
"תקיפה באיראן תהיה
מורכבת עבור ישראל"
הניו יורק טיימס ציטט גורמי ביטחון אמריקאים שציינו כי ישראל תצטרך לפחות 100 מטוסים ובנוסף תתמודד עם טילי נ"מ ומתקנים מוגנים
לנוכח ההכרזות האחרונות של בכירים ישראלים כי איראן גרעינית מהווה איום קיומי, גבר בוושינגטון החשש כי הממשלה הישראלית תחליט על תקיפה חד צדדית נגד תוכנית הגרעין של איראן. בעקבות זאת, החל הממשל ללחוץ על ישראל שלא לבצע פעולה כזו, וגם הרמטכ"ל האמריקאי, גנרל מרטין דמפסי, הזהיר כי תקיפה צבאית לא תשיג את המטרות.

מהידיעה בניו יורק טיימס, אשר מתבססת על שיחות עם בכירים לשעבר במערכת הביטחון האמריקאית ועם פרשנים צבאיים, עולה כי פעולה ישראלית באיראן תהיה "מבצע מורכב ועצום", ששונה באופן מהותי מהתקיפה נגד הכור העיראקי ב-1981.
"כל התומכים שמדברים על 'קדימה, תפציצו את איראן", תדעו שזה לא הולך להיות קל", אמר לוטננט גנרל דיוויד דפטולה, שהיה עד השנה שעברה ראש המודיעין של חיל האוויר האמריקאי ואשר תכנן את המתקפה האווירית באפגניסטן ב-2001 ובמלחמת המפרץ בעיראק עשר שנים קודם לכן.
ראש סוכנות הביון המרכזית CIA לשעבר, מייקל היידן, ציין בשבוע שעבר כי פעולה באיראן היא "מעבר ליכולותיה של ישראל". עם זאת, גורם בכיר במשרד ההגנה הודה כי "אין לנו מבט מושלם" על הארסנל הצבאי של ישראל ואין יכולת לקבוע מהם השיקולים המבצעיים של צה"ל. גם אנתוני קורדסמן, פרשן בכיר מהמרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, ציין כי "יש דברים רבים שאנחנו לא יודעים".
הכתבה מציגה שלושה נתיבי טיסה אפשריים שיכולים לשמש את חיל האוויר הישראלי כדי לתקוף את מתקני הגרעין באיראן: נתיב צפוני מעל טורקיה, נתיב דרומי מכיוון סעודיה ונתיב מרכזי דרך ירדן ועיראק.
הנתיב שעובר מעל עיראק נחשב לישיר ביותר ולבטוח ביותר מאחר שאין מערכות הגנה אווירית שמאיימות על המטוסים, בייחוד לאחר נסיגת האמריקאים. "לפני שנה הישראלים דאגו שמא ניירט את המטוסים שלהם אם הם יעברו מעל עיראק", ציין בכיר לשעבר בפנטגון.
אחת הבעיות המרכזיות היא המרחק בין ישראל לבין איראן. הטווח של מטוסי התקיפה אף-15 איי ואף-16 איי קצר יותר מהמינימום הנדרש של כ-3,200 ק"מ (הלוך ושוב), וזה לא כולל את זמן השהייה מעל המטרות והצורך להתחמק ממטוסים
כדי להתמודד עם הבעיה, תצטרך ישראל להפעיל גם מטוסי תדלוק, אולם להערכת האמריקאים אין לחיל האוויר כמות מספקת. לפי סקוט ג'ונסון ממכון הייעוץ ג'יינס, לישראל יש שמונה מטוסי תדלוק, אולם לא ברור אם כולם מבצעיים ובמקרה הצורך, תצטרך ישראל להמיר מטוסים קיימים למטוסי תדלוק. גם אז, מטוסים אלה יצטרכו להיות תחת הגנה של מטוסי קרב נוספים.
"בשל כך, המספרים שבהם מדובר גבוהים ביותר", אמר ג'ונסון, שציין כי לישראל יש קרוב ל-125 מטוסי אף-15 איי ואף-16 איי. הוא העריך כי יש אפשרות שמטוסי התדלוק יטוסו בגובה של 50 אלף רגל ואז יוכלו להתחמק מטילי נ"מ, אולם הם יצטרכו לרדת כדי להגיע למטוסי הקרב לצורך התדלוק.
הפרשנים ציינו כי ישראל תצטרך גם להפעיל את אמצעי הלוחמה האלקטרוניים שלה כדי לחדור את מערכות ההגנה האווירית של איראן ולשבש את מערכות המכ"ם כדי שלא יזהו את המטוסים המגיעים. אם אכן ישוגרו טילים לעבר המטוסים, הם עלולים למנוע מהם להגיע ליעדים עם כל החימוש הדרוש ובנוסף איראן יכולה לשגר טילים ארוכי טווח לעומק ישראל וכך להביא להסלמה.

מכשול מרכזי נוסף שעומד בפני תקיפה ישראלית הוא היכולת לפגוע במתקני העשרת האורניום בנתנז ובפורדו שליד קום, אשר נמצאים בעומק האדמה. האמצעי העיקרי שעומד לרשות ישראל הוא פצצות חודרות בונקרים GBU-28 שיכולות לחדור מטרות מוגנות, אם כי לא ברור כמה נזק הן יוכלו לגרום.
בממשל האמריקאי גם חוששים כי תקיפה ישראלית תגרור את ארצות הברית לתוך העימות כדי להשלים את המטרה של השמדת מתקני הגרעין, אם כי הפעולה יכולה להימשך שבועות ארוכים גם עבור המאגר המקיף של מטוסי הפצצה ותקיפה וטילי שיוט שעומדים לרשות ארצות הברית.
"יש רק מעצמה אחת בעולם שיכולה לבצע את המשימה", סיכם גנרל דפטולה. "ישראל מצוינת בתקיפות נקודתיות פה ושם".