מחקר: בנים טובים יותר במתמטיקה?

מחקר חדש חושף כי לבנים הערכה עצמית גבוהה לגבי יכולותיהם המתמטיות עוד מביה"ס היסודי. ההבדלים בפיסיקה גדולים עוד יותר

עמרי מניב | 12/2/2012 17:34 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: מתמטיקה,מחקר
לבנים הערכה עצמית גבוהה לגבי יכולותיהם המתמטיות לעומת בנות כבר בבית הספר היסודי - דבר שגורם להיווצרות פערים גדולים במספר התלמידים הבוחרים בתחום. כך קובע מחקר חדש שערכה פרופ' צביה מרקובי'ץ ממכללת אורנים בשיתוף פרופ' הלן פורגז מאוניברסיטת מונאש באוסטרליה.

למעלה מפי שניים בנים נגשים לבגרות במתמטיקה לעומת בנות
למעלה מפי שניים בנים נגשים לבגרות במתמטיקה לעומת בנות צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
מחקרים רבים לאורך השנים הצביעו על פערים בהישגים המתמטיים לטובת הבנים, תוך בחינת הסיבה לכך – ביולוגית או סביבתית. בתוך כך, מנתוני משרד החינוך עולה כי בשנת 2008 מספר הבנים שניגשו לבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד עמד על 13,347 לעומת 5,162 בנות, פי 2.6. ההבדלים בפיסיקה ובמדעי המחשב גדולים עוד יותר.

המחקר הנוכחי של פרופ' מרקוביץ' ופרופ' פורגז, החליט לבדוק את התהוות התהליך המביא לתוצאות אלו, קרי תפיסת לימודי המתמטיקה כבר בגיל צעיר.

במחקר שנערך בקרב 283 תלמידי כיתות ד' ו-ו', דירגו הבנים את עצמם בשאלה "כמה את/ה טוב במתמטיקה?", ונתנו לעצמם ציון ממוצע של 4.3 בסקאלה שנעה בין 1 ל-5. לעומת זאת, הדירוג הממוצע של הבנות עמד על 3.9 - הבדל מובהק, זאת ללא קשר ליכולותיהם האמיתיות.
ההבדלים נעוצים בגורמים סביבתיים-חברתיים

על השאלה "היכן לדעתך ימקם אותך המורה שלך מהבחינה של כמה את/ה טוב/ה במתמטיקה", נתנו הבנים את הציון 4.1, ואילו הבנות את הציון 3.9. בשאלה דומה לגבי עמדת ההורים כלפיהם, ניקדו הבנים את הציון 4.4, ואילו הבנות 4.2. בשני המקרים, ניכרים הבדלים מובהקים בין המינים.

נימוקי התלמידים הצביעו על תפיסות המגיעות בעיקר מהבית, סביב תפקידי הגבר לעומת תפקידיה המסורתיים של האישה, כמו גם תפיסת הגברים כחכמים יותר. פרופ' מרקוביץ', שתציג את מחקרה השבוע בכנס המדעי השנתי

של מכללת אורני מסבירה כי "התוצאות מחזקות את ההסבר כי ההבדלים בין הבנות והבנים נעוצים בגורמים סביבתיים-חברתיים".

את האחריות לשינוי היא מטילה על המורים בבית הספר היסודי. "בבתי הספר תולים תמונות של מתמטיקאים גברים בלבד ושוכחים שהיו גם מתמטיקאיות, דבר שכמובן מעצים את התפיסה המגדרית", מסבירה פרופ' מרקוביץ'. "רוב מורי היסודי לא מודעים לקשר בין מגדר ומתמטיקה. אם לא מעודדים את הבנות חסרות הביטחון בגיל צעיר, זה מביא לפערים גדולים בגיל מאוחר יותר".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום המדע של תפוז-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים