מחקר: בנים טובים יותר במתמטיקה?
מחקר חדש חושף כי לבנים הערכה עצמית גבוהה לגבי יכולותיהם המתמטיות עוד מביה"ס היסודי. ההבדלים בפיסיקה גדולים עוד יותר

למעלה מפי שניים בנים נגשים לבגרות במתמטיקה לעומת בנות צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
המחקר הנוכחי של פרופ' מרקוביץ' ופרופ' פורגז, החליט לבדוק את התהוות התהליך המביא לתוצאות אלו, קרי תפיסת לימודי המתמטיקה כבר בגיל צעיר.
במחקר שנערך בקרב 283 תלמידי כיתות ד' ו-ו', דירגו הבנים את עצמם בשאלה "כמה את/ה טוב במתמטיקה?", ונתנו לעצמם ציון ממוצע של 4.3 בסקאלה שנעה בין 1 ל-5. לעומת זאת, הדירוג הממוצע של הבנות עמד על 3.9 - הבדל מובהק, זאת ללא קשר ליכולותיהם האמיתיות.
ההבדלים נעוצים בגורמים סביבתיים-חברתיים
על השאלה "היכן לדעתך ימקם אותך המורה שלך מהבחינה של כמה את/ה טוב/ה במתמטיקה", נתנו הבנים את הציון 4.1, ואילו הבנות את הציון 3.9. בשאלה דומה לגבי עמדת ההורים כלפיהם, ניקדו הבנים את הציון 4.4, ואילו הבנות 4.2. בשני המקרים, ניכרים הבדלים מובהקים בין המינים.
נימוקי התלמידים הצביעו על תפיסות המגיעות בעיקר מהבית, סביב תפקידי הגבר לעומת תפקידיה המסורתיים של האישה, כמו גם תפיסת הגברים כחכמים יותר. פרופ' מרקוביץ', שתציג את מחקרה השבוע בכנס המדעי השנתי
של מכללת אורני מסבירה כי "התוצאות מחזקות את ההסבר כי ההבדלים בין הבנות והבנים נעוצים בגורמים סביבתיים-חברתיים".
את האחריות לשינוי היא מטילה על המורים בבית הספר היסודי. "בבתי הספר תולים תמונות של מתמטיקאים גברים בלבד ושוכחים שהיו גם מתמטיקאיות, דבר שכמובן מעצים את התפיסה המגדרית", מסבירה פרופ' מרקוביץ'. "רוב מורי היסודי לא מודעים לקשר בין מגדר ומתמטיקה. אם לא מעודדים את הבנות חסרות הביטחון בגיל צעיר, זה מביא לפערים גדולים בגיל מאוחר יותר".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום המדע של תפוז-
