שוב שיבושים ברכבת: המוסכים שובתים, אין טיפולים
במקביל למאבק מול משרד התחבורה, ועד העובדים משבית היום את המוסכים בלוד וחיפה, במחאה על הרחבת עבודות התחזוקה באמצעות חברת קטרפילר; הקרונות לא יעברו טיפולים ועלולים לצאת מכשירות. המשמעות: שיבושים קשים תוך מספר ימים; מחר ידון ביה"מ בבקשת ההסתדרות להכריז על שביתה כללית במשק
לטענת הוועד, מדובר בצעד שההנהלה מבצעת בניגוד להסכמים קיבוציים המחייבים קיום משא ומתן בנושא מול העובדים, ועל רקע סכסוך עבודה בסוגיה דומה הקשורה לתחזוקת הקרונות על ידי חברת בומברדייה. אם העיצומים יימשכו, בתוך מספר ימים צפויים שיבושים קשים בתנועת הרכבות ברחבי הארץ.
ההחלטה להשבית את העבודה במוסכי הרכבת התקבלה היום בוועד העובדים לאחר שבסוף השבוע התברר כי טיפולי התחזוקה התקופתיים שמבצעת חברת קטרפילר לרכבות כל 20 אלף קילומטר הורחבו לטיפולי תחזוקה לאחר 3,000 ו-6,000 ק"מ נסיעה. לטענת ועד עובדי הרכבת, מהלך זה בוצע ללא הסכמת העובדים ובניגוד להסכמים קיבוציים המחייבים משא ומתן בין ההנהלה לעובדים לגבי מהלכים מסוג זה.
לדברי יו"ר ועד העובדים ברכבת, גילה אדרעי, "מצד אחד אנחנו מנהלים משא ומתן ומנסים לשמור על שקט (בסוגיית תחזוקת הקרונות על ידי חברת בומברדייה, י.ג.) ומצד שני החברה ממשיכה בהפרטה פראית בניגוד להסכמים קיבוציים ובניגוד לדברים שסוכמו טרם הכניסה למשא ומתן הנוכחי". לדברי אדרעי, "אין לנו ברירה ואנו נאלצים שוב לנקוט בצעדים ארגוניים כדי להגן על בטחונם התעסוקתי של העובדים".
במסגרת העיצומים, הודיע ועד העובדים כי עובדי המוסכים של רכבת ישראל לא יבצעו טיפולים בתקלות שיתגלו ברכבות ולא יאפשרו בדיקת תקינות לרכבות לפני יציאתן לדרכן המתבצעות בכלל הרכבות מידי כמה ימים. כאמור, אם העיצומים יימשכו, בתוך מספר ימים עלולה תנועת הרכבות להיתקל בשיבושים קשים ואף בהשבתה כללית.
כזכור, דרישת ההסתדרות ועד העובדים להשבית את תנועת הרכבות בשל המחלוקת על הוצאת עבודות התחזוקה של הקרונות לחברת בומברדייה נדונה מזה מספר חודשים בבית הדין לעבודה, ובמהלך השבוע האחרון התקיים משא ומתן בין הצדדים במעורבותם של יו"ר ההסתדרות עופר עיני ושר התחבורה ישראל כץ, במטרה להימנע מהשביתה ולהגיע להסכמות בנושא.
בתוך כך, מחר יתכנס הרכב השופטים של בית הדין הארצי לעבודה בראשות נשיאת בית הדין, נילי ארד, לדיון מכריע בבקשת ההסתדרות לפתוח בשביתה כללית במשק בסוגיית עובדי הקבלן.
מזה כחודשיים מתנהל משא ומתן בין ההסתדרות לבין נציגי משרד האוצר בנוגע לדרישת ההסתדרות לצמצם בצורה משמעותית את מספרם של עובדי הקבלן במגזר הציבורי והפרטי ולהעביר רבים מהם להעסקה ישירה על ידי המדינה או המעסיקים הפרטיים, ולפני כחודש אף אישרה השופטת ארד להסתדרות להשביתה את המשק למשך ארבע שעות, אולם באותה שעה הורתה לצדדים לשוב למשא ומתן ולנסות להגיע להסכמות.
מאז לא נרשמה התקדמות משמעותית באשר לדרישה לצמצם את מספר עובדי הקבלן במשק, המוערך בכ-300 אלף עובדים, למעט הסכמות בנוגע להגברת האכיפה וחקיקות
עופר עיני אמר היום כי "השביתה אינה מטרה אלא אמצעי שנועד להפעיל את סיר הלחץ הנדרש כדי שתהיה תזוזה בעמדת משרד האוצר והמעסיקים". לדבריו, "לא יכול להיות מאבק למען צדק חברתי מבלי לטפל בסוגיית עובדי הקבלן, אין לי אשליות כי ניתן ביום אחד לקלוט את כל עובדי הקבלן אולם צריך להתחיל ללכת לכיוון של פתרון הבעיה".
לתגובת רכבת ישראל: בהנהלת הרכבת דחו את הטענות שהשמיעו נציגי ועד העובדים, לדבריהם, "ועד עובדי הרכבת ממשיך בפעילות חד צדדית ואינטרסנטית הפוגעת בציבור הנוסעים, זאת ללא כל סיבה הנראית לעין ובניגוד גמור להסכמות שנעשו עם שר התחבורה ומזכ"ל ההסתדרות ביום ג' האחרון".
בהנהלת הרכבת אמרו הערב כי "צר לנו כי יו"ר הוועד מפרה שוב, באופן בוטה, את הבטחותיה והופכת את הציבור בישראל לבני ערובה לגחמותיה ותוך הצגת מצג שווא. בניגוד מוחלט לכתוב בהודעת הוועד לא חל כל שינוי במערך התחזוקה – לא על ידי חברת קאטרפילר ולא על ידי כל חברה אחרת".
בהנהלת הרכבת הוסיפו, כי בעקבות שיבושי עבודה שנוקט ועד העובדים כבר היום נגרמים שיבושים בתנועת הרכבות בכל הארץ, וציינו כי "רכבת ישראל תעמיד לרשות הנוסעים אוטובוסים על מנת לסייע לנוסעים להגיע למחוז חפצם".
