנה. ועד 2020 - אל מתחת ל-270.
השנה עלה שיעור ההרוגים באחוז אחד, וזו שנה שנייה ברציפות בה נמשכת העלייה במספר ההרוגים בכבישים. שיעור העלייה במספר הרוגים ב-2011 מתווסף לעלייה של 8.4 אחוזים במספר ההרוגים בדרכים ב-2010.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "ממשלת ישראל לא עומדת ביעד שנקבע. השנה אימצה הממשלה את יעדי התוכנית הלאומית למאבק בתאונות הדרכים אבל לא יישמה אותה כראוי. מדובר במגמה עקבית של גידול במספר ההרוגים בכבישים. המשכיותה של המגמה מלמדת על הזנחה של המאבק בתאונות דרכים".
"הסיבה העיקרית לעלייה במספר ההרוגים בכבישים", מוסיף אבואב, "היא הקיצוץ המתמשך בתקציבים המוקצים למאבק בתאונות דרכים. אנחנו רואים קשר ישיר ומיידי בין הקצוץ בתקציב לבין העלייה במספר ההרוגים בדרכים".

מספר ההרוגים בכבישים (באדום) אל מול השינוי בתקציב הרשות (בירוק)
עיבוד מחשב
ההפחתה בתקציב, שבאה לידי ביטוי בתקציבי המשטרה, באכיפה, בהשקעה בחינוך תעבורתי ובתשתיות - נותנת את אותותיה. עלות תאונות הדרכים למשק, מסתכמת בכ-7.75 מיליארד שקל בשנה.
השקעה תקציבית ראויה מפחיתה את מספר ההרוגים בכבישים אפילו בכ-50 אחוז (בעשור), כפי שהוכח במדינות אירופאיות מתקדמות כמו צרפת ושבדיה.
ישראל נמצאת במקום ה-24 מבין 30 המדינות המתקדמות באירופה, בשיעור הירידה במספר ההרוגים בדרכים בעשור
החולף (2001-2010).
בנוסף, ב-2010 היתה ישראל המדינה בעלת העלייה החדה ביותר במספר ההרוגים בכבישים בהשוואה ל 2009, מתוך 30 המדינות המתקדמות באירופה.
"חוסר יישומה של תכנית ארוכת טווח להפחתת מספר הנפגעים בתאונות כבר גובה מאיתנו מחיר יקר, שרק יילך ויגדל" מסכם אבואב, "ישראל צריכה ויכולה לעמוד בשורה אחת עם המדינות האירופיות המתקדמות, ועליה להציב את המאבק בתאונות הדרכים בראש סדרי העדיפויות".