התוכנית: 2.5 יחידות במתמטיקה במקום 3
שיטת הוראה חדשה שבוחן משרד החינוך, תשנה את פני המקצוע: תלמידים מתקשים ילמדו במתכונת פשוטה יותר והמצטיינים ילמדו 5.5 יחידות

בשנים האחרונות לימודי המתמטיקה בישראל מצויים במשבר גדול. רמת הידע המתמטי בקרב התלמידים הבוחרים להמשיך ללימודי תואר ראשון בתחומים הריאליים קטנה, ומספר המורים המוכשרים ללמד את המקצוע פוחת. מנגד, תלמידים הפונים לתחומים אחרים מתקשים להתמודד עם הבחינה ברמת שלוש יחידות לימוד ואינם רוכשים את המיומנויות הנדרשות בתחום.
בימים אלו משרד החינוך מתכנן לבצע שינוי מהותי בלימודי המתמטיקה. המהלך, שמקדמת ועדת מקצוע המתמטיקה, כבר זכה לתמיכת הדרגים המקצועיים הבכירים, וכעת המשרד בוחן רפורמות דומות במדינות אחרות.
על פי התוכנית, מספר יחידות הלימוד יוגדר מחדש, כך שהבחינה תהיה ברמה של 2.5 יחידות במקום שלוש יחידות ו-5.5 יחידות במקום חמש. המבחן ברמת 2.5 יחידות יהיה קל יותר ויכלול יותר נושאים של מתמטיקה יומיומית. כמו כן, יוכנסו למבחן היבטים של רכישת מיומנויות מתמטיות, למשל אוריינות כלכלית.
המטרה היא שהתלמידים הישראלים יישרו קו עם אלו במדינות המפותחות, דבר שיבוא לידי ביטוי בעלייה במבחנים הבינלאומיים. מנגד, החשבון הדיפרנציאלי והאינטגרלי יבוטל ונושא הטריגונומטריה יצומצם מאוד. כך מקווים כי החרדה ממקצוע המתמטיקה תפחת, ותלמידים שאינם מתכוונים להמשיך בתחומים הרלוונטיים ירכשו את המיומנויות הנדרשות לניהול כלכלי יומיומי.
המבחן ברמה של 5.5 יחידות יהיה קשה יותר מזה שנהוג כיום. במהלך השנים האחרונות גוברות התלונות באוניברסיטאות כי התלמידים בוגרי חמש יחידות מגיעים ללימודים הריאליים כשאינם מוכנים מספיק, ואחוז הנשירה של סטודנטים למתמטיקה במהלך התואר הראשון גדל. הרעיון כעת הוא לייעד את הבחינה ברמת 5.5 יחידות רק לתלמידים בעלי מיומנויות מתמטיות גבוהות, דבר שצפוי להפחית את מספר הנבחנים.
הביקורת לפיה תלמידים נדרשים לציונים גבוהים במתמטיקה כדי להתקבל לחוגים הומאניים באוניברסיטאות הביאה לשינוי בחישוב הבחינה
"הכוונה היא לשנות את רמות הלימוד, כך ש-2.5 יחידות תהיה רמה תחתונה מאוד שתכלול דברים של היומיום, ו-5.5 יחידות תהיה רמה גבוהה יותר", מסביר פרופ' עזריאל לוי, יו"ר ועדת מקצוע המתמטיקה במשרד החינוך. "גם המבחנים הבינלאומיים דוחפים לשינוי השיטה, שתהיה טובה הן לתלמידים שקשה להם והן לתלמידים המוכשרים לתחום".
גורם בכיר המעורה ברפורמה מוסיף: "זה נשמע כמו שינוי משמעותי ונכון, אבל מצב החירום שאליו הגענו דורש צעדים מסוג זה. אם לא נעשה זאת כעת, התלמידים המצטיינים יפחתו, ושאר התלמידים לא יידעו להסתדר עם העולם ההולך ומשתנה".
הבעיה המרכזית למימוש הרפורמה בשלב זה היא מספר המורים למתמטיקה ורמתם. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצאו כי פחות מ-30 אחוז מהמורים החדשים למתמטיקה הם בעלי תואר ראשון בתחום וכי גיל המורים עלה.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצאה לקראת סוף 2009 כי עד 2013 יהיה מחסור בכ-11 אלף מורים. מאז, תוכניות ייחודיות של משרד החינוך ושל עמותות חיצוניות מבקשות לצמצם את הפערים. הקושי הגדול ביותר כיום הוא הכשרת מורים המתאימים ללמד ברמת חמש יחידות. אלו אמורים, על פי הנהלים, להיות בעלי תואר שני במתמטיקה. על רקע קושי זה, לא ברור כיצד יהיה ניתן ליישם העלאה של הרמה הלימודית.
תוצר לוואי של המחסור במורים עלול להיות הגדלת הפערים. על פי נתוני משרד החינוך, נכון לשנת 2009, בעוד 16.3 אחוז מהתלמידים במחוז תל אביב ניגשו לבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד ורק 9.1 אחוז מהתלמידים בדרום עשו זאת.
היצע המורים ברמת 5.5 יחידות יקטן עוד יותר והקושי להשיג מורים מתאימים ביישובי הפריפריה יילך ויגדל. בוועדת המקצוע ידועים היטב שהרפורמה צריכה להתלוות בשינוי משמעותי בהיבט זה. אחת הכוונות שתגיע לדיון בחודש פברואר היא העלאת משכורות המורים החדשים למתמטיקה בכ-60 אחוז והחרגתם משאר המורים.
